Svar: Arp i hovedbunden?
1. august 2010
Alder:
2 år, 8 mdr.
Hej med dig
Du skal for det første sikre dig at det er arp, din dreng har. Arp er fedtede gule lidt tykke skæl, der sidder som et helt tykt lag i hårbunden. Det kan naturligvis ikke udelukkes at din dreng har arp, men med den alder han har, så er det mere sandsynligt at han måske har eksem eller lider af tør hovedbund?
Eksem kan sagtens komme i hovedbunden og kan skyldes forskellige ting - måske har han børneksem eller tendens til tør hud andre steder på kroppen, så er det meget normalt at problemet også kan komme i hovedbunden ...
Det er altså vigtigt at finde ud af, hvad problem din dreng har. Hvis han har eksem, skal dette behandles med specielcreme, hvis han har arp eller problemer med skæl, kræver det anden behandling. Det kan også være at han lider af 'tør hovedbund' og her vil man normalt anbefale kun at vaske håret i vand og kun en gang imellem, når det virkelig er nødvendigt bruge shampoo.
Er der tale om skæl eller arp, så vil det som udgangspunkt virke fedtet - er der derimod tale om eksem eller tør hovedbund, så vil det ofte virke mere som tørre flager og huden kan virke til næsten at sprække.
Mit råd er at du får jeres læge til at vurdere det og evt. henviser jer til en specialist på området, hvis det skønnes nødvendigt. Hvordan det skal behandles afhænger helt af, hvad der er tale om.
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske