Brev:
Far kan stadig ikke putte og trøste om natten
13. oktober 2010
Alder:
8 mdr.
Far kan stadig ikke putte og trøste om natten
Hej Helen
Jeg skriver til dig igen angående samme problem som tidligere. Vores datter er nu 8 mdr, og trives fint om dagen. Ved ikke hendes mål og vægt pt, men da hun var ca 7½ mdr vejede hun ca 10,9 kg og målte 75,5 cm. Så hun er jo en stor pige i god stand :-)
Hun er i disse dage ved at få sine 2 første tænder. Hun spiser gladeligt det meste mad vi serverer, dog er hun gladest for mos og grød, hun kan godt tygge små stykker rugbrød etc, men de udgør endnu aldrig et helt måltid. Hu kravler og står op selv i kravlegården, hun er inde i en rivende udvikling og kan nok bedst beskrives som en tornado - der er gang i hende!!
Men når hun skal puttes kommer problemet. Hun får en godnatflaske vælling kl 19.30/20.00 på 200 ml som hun sluger, men herefter er det svært. Hun mosler rundt og kører sig selv overtræt og græder medmindre jeg lægger hende ved siden af mig i vores seng tæt ind til min favn. Det er sådan hun helst vil falde i søvn og iøvrigt også helst vil trøstes i løbet af natten. - Men er dette ikke et skråplan? Og er det sikkerhedsmæssigt forsvarligt?
Når jeg selv sover ved siden af hende kan hun jo i princippet vågne og kravle ned af sengen uden at jeg opdager det? Tidligere ville hun kun falde i søvn via amning, men det fik vi heldigvis ændret via flasken med vælling... men nu har vi måske bare et nyt og tilsvarende problem??. For vores problem er disse 2:
1. Fra hun bliver puttet og i de efterfølgende mange timer sover hu ekstremt let, vågner ved den mindste lyd og skriger utrøsteligt og rejser sig op i sengen og står op mens hun græder. Hun vågner også en masse gange selv når der ingen lyde er. På en dårlig aften/nat er vi måske oppe på 20-25 gange. På en god et et kun nogle gange. Hvorfor er det hun vågner så mange gange?? Jeg går ud fra det ikke skyldes sygdom, når hun jo trives fint om dagen?
2. Når hun skal puttes og når hun vågner de mange gange er det stadig kun mor som duer. Far duer SLET ikke. De eneste gange han på magisk vis har kunne stoppe hendes gråd efter lidt tid, har været de to gange jeg har skullet noget og været væk en aften. Men det virker ikke på samme måde hvis jeg er hjemme og bliver væk i et andet rum mens han trøster.
Vores 2 ovenstående problemer har nu stået på næsten konstant siden hun var 5 mdr hvor de langsomt opstod. (eneste forskel var at hun dengang blev ammet i søvn).
Vores dagsplan er pt:
ca 8-9: vågner og får ca 2dl havregrød med frugtmos og vand
ca 10-10.30/45 formiddagslur
ca 12: frokost (grøntsagsmos og evt kød/fisk og evt rugbrødsbjælker og gnavegrønt( fx agurk) + vand
ca 13.30: ammes
Eftermiddagslur fra ca 13.30 og alt fra 1 -2 timer frem
ca 16: grød eller frugtmos eller youghurt + vand
ca 18. Aftensmad: mos af grønt og kød/fisk. Også mere og mere suppleret små stykker rugbrød med forskelligt pålæg og gnavegrønt ved siden af + vand
19.30/20: Flaske med vælling på 200 ml
kl ca 23: ammes
kl. ca 04-06: ammes
Fra hun puttes til næste morgen vågner hun som sagt ADSKILLIGE gange (op til 20 gange på en dårlig aften/nat som sagt), men her får hun ikke mælk, her får hun kun vand i flaske, sut og trøst.
Jeg skriver fordi jeg synes det er hårdt at det jo kun er mig som kan trøste, og derfor er det mig som jo er oppe om natten. Jeg trænger efterhånden meget til, at min kæreste også med succes kan aflaste mig ved at kunne putte og trøste om natten. - og glæder mig snart meget til en god nats søvn, hvornår det så end bliver...
Hun starter vuggestue når hun er 11 mdr, men jeg starter job igen når hun er 10 mdr (om 1½ mdr), så til den tid skal jeg jo gerne kunne være nogenlunde frisk om dagen. Hendes fra har altså barsel den sidste tid inden hun starter i vuggestue.
Vi er lige flyttet for en uges tid siden, og jeg ved godt at den slags kan påvirke de små. Men vores problem startede som sagt længe før flytningen.
Håber du kan komme med lidt råd. På forhånd mange tak for hjælpen :-)
Venlig hilsen
den søvnige mor