Svar: Stress!
1. december 2010
Alder:
3 år, 6 mdr.
Kære Maria
Jeg kan godt forstå, hvad du mener med tid til at finde dig selv. Især den ro, I som forældre naturligt har brug for, når børnene først er lagt i seng er vigtigt, men det betyder også at I så ofte kommer for sent i seng og derfor sværere ved at stå op om morgenen og så starter I forfra.
Det er jo let at sige, at I må prioritere at stå op i god tid, så morgenerne ikke bliver så stressede og så I er sikre på at nå bussen til tiden, men det er stadig svært at få det gjort.
En ting er jo at tænke det, noget andet er at få det ført ud i livet og spørgsmålet er, hvordan I når dertil ...
Jeg kan dog ikke lade være med at tænke på, at morgenerne naturligt ville bidrage med flere ressourcer og mulighed for netop at "samle jer", hvis I stod op i ordentlig tid. I kunne jo udnytte de mørke vintermorgener med at spise morgenmad sammen, tænde kalenderlyset og netop hygge jer lidt. Så der allerede fra morgenstunden har været den samling på familien, som du jo føler I har brug for.
Man kan planlægge sig ud af meget - tøj kan findes frem aftenen i forvejen, mad kan også laves til flere dage, så man ikke skal bruge en masse ekstra tid på madlavningen om aftenen, madpakker kan også smøres om aftenen og lægges klar i køleskabet. I kan bruge rester fra aftensmaden, skal I f.eks. have pitabrød, pasta eller lignede, så kan I sagtens lave pitabrød klar til madpakke eller bikse en pastasalat sammen. Næste morgen er det så lettere at få de sidste ting med.
At planlægge sig lidt ud af dagen, aftenerne, madlavningen, alle de praktiske ting vil være rigtig godt, for derved ville tiden ikke skride så meget og I kan bedre få børnene tidligere i seng... I kan inddrage jeres børn, de kan sagtens være med til at lave aftensmad, dække bord, smøre madpakker osv. så I også her er fælles og sammen om tingene, så I ikke gør det hele hver for sig og faktisk først skal samle jer som familie, når det er ved at være tid til at komme i seng.
Det er helt fint at give børnene små opgaver, de vokser de af, de vil føle sig stolte og glade over at hjælpe og netop nyde at I inddrager dem og at I gør ting sammen.
Naturligvis skal du have lov til en gang imellem at have 15 minutter for dig selv, men de minutter er lettere at finde, hvis de øvrige ting er planlagt ...
Og ja - igen, det er lettere sagt end gjort, men hvis du vil ændre noget, så er du nødt til at gøre det. Det er jer voksne, der skal sørge for den ændring, børnene kan ikke og ved ikke hvordan :)
Håber du kan bruge mine tanker videre, fortsat held og lykke.
Rigtig god jul!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske