Stress!

1. december 2010

Kategori:
Alder:
3 år, 6 mdr.

Stress!

Kære Helen

Vintermånederne er kolde og mørke og vi gør hvad vi kan for at komme op om morgenen men...

Vi er mor og far og dreng på 6½ og pige på 3½. Hver morgen står vi for sent op, skal skynde på vores børn, specielt pigen, skal sige til dem: NU skal du tage dit tøj på, NU skal du spise osv. Og det ender som regel med at en af os må enten stå ved siden af hende mens hun gør det eller decideret hjælpe hende med det, hvilket hun er meget imod, da hun siden hun var 2½ selv har taget tøj på.

Hver morgen halser vi ud af døren, og er meget tæt på at komme for sent til bussen, der kører i udflytteren. Det handler ikke om at vi skal skynde os på arbejde, for jeg er studerende og min mand er fleksibel og afleverer vores dreng i skolen, mens jeg cykler til bussen med pigen. Jeg er fuldstændig klar over at det er stress, og jeg græmmer mig over at komme til bussen der allerede har lukket døren, og skal til at køre.... Siger til mig selv at nu MÅ vi altså kunne gøre det bedre.

Om eftermiddagen når vi kommer hjem er pigen som regel meget træt, drengen ligeså, vi prøver ...

Annonce

... virkelig hver aften at komme tidligere i seng men af en eller anden grund bliver klokken nemt 20.30 eller 21 inden de sover hvilket er for sent og også gør at vi voksne bliver oppe lidt for længe end hvad godt er, for vi har jo også brug for vores voksentid. Og ja, så er ringen jo sluttet i dårlige vaner.

Vi har alle 4 et stort behov for at "finde os selv" når vi er kommet hjem hvilket jeg tænker, er meget vigtigt at honorere, men jeg synes det er meget svært for mit vedkommende at gøre inden børnene sover, og alt er ordnet og så glemmer jeg det nok lidt fordi jeg så har ro til at få ordnet andre også vigtige ting.

Mit ønske er nok at vi kunne "samle os sammen" men hvordan gør man det som familie? kan ikke finde ud af om jeg skal satse på at det skal være afstresning i fællesskab eller om jeg bare skal melde ud at "nu har mor lige 15 minutter hvor hun ikke vil forstyrres", fordi jeg har brug for at tune mig ind på mine behov, så jeg kan være noget for min familie resten af dagen - og næste morgen!

Håber du har noget at sige om min situation...

Kærlig hilsen
Maria

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

4. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 4 mdr.

3 år og udfordringer

Hej Helen. Jeg har en dejlig datter på 3 år og 4 måneder. Hun begyndte i...

12. februar 2024 | Renlighed | 4 år

Periodevise problemer med renlighed

Kære Helen Jeg har en dreng, der lige er fyldt 4 år. Han har været renlig...

25. januar 2024 | Renlighed | 4 år

Kan ikke mærke hun skal tisse

Hej Helen, Min datter, der er lige er blevet 4 år, har været blefri, både...

15. januar 2024 | Transport og ferie | 4 år, 1 mdr.

Ferie med børn

Kære Helen Vi er min mand, jeg, vores datter på 4 og dreng på 7 måneder på...

Annonce

Viden om børn:

Feberkrampe

Det lille barn evne til at kunne regulere sin temperatur er umoden. Det betyder, at nogle børn får krampe i forbindelse med, at de får feber. Temperaturen kan stige pludseligt, og når temperaturen stiger for hurtigt, kan temperaturreguleringscenteret i hjernen ikke følge med, og kramperne opstår.

Feberkramper opstår hos 2-5% af børn mellem 6 måneder og 5 år, og det er den hyppigste årsag til kramper hos børn. Feberkrampe er delvist arveligt, så end forældre eller søskende har...

Læs mere i Babylex

Slik

Vær altid opmærksom på hvad I selv spiser. Barnet lærer af at se på jer og det I gør. Jeres vaner omkring slik, vil således smitte af på jeres barn.

Nogle tilbyder kun slik til festlige lejligheder, andre har en fast ugentlig slikdag. Der er ingen grund til at tilbyde jeres barn slik hver dag.

Babyer har heller ikke behov for slik og interesserer sig måske ligeså gerne for et sundere alternativ, som en brødskorpe eller et dejligt frisk bær.

Ifølge...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Tusinde tak for dit fantastiske svar til vores lille familie sidst. Det hjalp virkelig på natten at give ham en fast rytme i dagstimerne.

Tak fra Hannibals mor