Far kan stadig ikke putte og trøste om natten

13. oktober 2010

Kategori:
Alder:
8 mdr.

Far kan stadig ikke putte og trøste om natten

Hej Helen

Jeg skriver til dig igen angående samme problem som tidligere. Vores datter er nu 8 mdr, og trives fint om dagen. Ved ikke hendes mål og vægt pt, men da hun var ca 7½ mdr vejede hun ca 10,9 kg og målte 75,5 cm. Så hun er jo en stor pige i god stand :-)

Hun er i disse dage ved at få sine 2 første tænder. Hun spiser gladeligt det meste mad vi serverer, dog er hun gladest for mos og grød, hun kan godt tygge små stykker rugbrød etc, men de udgør endnu aldrig et helt måltid. Hu kravler og står op selv i kravlegården, hun er inde i en rivende udvikling og kan nok bedst beskrives som en tornado - der er gang i hende!!

Men når hun skal puttes kommer problemet. Hun får en godnatflaske vælling kl 19.30/20.00 på 200 ml som hun sluger, men herefter er det svært. Hun mosler rundt og kører sig selv overtræt og græder medmindre jeg lægger hende ved siden af mig i vores seng tæt ind til min favn. Det er sådan hun helst vil falde i søvn og iøvrigt også helst vil trøstes i løbet af natten. - Men er dette ikke et skråplan? Og er det sikkerhedsmæssigt forsvarligt?

Når jeg selv sover ved siden af hende kan hun jo i princippet vågne og kravle ned af sengen uden at jeg opdager det? Tidligere ville hun kun falde i søvn via amning, men det fik vi heldigvis ændret via flasken med vælling... men nu har vi måske bare et nyt og tilsvarende problem??. For vores problem er disse 2:

1. Fra hun bliver puttet og i de efterfølgende mange timer sover hu ekstremt let, vågner ved den mindste lyd og skriger utrøsteligt og rejser sig op i sengen og står op mens hun græder. Hun vågner også en masse gange selv når der ingen lyde er. På en dårlig aften/nat er vi måske oppe på 20-25 gange. På en god et et kun nogle gange. Hvorfor er det hun vågner så mange gange?? Jeg går ud fra det ikke skyldes sygdom, når hun jo trives fint om dagen?

2. Når hun skal puttes og når hun vågner de mange gange er det stadig kun mor som duer. Far duer SLET ikke. De eneste gange han på magisk ...

Annonce

... vis har kunne stoppe hendes gråd efter lidt tid, har været de to gange jeg har skullet noget og været væk en aften. Men det virker ikke på samme måde hvis jeg er hjemme og bliver væk i et andet rum mens han trøster.

Vores 2 ovenstående problemer har nu stået på næsten konstant siden hun var 5 mdr hvor de langsomt opstod. (eneste forskel var at hun dengang blev ammet i søvn).

Vores dagsplan er pt:

ca 8-9: vågner og får ca 2dl havregrød med frugtmos og vand

ca 10-10.30/45 formiddagslur

ca 12: frokost (grøntsagsmos og evt kød/fisk og evt rugbrødsbjælker og gnavegrønt( fx agurk) + vand

ca 13.30: ammes

Eftermiddagslur fra ca 13.30 og alt fra 1 -2 timer frem

ca 16: grød eller frugtmos eller youghurt + vand

ca 18. Aftensmad: mos af grønt og kød/fisk. Også mere og mere suppleret små stykker rugbrød med forskelligt pålæg og gnavegrønt ved siden af + vand

19.30/20: Flaske med vælling på 200 ml

kl ca 23: ammes

kl. ca 04-06: ammes

Fra hun puttes til næste morgen vågner hun som sagt ADSKILLIGE gange (op til 20 gange på en dårlig aften/nat som sagt), men her får hun ikke mælk, her får hun kun vand i flaske, sut og trøst.

Jeg skriver fordi jeg synes det er hårdt at det jo kun er mig som kan trøste, og derfor er det mig som jo er oppe om natten. Jeg trænger efterhånden meget til, at min kæreste også med succes kan aflaste mig ved at kunne putte og trøste om natten. - og glæder mig snart meget til en god nats søvn, hvornår det så end bliver...

Hun starter vuggestue når hun er 11 mdr, men jeg starter job igen når hun er 10 mdr (om 1½ mdr), så til den tid skal jeg jo gerne kunne være nogenlunde frisk om dagen. Hendes fra har altså barsel den sidste tid inden hun starter i vuggestue.

Vi er lige flyttet for en uges tid siden, og jeg ved godt at den slags kan påvirke de små. Men vores problem startede som sagt længe før flytningen.

Håber du kan komme med lidt råd. På forhånd mange tak for hjælpen :-)

Venlig hilsen
den søvnige mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Gogsig barfodssko - De første og eneste sko dit barn behøver

Har du nogensinde tænkt over, at næsten alle børn bliver født platfodet? De fleste børn lærer faktisk bedst at gå, når de går på bare fødder.

Den bedste måde at styrke deres svang, sener og muskler i foden er gennem denne naturlige tilgang.
Det var bland andet den indsigt, der ...

Læs mere her

17. maj 2024 | Udvikling | 6 mdr.

Triller kun til den ene side

Kære Helen Min søn er nu 6 måneder, og jeg syntes egentligt at han udvikler...

16. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Får min søn kalk nok?

Hej Helen Min lille søn er nu blevet 6 måneder og han vejer nu ca. 7.5 kg og...

15. maj 2024 | Kost og ernæring | 10 mdr.

Skære ned i erstatning, hvordan?

Kære Helen Jeg har en datter på 10,5 måneder, der har været fuldt...

9. maj 2024 | Kost og ernæring | 7 mdr.

Drikker hun nok?

Kære Helen. Min datter på snart 7 måneder spiser ofte øllebrød eller...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Annonce

Viden om børn:

Fedt

Små børn har brug for fedt i maden. Det anbefales at tilsætte en tsk fedtstof i hver portion hjemmelavet mad. Det er udmærket at skifte imellem de forskellige typer fedtstof som olie, smør og plantemargarine.

Efter 1 års alderen kan barnet fortsat have behov for at få lidt ekstra fedtstof. Det er især i familier, hvor man spiser meget magert og gerne vil at barnet skal have sunde spisevaner fra starten.

I mager mad er der mange grøntsager, frugt og brød og kun lidt...

Læs mere i Babylex

Erstatning - modermælk

Hvis du ikke ammer dit barn, eller hvis du ønsker at supplere din amning med mælk, så er det meget vigtigt, at du giver dit barn modermælkserstatning. Barnet må ikke få almindelig komælk at drikke, før det er 12 måneder gammel.

Modermælkserstatning kan gives fra fødslen. Det er af høj kvalitet, der er store krav til produceringen og sammensætningen af modermælkserstatning, og børn der får modermælkserstatning vokser og trives rigtig godt. Modermælkserstatning forhandles som...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

det er vist på tide at jeg skriver og siger tusind, tusind tak for alle dine råd og vejledninger! Det er jo super dejligt at have en som dig at henvende sig til med alle de spørgsmål der kommer op i forbindelse med at være forældre. Det har været en fantastisk stor hjælp at læse dine svar, ikke kun til mig, men også til andre forældre.

Jeg ved simpelthen ikke hvad jeg skulle have gjort uden din brevkasse – bare muligheden for at kunne stille de 'dumme' spørgsmål, er utrolig beroligende, for ikke at nævne at se at der er andre der ude som pusler med de samme problemer som jeg gør.

Så tusind tak for din hjælp!

Bedste hilsner
Mor til pige på 5 måneder