Svar: Tysk børnehave
12. november 2010
Alder:
23 mdr.
Kære Gitte
Emilie vil med den alder hun har, godt kunne forstå at du er der og ikke er forsvundet væk fra hende for evigt, selvom du går. Og hun vil også godt kunne forstå at du kommer efter hende igen :)
Hun vil ikke kunne forholde sig til klokken, men vil forbinde ritualerne i løbet af dagen med hvornår du kommer. Hun vil således stille og roligt lære at når hun bliver afleveret, så leger hun, så spiser de, så sover hun til middag og når hun så skal have frugt, så kommer mor ...
Hvis hun har en bamse, som hun er glad for og ofte sover med, så vil det være rigtig godt at hun får denne med. Det vil også være en god idé at pakke en lille "børnehavetaske" til hende, hvor hun har sine små egendele med hjemmefra, så hun ligesom har noget der er hendes og som følger hende fra hjem til institution.
I forhold til sprog, så vil hun jo kende det tyske, fordi I bor i Tyskland. Det hører I i radio og TV, det er det sprog folk taler når I handler og hun har også hørt dig tale tysk. Selvom I ikke taler tysk hjemme, så vil hun vokse op med tysk som noget helt naturligt.
Hun vil sandsynligvis ikke skelne så meget imellem, hvorvidt hun selv taler tysk eller dansk. De vil normalt være sådan at børn suger til sig fra begge sprog og når hun så taler, så bruger hun de ord hun nu engang har til rådighed. Derfor vil hun lave sætninger som består af både tyske og danske ord og vil ikke skelne så meget mellem om det er det ene eller det andet.
Det er her vigtigt at du ikke retter på hende, og heldigvis forstår du jo begge dele, så du vil fint forstå hvad hun siger. Pædagogerne i børnehaven vil også finde ud af det og de vil fint kunne kommunikere - ud over at tale og bruge ord, så kan hun jo også kommunikere med mimik og fagter og hun vil med den alder hun har, meget fint kunne gøre opmærksom på om hun er glad for eller utilfreds med noget :)
Man hører ofte at børn der skal forholde sig til to sprog, vil være senere til at tale. Det er ikke helt rigtigt, for ofte handler det om at barnet faktisk har ligeså stort et ordforråd som barnet der kun skal lære et sprog. Men netop fordi at barnets ordforråd består af to sprog, så virker det som om at barnet taler senere.
Jeg synes du skal se det som en gave, at hun vokser op og bliver tosproglig. Det må være rigtig dejligt :)
Rigtig meget held og lykke med det hele og rigtig god weekend!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske