Svar: Privat pasningsordning
28. juli 2010
Alder:
12 mdr.
Kære lillemandens mor
Det er meget individuelt hvad man vil vælge og jeg kan desværre ikke sige, hvad der vil være det rigtige i jeres tilfælde :) Men jeg vil gerne dele mine tanker med dig.
Du skriver at der er tale om ca 20 timer om ugen og at det sandsynligvis bliver en kort periode måske ca. ½ år, hvor han har brug for pasning, herefter vil du gerne have ham hjemme igen og passe ham selv indtil han er ca. 3 år og kan begynde i børnehave.
Med det i tankerne, så er mit umiddelbare bud, at han bliver passet privat, en eller anden form for dagpleje. Dette fordi han stadig er så lille, at det vil være fint med få børn omkring sig og mere hjemlige rammer. Det er begrænset hvor meget han vil lege med andre børn, han vil i alderen 1-2 år lege mere ved siden af de andre end sammen med dem. Det betyder ikke, at han ikke kan have stor glæde af at være sammen med andre børn, for det kan han bestemt. Det vil være underholdende, lærerigt og sjovt at se hvad de gør osv. men lege sammen med dem, vil han ikke gøre særlig meget :)
I en vuggestue vil han skulle forholde sig til mange flere børn, flere voksne osv. og da der kun er tale om en begrænset periode, så er det måske ikke nødvendigt at udsætte ham for alt dette ...
Dertil kommer at det ofte er billigere at finde en privat børnepasser, især hvis det kun er 20 timer om ugen ofte vil det jo være sådan, at selvom I kun bruger vuggestuen ½ tid, så koster det stadig fuld takst ...
Med hensyn til stimulation og sprogligudvikling, så er vi alle naturligt forskellige på dette punkt. Der er dog mange ting der spiller ind og selvom man har sunget alverdens børnesange, sagt rim og remser i en uendelighed og normalt er meget god til at kommunikere med sit barn, så sker det jo at barnet stadig har brug for at komme til talepædagog. Det er ikke kun forældrens påvirkning alene der gør det :)
Med den alder din dreng har, må det være omsorgen, nærheden, trygheden osv. der kommer i første række og igen - det er jo få timer om ugen, så du vil stadig have rig mulighed for at kunne stimulere ham både sprogligt og motorisk, når I er hjemme. Han har jo også hjemme ældre søskende, som han kan lære af og spejle sig i, så umiddelbart behøver han ikke 10 børn eller mere omkring sig i dagligdagen ...
Med hensyn til kost og ernæring, så kan man jo her ikke stille så mange krav, hvis det foregår privat - men en løsning er naturligvis at du giver ham madpakke med. Du kan også en imellem komme med en frugtkurv til alle børn, hvis du synes de trænger til at få lidt sundt som mellemmåltid ...
Jeg tror aldrig man vil kunne finde en der gør præcis som man selv ville gøre - heller ikke selvom man vælger en uddannet pædagog ... Vi er forskellige som mennesker og bestemt forskellige i måden vi ser og opdrager vores børn på.
Som udgangspunkt er fordelen ved vuggestue dog, at der er tale om veluddannede voksne - i hvert fald bør størstedelen af de ansatte have en pædagoguddannelse bag sig og der er derfor en naturlig faglighed bag de handlinger, vurderinger osv. som sker i forhold til børnene. Det giver en ro at vide, at personalet i en vuggestue eller børnehave har læst og uddannet sig inden for deres fag og forhåbentlig ved hvad de foretager sig og hvorfor. Der er også uddannet til at se og reagerer, hvis de oplever at noget ikke er som det måske burde være og det er vigtigt :)
Det betyder ikke at en dagplejer ikke kan være ligeså god, men samme sikkerhed får man måske ikke - i hvert fald er det en stor fordel at kende hende der skal passe, vide hvem hun er og have en idé om, hvordan hun gør tingene. Intet er dog mere følsomt end ens børn, så er det for god en veninde, kan der også komme kurrer på tråden, netop fordi tingene ikke gøres som vi selv ville gøre dem ...
Det man skal overveje er, om det at ting gøres anderledes nødvendigvis er skidt for barnet. Er det ikke det, så er det jo okay at gøre noget forskelligt og det lærer barnet jo også noget af ...
Nå, en masse tanker frem og tilbage, håber du kan bruge det lidt videre :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske