Svar: Hvor lang tid påvirker hormoner efter fødslen?
13. oktober 2010
Alder:
3 mdr.
Hej med dig
Hormoner, udskillelsen af hormoner osv. er meget komplekst og netop i forbindelse med graviditet og fødsel sker der mange hormonelle ændringer/påvirkninger. Derfor kan man ikke sige, at fra et bestemt tidspunkt vil krop og hormoner finde tilbage til det normale leje - for det afhænger fuldstændig af situationen, af forløbet, den enkelte kvinde osv. og dertil kommer at nogle af de hormoner, som har haft stor rolle under graviditeten hurtigt kommer i normalt niveau igen, hvor produktionen af andre hormoner øges på grund af amning.
Det har netop noget at sige, hvorvidt man ammer og i givet fald hvor lang tid man ammer og hvor meget man ammer eller om man giver flaske - og hvor længe, hvordan osv. man så gør det.
Det kan også have noget at sige om det er første barn, andet barn eller man har født mange gange før - f.eks. kan den kvindelige cyklus ændre sig meget fra gang til gang. Nogle kvinder vil f.eks. opleve at få menstruation efter et par måneder, andre først efter 1½ år - alt sammen styret af hormoner og det kan være vidt forskelligt fra barn til barn, en fødsel og det efterfølgende hormonbillede behøver ikke ligne hinanden...
Der er ikke tvivl om at der sker nogle hormonelle ændringer hos mange 3-4 måneder efter fødslen, hvor kvinden ofte oplever at tabe mere hår og få mere vigende hårgrænse.
Omkring 6 måneders alderen vil mange også opleve hormonelle ændringer, da barnet begynder at få mere skemad og indtaget af modermælk nedsættes og dette fortsætter i månederne frem, hvor mange også får menstruation igen, netop fordi skemaden fylder mere og mere og ammefrekvensen sættes mere og mere ned.
Hormoner kan også påvirke sexlysten efter fødslen, slimhinderne i skeden kan tørre ud og hele underlivet kan naturligt være mere modtageligt for infektioner efter fødslen. Hormoner kan også gøre at man bliver mere træt og som du skriver - mere humørsvingende, men også den berøring man som kvinde har sammen med sit barn, den nærhed der er imellem de to og fokus fra mor til barn (som igen skyldes hormoner) kan gøre at sexlivet sættes på lavt blus.
Så mange ting kan spiller ind og hvornår man bliver helt sig selv igen afhænger derfor af mange faktorer. Jeg håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske