Privat pasningsordning

28. juli 2010

Kategori:
Alder:
12 mdr.

Privat pasningsordning

Hej Helen!

Så skal jeg starte med at arbejde. Jeg er meget i tvivl om, hvad jeg gør med lillemanden. Egentlig er jeg hverken interesseret i at sende ham i vuggestue eller dagpleje. Den eneste trøst er, at jeg har fået det arrangeret, så vi kun har brug for pasning ca 20 timer om ugen, hvilket jeg synes er mere end rigeligt for en lille mand, der kun lige er blevet 1 år.

Jeg har prøvet at tænke lidt alternativt for måske at finde en pasningsløsning, der er bedre for lillemanden. I øjeblikket er vi med i en legestue, hvor der også kommer en anden dame. Hun er omkring 40 år og kommer med sin søn på 4 år. Hun har 5 børn som hun har valgt at passe hjemme, - hun er hjemmegående. De 4 fire ældste går i skole nu. Hun bor næsten lige ved siden af os.

Vores kommune giver tilskud til private pasningsordninger, og jeg har derfor tænkt, at det kunne være en mulighed at spørge hende, om hun vil passe lillemanden tre dage om ugen. Hun har tidligere været dagplejemor og er vild med børn. Umiddelbart tror jeg, hun ville nyde at passe ham og samtidig tjene lidt penge på den måde. Jeg er bare i tvivl om, hvad der vil være bedst for lillemanden.

Fordelene ved denne pasningsform vil være: meget opmærksomhed da han er eneste lille barn, færre infektioner (lillemanden døjede sidste vinter med mellemørebetændelser), pasning tæt på hjemmet, han kender legestuerne som han vil fortsætte i, damen har hjertet på rette sted og hun vil gøre alt for, at han skal føle sig tryg hos hende. Altså vigtige fordele!

Det der så gør mig i tvivl er hendes pædagogik, - eller mangel på samme... Jeg ser hende jo sammen med hendes søn i legestuerne og som sagt bor de tæt på os, så ind i mellem ser jeg hende med alle hendes børn. ...

Annonce

... Hendes stærke side er helt sikkert, at hun er meget kærlig overfor ungerne, - måske er det også den svage side, da hun næsten overbeskytter børnene og de måske bliver sat lidt tilbage.

Også sprogligt er hendes børn ikke blandt de stærkeste, hvilket for mig at se også hænger sammen med hendes eget sprog. Hendes børn bliver for mig at se ikke stimuleret og udfordret så meget som jeg ønsker mig, at mine skal blive. Fx kan hun finde på at sidde og made drengen på 4 år i legestuen... Derudover spiser de meget usundt. Jeg har derfor tænkt, at hvis hun skal passe lillemanden, får han selv madpakke med.

Det skal nævnes, at hvis hun skal passe ham, vil det kun være en kortere periode. Hvis vi har ligeså let ved at blive gravide som vi har haft de andre gange, vil vi meget gerne have en familieforøgelse engang til næste år. Dvs jeg regner med at skulle på barsel måske engang i løbet af foråret, i den forbindelse regner jeg selv med at passe lillemanden og tage i legestue med ham.

Hvis det går som vi ønsker os, vil han derfor nå at blive 3 år inden jeg starter med at arbejde. Når han bliver 3 er planen, at han skal i børnehave. Så der er altså tale om, at han skal passe på nuværende tidspunkt i formentlig omkring et halvt år.

Jeg vil nu frygtelig gerne høre dine tanker om, hvad der er det vigtigste for ham i det halve års tid: en rolig pasningsform med masser af opmærksomhed men uden de store udfordringer og stimulation (måske selve det at blive passet af en anden er udfordring nok i sig selv?) eller dagpleje/vuggestue hvor der måske er en bedre pædagogik men knap så meget tid og opmærksomhed. Som sagt bliver det ca 20 timer om ugen.

Jeg ser fremtil dit svar!

Med venlig hilsen
lillemandens mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

1 år, mad og sove egen seng

Hej Helen, Lige lidt info om vores dreng. Han er en etårig, lattermild,...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

Lattergas ved fødsel

Lattergas er en blanding af ilt og kvælstofilte, som man indånder gennem en maske.

Lattergas bruges som smertestillende og er et tilbud til kvinder, der er i fødsel. Jordmoderen vejleder kvinden i, hvordan masken bruges - lattergas virker bedst, hvis du trækker vejret i masken, når du mærker, at der er en ve på vej, og så lægger masken fra dig igen, når veen klinger af.

Lattergas virker på den måde, at kvinden mærker smerten, men ikke lader sig gå på af den, og den...

Læs mere i Babylex

Erstatning - modermælk

Hvis du ikke ammer dit barn, eller hvis du ønsker at supplere din amning med mælk, så er det meget vigtigt, at du giver dit barn modermælkserstatning. Barnet må ikke få almindelig komælk at drikke, før det er 12 måneder gammel.

Modermælkserstatning kan gives fra fødslen. Det er af høj kvalitet, der er store krav til produceringen og sammensætningen af modermælkserstatning, og børn der får modermælkserstatning vokser og trives rigtig godt. Modermælkserstatning forhandles som...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Jeg havde i en periode lidt problemer med at amme og var egentlig ved at smide håndklædet i ringen, men Helen sagde de rigtig ting som gjorde at jeg fortsatte og det er jeg rigtig glad for i dag ...

Camilla Martin