Brev:
Hjælp!!!
31. oktober 2010
Alder:
5 mdr.
Hjælp!!!
Hej Helen,
Som overskriften lyder, har jeg hårdt brug for hjælp!
Vores dejlige lille Liva bliver 1. nov. 5 mdr. og sover meget dårligt, især om natten…. Det har hun stort set gjort altid med få undtagelser, jeg har hele tiden håbet, at det snart ville vende og har været tålmodig og prøvet flere forskellige ting. Men nu efter 5 mdr. har det stadig ikke ændret sig og jeg er træt!!
Det har altid virket som om følelsen af træthed gjorde hende utryk og hun har virkelig svært ved at overgive sig. Hun er fra fødsel blevet ammet hver 2. time og havde en periode fra 1-2 mdr. hvor hun stort set ikke sov om dagen. Hun græd når hun blev lagt i barnevognen og når hun endelig faldt i søvn vågnede som regel efter 20-30 min. Jeg forsøgte at give sutten men hun var altid så ulykkelig at jeg måtte opgive. Det eneste sted hun ville sove var i mine arme… det fik hun, efter en snak med vores SP, lov til hun sagde at Liva sikkert havde et stort behov for tryghed og at det nok skulle ændre sig… hvilket hun heldigvis fik ret i.
Fra 3 mdr. begyndte hun så at sove ca. 2 timer i barnevognen hver formiddag, herefter vågen i 1½-2 timer og så sove lidt igen, men her som regel aldrig mere end 1-1½ time. Herefter er hun træt men er umulig at få til at sove igen... græder helt hysterisk når jeg prøver at ligge hende (ligegyldigt om det er i barnevognen eller i hendes slyngevugge i stuen.
Først når kl. er ca. 18-19 og hun er helt udkørt, falder hun endelig i søvn. Så sover hun som regel 2-3 timer i slyngevuggen.
Når hun vågner, bliver hun ammet og vi går sammen i seng.
Så sover hun 3 timer og vågner herefter hver 2. time. Hun har kun sovet mere end 3 timer (ca. 3½) 5 gange i løbet af disse 5 mdr. Så jeg er ufattelig træt!
Fra fødsel til 3 mdr. sov vi sammen i en dobbeltseng, simpelthen for at gøre natamningen nem for mig selv. Da hun blev 4 mdr. kom hun i sin egen seng og jeg sover i en seng ved siden af. Havde håbet at dette ville gøre at hun sov længere, når hun ikke ligger op af mig… men desværre er mønstret det samme. (Til gengæld, er hun rigtig dygtig når vi går i seng, der går ca. 10 min, allerhøjst 20 min inden hun sover)
Hun er blevet ammet fuldt ud hele tiden, med ammebrikker, da hun ikke kan få fat i mine små og lidt flade brystvorter. Jeg har malket ud til fryseren, så far eller bedsteforældre kunne give en flaske når jeg trængte til lidt aflastning om natten. Det er gået fint indtil hun en dag (ca. 3 mdr.) overhovedet ikke ville tage en sutteflaske. Hun bliver fuldstændig hysterisk og skriger så snart hun får den i munden… har prøvet forskellige sutteflasker men uden held. Dette gør, at der ikke er nogen som kan passe hende og aflaste mig, hverken dag eller nat.
For ca. 1 mdr siden begyndte hun at blive mere urolig med søvnen (hvis det da ellers er muligt!) Formiddagen er det eneste stabile, med ca. 2 timer nogle gange 2½, men herefter vil hun slet ikke sove igen. Jeg ligger hende, hun skriger, jeg prøver med en stofble ved hovedet og sutten, hun river hysterisk i bleen, hendes hue og dynen, jeg tager hende op og trøster og ligger hende igen. Dette gør vi flere gange og når hun endelig falder i søvn, vågner hun efter 30 min og græder igen. Herefter har jeg så ondt af hende at jeg tager hende op og prøver igen senere med samme resultat!
I går faldt hun først i søvn igen i mine arme kl 21.30
Hun græder for resten altid når hun vågner, også når hun har sovet i 2 timer.
Jeg tænkte at det var fordi hun ikke var ordentlig mæt. Jeg kan mærke at jeg ikke har meget mælk mere. Hun sutter kun kort tid, trækker sig væk, imens hun klynker, prøver igen og gør det samme. Jeg kan også høre at hun ikke synker ret længe. Så jeg har de sidste 3 uger prøvet med vælling og grød med ske!!
Hun har heller ikke taget så meget på, har ikke tabt sig men er ”fladet” ud på kurven. (vejer nu 6230 og er 63,5 cm)
Det har været en grusom kamp at få noget vælling/grød i hende. Hun græder, skriger hysterisk og vender hovedet når jeg sætter skeen foran hendes mund. (ligesom med sutteflasken). Har prøvet med majs, ris, bananmos, pære/æblemos.
For at få lidt mad i hende har jeg brugt en lille sprøjte på 20ml … Ja det lyder voldsomt og det har det sådan set også været. Jeg føler mig som en elendig mor, der tvinger hende og jeg græder efterhånden lige så meget som hun gør, i ren og skær fortvivlelse.
Maden har gjort, at hun et par nætter i træk sov i 3½ time og derefter hver 2. time som sædvanlig… så alt i alt har det ikke givet den ønskede virkning på søvnen.
I dagtimerne er hun generelt glad og meget smilende. … Er det mig som tager fejl, er hun bare ikke sulten?
(Min Sp synes at jeg skal droppe at prøve med sutteflasken og i stedet øve med kop. Det har jeg også prøvet de sidste 3 uger men det går heller ikke ret godt).
Det er så frustrende at der ikke er noget som har ændret hendes søvn, alle har sagt at det nok skal ændre sig men det er stadig det samme…. Ved godt at børn er forskellige og at man ikke fuldt ud kan sammenligne, men alle i min mødregruppe sover min. 5 timer, ja en helt op til 8 timer om natten.
5 timer… det lyder som en drøm ;-) (de er alle ammebørn men får en flaske erstatning inden sengetid)
Kan man i hendes alder vurderer om hun temperament…. Hun kan blive så hys, at hun rykker sig selv i håret (-eller den ene lok hun har), og skrige så hun er helt hæs.
Puh ha det var noget af en rodet fristil men jeg ville gerne give dig så mange informationer som muligt, håber du kan finde hoved og hale i det.
Glæder mig meget til at høre fra dig
Elsebeth og Liva