Svar: Modermærker - 7 mdr.
26. august 2010
Alder:
7 mdr.
Kære Camilla
Børn kan fødes med mange forskellige slags mærker, måske har du hørt om storkebid og jordbærmærker ...? Men børn kan faktisk også fødes med modermærker, altså små brune pletter som består af melanin, et farvestof vi har i huden.
De kan have enkelte af dem allerede ved fødslen og de får dem ofte også løbende i takt med at de bliver ældre. Nogle får de første når de er 3, 4, 5 måneder gamle, andre kommer til i skolealderen. Så modermærker kan altså opstå fra barnet er ganske nyfødt og i månederne og årene frem :)
Modermærker kan ændre form og størrelse i takt med at barnet vokser og bliver større og det behøver ikke være problematisk.
Men modermærker skal man naturligvis holde lettere øje med og det er vigtigt at få en speciallæge til at se på dem, hvis de begynder at klø eller gøre ondt, hvis de pludselig virker til at ændre udseende eller vokser meget, og især lægge mærke til om de skifter farve og bliver meget mørke. Det må heller ikke bløde fra et modermærke.
Fregner er på samme måde som 'almindelige' modermærker ophobning af farvestoffet melanin i huden på mindre område. Fregner sidder ofte i ansigtet hen over næsen, men kan også sagtens sidde på f.eks. hænder og arme.
Børn får ofte fregner på næsen, når de løber ude og leger fordi de der opstår, når huden udsættes for sollys - præcis det samme som sker, når man bliver solbrændt. Hvor disponeret man er for at få fregner er genetisk bestemt og har man forældre med mange fregner, så får barnet ofte også flere fregner, end hvis forældrene ingen fregner har.
Man kan godt se fregner hos små børn helt ned i 1-2 års alderen. Her ses de ofte hos børn som er meget lyse i huden og med rødt hår. Fregner ses dog ofte mest hos børn i børnehave og især i skolealderen.
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)
Rigtig god weekend!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske