Svar: Ændre madplan nu eller vente?
11. maj 2011
Alder:
9 mdr.
Kære Rikke
Det er generelt rigtig fornuftigt at ændre madplanen og dagsrytmen, så den så vidt muligt passer til barnets hverdag og dermed også til den rytme, barnet vil have, når det starter i vuggestue.
I vuggestuen vil din dreng sandsynligvis få varm mad til frokost de fleste dage og kold frokost andre dage - men hans frokost vil bestå af kød, fisk, grøntsager, ris, pasta, kartofler - præcis som den også bør hos dig.
Han skal stadig starte med grød om morgenen, fordi grød mætter og lægger en god bund, det holder hans blodsukker stabilt og giver naturligt mere overskud til at møde dagen og de nye udfordringer der kommer i vuggestuen.
Og han skal have frugt og lidt brød til mellemmåltid, hvilket han sandsynligvis også får i vuggestuen.
Han skal sove to lure dagligt og jeg vil formode at vuggestuepersonalet vil tage som en selvfølge at han i en alder af 9 måneder skal sove både formiddagslur og middagslur. Det vil være naturligt at han får en flaske inden sin middagslur og de vil højst sandsynligt være vant til at give børnene flaske og vil sikkert kun synes at det er rart, at kunne putte ham med dette trygge ritual, som han kender hjemmefra.
De vil i vuggestuen behandle ham som et barn på 9 måneder, personalet er uddannet til at tage sig af børn og kender til små børns behov og de vil naturligt forsøge at skabe en dagsplan der passer til ham - præcis som du også skal forsøge at gøre derhjemme og jeres rytmer, skulle derfor meget gerne passe sammen.
Jeres dreng har brug for at få mindre mælk - som det er lige nu får han fire flaske og han skal ned på tre flasker og i 10 måneders alderen skæres yderligere ned. Det vil de være helt med på i vuggestuen og de vil naturligt også prioritere at han får mad som de andre og spiser sammen med de andre :)
Så ingen grund til at vente med at skære ned i mælken og ændre lidt på dagsrytmen, det vil tværtimod være rigtig godt at arbejde på en rytme som passer både derhjemme og i vuggestuen :)
Rigtig meget held og lykke med det, rigtig meget held og lykke med indkøringen, - jeg kan godt forstå du er spændt og måske lidt urolig for det, men det skal nok gå alt sammen :)
- og rigtig god weekend! :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske