Svar: Ændre madplan nu eller vente?

11. maj 2011

Kategori:
Alder:
9 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Diverse.

Kære Rikke

Det er generelt rigtig fornuftigt at ændre madplanen og dagsrytmen, så den så vidt muligt passer til barnets hverdag og dermed også til den rytme, barnet vil have, når det starter i vuggestue.

I vuggestuen vil din dreng sandsynligvis få varm mad til frokost de fleste dage og kold frokost andre dage - men hans frokost vil bestå af kød, fisk, grøntsager, ris, pasta, kartofler - præcis som den også bør hos dig.

Han skal stadig starte med grød om morgenen, fordi grød mætter og lægger en god bund, det holder hans blodsukker stabilt og giver naturligt mere overskud til at møde dagen og de nye udfordringer der kommer i vuggestuen.

Og han skal have frugt og lidt brød til mellemmåltid, hvilket han sandsynligvis også får i vuggestuen.

Han skal sove to lure dagligt og jeg vil formode at vuggestuepersonalet vil tage som en selvfølge at han i en alder af 9 måneder skal sove både formiddagslur og middagslur. Det vil være naturligt at han får en flaske inden sin middagslur og de vil højst sandsynligt være vant til at give børnene flaske og vil sikkert kun synes at det ...

Annonce

... er rart, at kunne putte ham med dette trygge ritual, som han kender hjemmefra.

De vil i vuggestuen behandle ham som et barn på 9 måneder, personalet er uddannet til at tage sig af børn og kender til små børns behov og de vil naturligt forsøge at skabe en dagsplan der passer til ham - præcis som du også skal forsøge at gøre derhjemme og jeres rytmer, skulle derfor meget gerne passe sammen.

Jeres dreng har brug for at få mindre mælk - som det er lige nu får han fire flaske og han skal ned på tre flasker og i 10 måneders alderen skæres yderligere ned. Det vil de være helt med på i vuggestuen og de vil naturligt også prioritere at han får mad som de andre og spiser sammen med de andre :)

Helens bog om børn og opdragelse
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og opdragelse" - tydelige voksne giver trygge børn

Så ingen grund til at vente med at skære ned i mælken og ændre lidt på dagsrytmen, det vil tværtimod være rigtig godt at arbejde på en rytme som passer både derhjemme og i vuggestuen :)

Rigtig meget held og lykke med det, rigtig meget held og lykke med indkøringen, - jeg kan godt forstå du er spændt og måske lidt urolig for det, men det skal nok gå alt sammen :)

- og rigtig god weekend! :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om diverse:

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

4. januar 2024 | Diverse | 5 mdr.

Menstruation efter fødslen - 5 mdr.

Kære Helen. Jeg fødte en dreng den 15. juli 2023. Jeg ammer ham, men han får...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

28. december 2023 | Diverse | 5 mdr.

Fladt baghoved - 5 måneder

Hej Helen Vores søn har haft nogle spændinger i den ene side af halsen, som...

Annonce

Viden om børn:

Medicin til børn

Et lille barn må aldrig få medicin, uden at lægen har ordineret det. Børn skal have helt andre mængder end voksne og reagerer anderledes på visse produkter.

Har dit barn fået ordineret medicin, så er det vigtigt at følge lægens instruks. Er der f.eks. ordineret penicillin i 6 dage, så er det vigtigt, at du giver medicinen i 6 dage og ikke stopper efter 3 dage, fordi du synes, at barnet virker frisk og rask. Hvis du stopper for hurtigt, risikerer du, at sygdommen vender...

Læs mere i Babylex

Gråd og børn

Når det lille barn græder, så fortæller dit barn dig, at det ikke har det ikke har det helt godt eller ikke er helt tilfreds med, hvad der foregår omkring det.

Det nyfødte barns gråd er meget ensartet, men forholdsvis hurtigt vil barnets gråd ændre sig og vil have forskellige nuancer. I takt med at barnet vokser, vil du lære at tolke barnets gråd og finde ud af, hvordan du skal handle i forhold til barnets behov.

Nogle gange vil det være svært at finde ud af,...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tak for kampen i medierne mod ’skrig dig i søvn’ metoden. Den er godt nok sej!

Jeg videresendte dit indlæg fra din egen side til en kollega, som var grædefærdig af tvivl over om hun var en dum og dårlig mor, når hun bare blev ved med at gå ind til sin grædende søn om aftenen. Hun var simpelthen så lettet og følte sig så godt bakket op. Hun havde fået mange ’gode råd’ fra venner og familie, som også havde forsikret hende om at hun både forkælede barnet og gjorde det utrygt (?!?) med sin inkonsekvens og blødsødenhed.

Det er en vigtig, vigtig kamp du kæmper for at få spredt et væsentligt budskab!