Svar: Op ad bakke konstant
31. oktober 2010
Alder:
3 mdr.
Kære Camilla
Du er nødt til at prioritere dig selv. Du skal naturligvis kunne gå i bad hver dag, du skal have mad at spise, du skal have nogle minutter for dig selv - ellers kollapser det hele og det lyder faktisk som om at du er ved at komme derud ... Hvis du brænder sammen, hvad skal familien så gøre?
Derfor er du nødt til at sætte nogle regler for, hvad du kan leve med og hvad der er okay. Du er nødt til at finde en mulighed for at du kan få lidt frirum. Tid du kan bruge bare på dig.
Har du mulighed for at få noget hjælp via kommunens PPR afdeling? Har du talt med din læge om, hvad I kan gøre, for at få hjælp og støtte i jeres familie?
Kan du sætte dig ned sammen med din kæreste og aftale at du i weekenden har f.eks. 2 timer for dig selv både lørdag og søndag? Det kan være 2 timer, hvor han evt. går med børnene ud af huset, så du kan gå i bad, sætte dig og læse et ugeblad eller hvad du nu har lyst til eller hvor du kan gå hjemmefra imens de er derhjemme. Du kan bare gå en lang tur, gå til noget sport eller bare gå rundt og kigge på vinduer. Det kan også være en aftale om at du går en tur om aftenen, når børnene er lagt i seng, at du der har tid til dig selv.
Det kan godt være at børnene helst vil have deres mor - men de har jo også en god far og han kan sagtens tage sig af dem et par timer, uden mor er til stede. Det er et eller andet sted også vigtigt at I får signaleret, at far her sagtens kan bruges og så må de hjælpe hinanden med at få det til at fungere. Du skriver at han prøver, men ikke får lov at børnene - og her tænker jeg, at han skal. Det er ikke noget børnene bestemmer og er du der ikke, så skal de såmen nok synes om far!
Helt omkring Alexander, har du så overvejet at prøve med nogle mælkesyrebakterier i koncentreret form? Det kunne være Bifiform minidråber eller Biogaia dråber. Det kunne være at det hjalp på hans mave ... tal evt. med lægen omkring den mulighed.
Helt konkret omkring Isabella - så er du der for hende og giver helt alt hvad du kan. Og ja, det er dybt frustrerende, når det ikke engang føles til at være nok ... modsat, så skriver du jo også at hun ofte vælger at lege selv, når du viser dig tilgængelig og vil bygge puslespil og lignende. Faktisk tror jeg hun responderer på den ro, der naturligt falder over det hele, når mor sætter sig ned ...
Kære Camilla - har du for store forventninger til dig selv, hvad du skal nå og hvad der skal ske? Måske skal du simpelthen geare helt ned og ikke gøre andet end det højst nødvendige og se om roen så ikke falder lettere over jer alle. Du er en god mor, du gør så meget godt for dine børn, du har så mange gode overvejelser og idéer og jeg har fulgt jer rigtig længe ... der sker ikke noget ved at du lige nu slækker lidt på kravene, især de krav du stiller til dig selv :)
Stort knus fra mig til dig! :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske