Brev:
Mor-syg og selvstændig
1. december 2010
Alder:
2 år, 3 mdr.
Mor-syg og selvstændig
Hej Helen
Tak for dit svar tidligere i forbindelse med håndtering af mange forandringer i vores datters liv.
Hun blev 2 år i august og stod bl.a. overfor, at far kom hjem efter 4 mdrs udstationering her i oktober. Hun tog heldigvis imod ham med åbne arme, og der har ikke været nogen konflikter i forhold til, at far er hjemme igen og er en del af familien.
Problemet er nu, at hun de par uger, er blevet urtolig mor-syg samtidig med, at hun er igang med at udvikle sin selvstændighed (tror jeg). Uanset om det er sengetid, bleskift, spisetid, tandbørstning, påklædning etc. er der altid konflikter. Hun nægter og hvis det endelig accepteres, skal det være mor der hjælper.
At hun selv vil forsøge at udføre nogle af tingene er helt ok. Hun får lov at prøve selv og går det ikke, hjælper vi hende. Alligevel bliver hun gal, og er det far der hjælper, bliver hun helt hysterisk.
Derudover er hun begyndt at blive rigtig ked af det i vuggestuen og er idag ringet hjem, da hun bare har grædt og grædt og spurgt efter mig.
Dertil spiser hun stort set ikke noget herhjemme (det gør hun dog i vuggestuen siger de).
Jeg er gravid og har termin om 14 dage, og vi er blevet lidt bekymrede for, hvordan det kommer til at gå. Både mht pasning når vi tager på hospitalet og mht. modtagelsen af lillebror. Vi er klar over, at det ikke kan undgåes, at der nok bliver noget jalouxi, men med den fase hun er i p.t. kan vi ikke helt gennemskue, hvordan vi skal tackle hende og den kommende familieforøgelse.
Vi taler om lillebror inde i maven, og at han snart kommer ud, så vi kan se ham, og hun kysser og aer maven. Men det er ikke noget vi taler meget om, da det jo også er ret abstrakt for hende.
Samtidig står hun også overfor en flytning i det nye år, hvilket også indebærer ny institution.
Håber du kan komme med lidt inputs om hvad der foregår og hvordan vi bedst imødekommer hende.
På forhånd tak.
Desiree