Svar: Håndsprit - 2 år, 4 mdr.
6. februar 2011
Alder:
2 år, 4 mdr.
Kære mor
"For lidt" og "for meget" - det er svært at vurdere, hvor grænsen går.
Man kan godt bruge håndsprit til børn, men skal som med alt andet ikke overdrive forbruget. Håndsprit kan bruges, når man ikke lige har adgang til håndvask og når hænderne ikke er synligt beskidte. Ellers bruges vand og sæbe.
Håndsprit kan være skånsomt for hænderne i forhold til sæbe. der kan affedte huden, men dermed ikke sagt at man bare skal bruge løs - det handler også om, at give barnet et naturligt forhold til det at spise, lege osv. som jo godt kan blive afbrudt, hvis man hele tiden skal spritte hænder...
God håndhygiejne er vigtigt og optagelsen af håndsprit gennem huden er minimal, hvor meget der reelt er tale om og hvordan det evt. påvirker små børn, tør jeg ikke sige. Men som sagt, handler det her for mig ligeså meget om at finde en naturlig balance, hvor tingene ikke kammer over :)
Håber du kan følge mig :)
Fortsat held og lykke.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske