Svar: Op ad bakke konstant

31. oktober 2010

Kategori:
Alder:
3 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Diverse.

Kære Camilla

Du er nødt til at prioritere dig selv. Du skal naturligvis kunne gå i bad hver dag, du skal have mad at spise, du skal have nogle minutter for dig selv - ellers kollapser det hele og det lyder faktisk som om at du er ved at komme derud ... Hvis du brænder sammen, hvad skal familien så gøre?

Derfor er du nødt til at sætte nogle regler for, hvad du kan leve med og hvad der er okay. Du er nødt til at finde en mulighed for at du kan få lidt frirum. Tid du kan bruge bare på dig.

Har du mulighed for at få noget hjælp via kommunens PPR afdeling? Har du talt med din læge om, hvad I kan gøre, for at få hjælp og støtte i jeres familie?

Kan du sætte dig ned sammen med din kæreste og aftale at du i weekenden har f.eks. 2 timer for dig selv både lørdag og søndag? Det kan være 2 timer, hvor han evt. går med børnene ud af huset, så du kan gå i bad, sætte dig og læse et ugeblad eller hvad du nu har lyst til eller hvor du kan gå hjemmefra imens de er derhjemme. Du kan bare gå en lang tur, gå til noget sport eller bare gå rundt og kigge på vinduer. Det kan også være en aftale om at du går en tur om aftenen, når børnene er lagt i seng, at du der har tid til dig selv.

Det kan godt være at børnene helst vil have deres mor - men de har jo også en god far og han kan sagtens tage sig af dem et par timer, uden mor er til stede. Det er et eller andet sted også vigtigt at I får signaleret, at ...

Annonce

... far her sagtens kan bruges og så må de hjælpe hinanden med at få det til at fungere. Du skriver at han prøver, men ikke får lov at børnene - og her tænker jeg, at han skal. Det er ikke noget børnene bestemmer og er du der ikke, så skal de såmen nok synes om far!

Helt omkring Alexander, har du så overvejet at prøve med nogle mælkesyrebakterier i koncentreret form? Det kunne være Bifiform minidråber eller Biogaia dråber. Det kunne være at det hjalp på hans mave ... tal evt. med lægen omkring den mulighed.

Helens bog om børn og opdragelse
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og opdragelse" - tydelige voksne giver trygge børn

Helt konkret omkring Isabella - så er du der for hende og giver helt alt hvad du kan. Og ja, det er dybt frustrerende, når det ikke engang føles til at være nok ... modsat, så skriver du jo også at hun ofte vælger at lege selv, når du viser dig tilgængelig og vil bygge puslespil og lignende. Faktisk tror jeg hun responderer på den ro, der naturligt falder over det hele, når mor sætter sig ned ...

Kære Camilla - har du for store forventninger til dig selv, hvad du skal nå og hvad der skal ske? Måske skal du simpelthen geare helt ned og ikke gøre andet end det højst nødvendige og se om roen så ikke falder lettere over jer alle. Du er en god mor, du gør så meget godt for dine børn, du har så mange gode overvejelser og idéer og jeg har fulgt jer rigtig længe ... der sker ikke noget ved at du lige nu slækker lidt på kravene, især de krav du stiller til dig selv :)

Stort knus fra mig til dig! :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om diverse:

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

4. januar 2024 | Diverse | 5 mdr.

Menstruation efter fødslen - 5 mdr.

Kære Helen. Jeg fødte en dreng den 15. juli 2023. Jeg ammer ham, men han får...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

28. december 2023 | Diverse | 5 mdr.

Fladt baghoved - 5 måneder

Hej Helen Vores søn har haft nogle spændinger i den ene side af halsen, som...

Annonce

Viden om børn:

Fostervandsprøve

En fostervandsprøve er en prøve af fostervandet. Denne prøve kaldes også for amniocentese. Når man tager en fostervandsprøve, så er det primært for at undersøge fostervandet for celler, der med ret stor sikkerhed kan fortælle, om fosteret har en kromosomfejl eller kendte arvelige sygdomme.

Fostervandsprøve tages først omkring 16. graviditets uge, da der først på dette tidspunkt er fostervand nok til, at fosteret kan tåle, at man tager de 15-20 ml fostervand ud, som skal bruges...

Læs mere i Babylex

Æbler og æblemos

Barnet kan fra 6 måneder spise al slagt frugt, frisk eller kogt. Frugten bør stadig moses, og æblemos vil ofte være et hit hos børn - især hvis det serveres, som topping på en grød. Rå æbler bør du dog være opmærksom på.

Børn under 3 år bør ikke få fødevarer, som er meget hårde eller som knækker let. En stor æblebåd kan knække og sætte sig fast i halsen, og af samme grund kan det ikke anbefales at give små børn et helt æble at gnave af. Du skal også være opmærksom på skrællen,...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak. Jeg tænker tit på, at jeg i dine svar bliver betrygget i, at jeg ser rigtigt - jeg har et barn, som har et stort tryghedsbehov.

Det er som om at der for tiden er en trend der går på, at vi skal lave 'godnat og sov godt' på vores børn, sætte dem i skammekrog (eller tænkeboks eller hvad man kalder dem) når de ikke gør som vi vil have de skal gøre. Mon det er alle de tv udsendelser om nannys der redder verden for en familie, hvor alt er gået galt, som har tændt op under de ideer?

Hvor er det ærgeligt, at vi skal blive sådan i tvivl om, at det vores instinkt fortæller os om vores børn. Og hvor er det bare fantastisk rart, at du i dit virke hjælper, støtter og betrygger os, som har brug for at blive bekræftet og rådgivet i en retning, som vi kan være med på uden at hjertet bløder.

Tak for det!

Kærlig hilsen
Mor.