Svar: Når barslen slutter

4. august 2010

Kategori:
Alder:
9 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Diverse.

Kære Mor

Du er bestemt ikke den eneste som synes det er rigtig svært, at skulle aflevere sit barn i dagpleje. Selvom du med dit hoved og din fornuft kan sige til dig selv, at det er okay, så er du alligevel i dit hjerte i tvivl om, hvorvidt du nu gør det rigtige for din datter.

Der kan være forskellige årsager til at man har det svært med det. Det kan naturligvis være den naturlige lykke som nu brydes. Hvis man er meget glad for at gå hjemme, nyder barslen, ganske simpelthen elsker det - ja så er det naturligvis rigtig svært at skulle stoppe dette, for at gå på arbejde. Nogle vil jo naturligt ønske at de levede for 50 år siden, hvor det var mere naturligt at gå hjemme og føler sig måske mere eller mindre tvunget til at skulle starte arbejde, fordi vores liv i dag ofte kræver to indkomster ...

Mange kvinder har det også svært med tanken om at en anden skal passe deres barn, se deres barn gøre noget som de måske selv går glip af og jeg oplever også, at kvinder kan være lidt bange for at deres barn vil knytte sig mere til den anden end til mor. Ikke at man ikke ønsker at ens barn skal kunne trøstes af en anden, mere at mange jo ønsker at være noget særligt for deres barn. Og man føler sig usikker på, hvad betydning man har, når og hvis barnet uden større problemer lader sig trøste af en anden ...

Det er rigtigt at der her kan være noget separation / tilknytning inde over. Det at give slip, at kunne løsrive sig, når barnet skal til at passes ude, handler om at man tror på og ved at ens barn har en sund og god tilknytning til mig som mor. Vores kontakt er helt unik og vi har en følelsesmæssig relation som ingen andre kan have. Man kan tale om et "hengivenhedsbånd" imellem mor og barn.

Et barn kan og bør kunne søge trøst hos en "fremmed", hvis moderen ikke er til stede. En fremmed kan her være f.eks. en dagplejer eller en pædagog. Når barnet søger den "fremmede" så vil barnet vise tilknytningsadfærd, men dette er ikke det samme som at have tilknytningsbånd - for det har barnet til dig som mor.

Det at give slip handler altså om at du som mor fornemmer at der er forskel på dette og ikke føler dig afvist eller forfordelt. En proces som for mange er lidt svær.

Man kan altid diskutere hvad der er barnets behov og hvad der er mors behov - og måske endda diskutere, hvad der er samfundets behov.

Som udgangspunkt mener jeg faktisk ikke at helt små børn har behov for at blive passet ude. De kan fint underholdes og føle sig trygge og have det rart sammen med deres forældre.

At stort set alle børn nu er i institution og passes af andre dagligt, hænger jo sammen med måden vores samfund har udviklet sig på. Jeg ved ikke, hvor gammel du er, men det var ...

Annonce

... sandsynligvis sådan, at da du selv var barn, gik flere kvinder hjemme. Det var nok ikke alle børn i klassen, der gik på fritidshjem efter skole, nogle kunne bare gå direkte hjem.

Sådan er det ikke mere og det er der naturligt flere årsager til, som jeg ikke skal komme ind på her. Men man må nok se i øjnene at det nok mere er et voksenbehov at sende barnet i institution hver dag, når man ikke er mere end 11 måneder gammel .... og det er jo her at dine følelser kommer lidt i karambolage. For hvis det ikke er din datters behov og det ikke er dit behov, hvad er det så I er igang med ... er det så helt galt og kunne I finde en anden løsning?

Når det er sagt, så er det dog også sådan at børn naturligt har glæde af at være sammen med andre børn. Ikke at de leger sammen med dem, for i den alder leger børn mere ved siden af hinanden. Men de nyder hinandens selskab, de nyder at spise sammen, at spejle sig i hinanden og de nyder på den måde at møde 'ligesindede'.

Hvis man vælger at gå hjemme med sit barn, så kræver det derfor også at man er i stand til at aktivere og lave noget med barnet. Da stort set alle passes ude, så er der jo ikke børn på vejen og andre hjemmegående at være sammen med og derfor er det anderledes at være hjemmegående i dag. Man kan ikke mødes i gården og børnene kan ikke automatisk komme til at lege og være sammen med andre børn, som de også har behov for. Det er bare ikke muligt og for mange børn (og forældre) er det derfor ganske udmærket at være i dagpleje eller i institution, det er godt for hele familien. Det man så i den forbindelse skal tænke over er, hvor længe barnet er sendt af sted, hvor mange timer om dagen.

Helens bog om børn og opdragelse
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og opdragelse" - tydelige voksne giver trygge børn

Din datter har naturligvis ikke behov for at være væk hjemmefra 10 timer dagligt og måske har du mulighed for at gå ned i tid, få lidt mere fleksible arbejdstider eller på anden måde mulighed for at tilrettelægge dit arbejde, så I kan være mere sammen. Som voksne kan vi godt synes at en 37 timers arbejdsuge er lang, men for små børn kan der jo lægges transporten oven i og mange børn har en rigtig lang arbejdsuge og det er ikke deres behov.

Din datter har brug for nærvær, omsorg og kontakt med jer forældre ligesom du har stort brug for at være sammen med hende, så meget som muligt. Det er dejligt, at hun har en dagplejer og hun bruges når du og far ikke er der, men mor og far er de bedste og derfor skal hun være mere sammen med jer end med andre voksne ...

Hvis du kan finde en løsning som tilgodeser dette, så kan du måske bedre leve med situationen og måske også begynde at nyde, at lave noget andet end at være hjemme ...?

Jeg håber du kan bruge mine tanker videre, rigtig meget held og lykke med det hele og stort knus fra mig til dig! :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om diverse:

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

4. januar 2024 | Diverse | 5 mdr.

Menstruation efter fødslen - 5 mdr.

Kære Helen. Jeg fødte en dreng den 15. juli 2023. Jeg ammer ham, men han får...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

28. december 2023 | Diverse | 5 mdr.

Fladt baghoved - 5 måneder

Hej Helen Vores søn har haft nogle spændinger i den ene side af halsen, som...

Annonce

Viden om børn:

Fostervandsprøve

En fostervandsprøve er en prøve af fostervandet. Denne prøve kaldes også for amniocentese. Når man tager en fostervandsprøve, så er det primært for at undersøge fostervandet for celler, der med ret stor sikkerhed kan fortælle, om fosteret har en kromosomfejl eller kendte arvelige sygdomme.

Fostervandsprøve tages først omkring 16. graviditets uge, da der først på dette tidspunkt er fostervand nok til, at fosteret kan tåle, at man tager de 15-20 ml fostervand ud, som skal bruges...

Læs mere i Babylex

Navle

Hos det nyfødte barn sidder stadig en rest fra navlestrengen, som vil falde af, af sig selv, når barnet er mellem ca. 5 dage og tre uger gammelt. Det er normalt at det kan bløde fra navlen i denne periode og det kan også lugte fra navlen, da det er en forrådningsproces der sker.

Du skal være opmærksom på at navlen ikke begynder at lugte for meget, da det kan være tegn på infektion. Hvis navlen lugter gennem barnets tøj, er det for meget. Hvis der er rødme omkring navlen, kan...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusinde tak for dit svar på min sidste henvendelse. Jeg blev i meget bedre humør efter at have læst det. Min mand og jeg har talt en masse sammen, og der er faldet ro over hverdagen igen. Tusinde tak!

Ermelin - mor til pige på 3 måneder