Svar: Modermærker - 7 mdr.

26. august 2010

Kategori:
Alder:
7 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Diverse.

Kære Camilla

Børn kan fødes med mange forskellige slags mærker, måske har du hørt om storkebid og jordbærmærker ...? Men børn kan faktisk også fødes med modermærker, altså små brune pletter som består af melanin, et farvestof vi har i huden.

De kan have enkelte af dem allerede ved fødslen og de får dem ofte også løbende i takt med at de bliver ældre. Nogle får de første når de er 3, 4, 5 måneder gamle, andre kommer til i skolealderen. Så modermærker kan altså opstå fra barnet er ganske nyfødt og i månederne og årene frem :)

Modermærker kan ændre form og størrelse i takt med at barnet vokser og bliver større og det behøver ikke være problematisk.
Men modermærker skal man naturligvis holde lettere øje med og det er vigtigt at få en speciallæge til at se på dem, hvis de begynder at klø eller gøre ondt, hvis de pludselig virker til at ændre udseende eller vokser meget, og især lægge mærke til om de skifter ...

Annonce

... farve og bliver meget mørke. Det må heller ikke bløde fra et modermærke.

Fregner er på samme måde som 'almindelige' modermærker ophobning af farvestoffet melanin i huden på mindre område. Fregner sidder ofte i ansigtet hen over næsen, men kan også sagtens sidde på f.eks. hænder og arme.

Børn får ofte fregner på næsen, når de løber ude og leger fordi de der opstår, når huden udsættes for sollys - præcis det samme som sker, når man bliver solbrændt. Hvor disponeret man er for at få fregner er genetisk bestemt og har man forældre med mange fregner, så får barnet ofte også flere fregner, end hvis forældrene ingen fregner har.

Helens bog om børn og opdragelse
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og opdragelse" - tydelige voksne giver trygge børn

Man kan godt se fregner hos små børn helt ned i 1-2 års alderen. Her ses de ofte hos børn som er meget lyse i huden og med rødt hår. Fregner ses dog ofte mest hos børn i børnehave og især i skolealderen.

Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)

Rigtig god weekend!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om diverse:

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

4. januar 2024 | Diverse | 5 mdr.

Menstruation efter fødslen - 5 mdr.

Kære Helen. Jeg fødte en dreng den 15. juli 2023. Jeg ammer ham, men han får...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

28. december 2023 | Diverse | 5 mdr.

Fladt baghoved - 5 måneder

Hej Helen Vores søn har haft nogle spændinger i den ene side af halsen, som...

Annonce

Viden om børn:

Vegetar og veganer

Lever du vegetarisk og spiser du varieret, så vil du sædvanligvis få tilstrækkeligt med protein og andre næringsstoffer - også selvom du f.eks. ammer. Jo flere fødevarer du udelukker fra kosten, jo større er risikoen for fejlernæring, og hvis du f.eks. ikke spiser æg, mælkeprodukter og andre produkter fra dyr, kan det få betydning for dit barn.

Børn, der ernæres vegetarisk eller vegansk med ingen eller sparsom brug af mælkeprodukter og æg, skal ammes eller have...

Læs mere i Babylex

Børnemad

De første måneder at barnets liv kalder man for mælkeperioden, da barnets mad udelukkende består af mælk. Barnet ernæres her enten af modermælk eller af modermælkserstatning. Når barnet er mellem 4-6 mdr kan barnet begynde at få lidt skemad.

Den periode som afløser mælkeperioden kaldes overgangsperioden. Den varer til barnet er ca. 9 mdr gammelt. Det er overgangen fra flydende mad, til mad med struktur og klumper til mere og mere bid og mad i stykker, til at barnet kan spise mere...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Åhh, det er altså skønt at starte ugen med et svar fra dig ;) Tusind tak!

Og ha en rigtig god uge

Fra en førstegangs mor