Svar: Legestue, sultestrejke og middagslur
28. juli 2010
Alder:
18 mdr.
Kære Olivers mor
Det lyder som om at din dreng er glad for sin dagplejer og at denne glæde er gengældt. Et eller andet sted, må du derfor holde fast i at han er tryg ved at være hvor han er og at hun tager sig rigtig godt af ham og er der for ham - det lyder endda som om at hun forsvarer ham over for 'Kirsten' og holder fast i at han er en dejlig dreng og ikke nogen 'skrigeunge'.
Det lyder som om at du og jeres dagplejer taler meget sammen og I kunne jo overveje om det er noget I vil drøfte yderligere med den tilsynsførende pædagog. Der er til hver dagplejer tilknyttet en tilsynsførende, som man kan kontakte. Du kan kontakte hende, dagplejer kan kontakte hende og den tilsynsførende kommer også på besøg i både dagplejehjemmet og i legestuen.
Som tilsynsførende pædagog har man mange opgaver og noget af det man skal beskæftige sig med er:
- At følge barnets udvikling både fysisk, psykisk og socialt og hjælpe med at give støtte til de børn, der kan have specielle behov i forhold til dette.
- At give dagplejer pædagogiske råd, støtte og vejledning ved hjemmebesøg.
- Deltage i det praktiske pædagogiske arbejde med børnene
- Hjælpe med til at der opbygges tryghed mellem dagplejer, pædagog, børn og forældre
- At inspirere dagplejerne i arbejdet med børnene, både hjemme og i legestuen
- Samarbejde med forældrene og sikre at de har
- Støtte og udvikle samarbejdet i dagplejegrupperne
- Tilrettelægge og sikre kurser for dagplejerne
- Tage initiativ til debat om faglige emner, som er relevante for dagplejerne
- Holde møder og trivselssamtaler med forældre
- Holde udviklingssamtaler med dagplejerne
Og meget mere ...
Det er oplagt at drøfte situationen med den tilsynsførende pædagog - der kan jo gøres flere ting - I kan holde et fælles møde, hun kan støtte din dagplejer, hun kan tale med 'Kirsten', hun kan arrangere et møde, hvor man diskuterer hvordan man f.eks. hjælper alle børn til at trives i legestuen, eller hvor man diskutere menneskesyn - hvordan ser dagplejerne på de små mennesker de passer ...
Med hensyn til at det er svært at putte din dreng i øjeblikket og at han har tendens til at sove uroligt, så handler dette meget om hans alder.
Det er fint om dagen at putte ham lidt senere, for at se om han så bedre kan overgive sig til søvnen og det er så sandsynligvis også nødvendigt at vække ham, så han ikke sover alt for længe - fordi han så naturligt vil gå senere i seng om aftenen ...
Netop i 18-20 måneders alderen ser man ofte at børn sover dårligt. De har svært ved at overgive sig til søvnen og de vågner om natten med gråd eller skrig og de har brug for tæt fysisk kontakt for at kunne falde i søvn igen.
Det handler om at han har en alder nu, hvor han naturligt begynder at opleve mere modstand. Det er modstand fra jer og andre voksne, når I siger "Nej!" eller "AV!" eller holder fast i ham fordi han ikke må løbe ud på vejen. Det er også modstand fra børnene i dagplejen, de skubber til ham, hiver ham i håret, tager legetøjet fra ham, nogle bider måske ... Der er en masse ting, som gør at verden pludselig er lidt sværere for ham at tackle og det skal man naturligvis anerkende.
Det er en spirende farefornemmelse som fortæller ham at det at gå i dagpleje ikke bare er sjov og ballade, det er faktisk nogle gange temmelig svært og det er naturligvis hårdt at erfare dette. Det skal man have forståelse for og det skal derfor være naturligt og tilladt at han søger de voksne lidt mere i denne periode og har det bedst med at sidde lidt på skødet.
Så reaktionen kommer både hjemme, når han skal sove og også i dagplejen, især når de er i legestue. Her har han brug for at blive taget op, få lov til at mærke den farlige verden lidt på afstand og fra et trygt skød. Der er han i sikkerhed og det giver ham ro.
Denne spirende farefornemmelse, gør at han naturligt drømmer meget mere og sover uroligt. Det er svært at sige farvel til dagen og alle oplevelserne og det er svært at falde i søvn, når hovedet er fyldt med ubearbejdede tanker.
Det er derfor en god idé at have et putteritual, hvor han puttes, får læst en historie eller hvor I taler lidt om hvad der er sket, hvad han har oplevet i dag. "Til morgen da vi stod op ... så legede du med ... så faldt du, av det gjorde ondt ... far fjollede så grinede vi alle sammen ..." - Hvad du nu kan fortælle om dagen, både de gode og de mindre gode ting. Lidt for at hjælpe ham af med det tankemylder han ganske givet har - vi andre kan heller ikke sove, hvis vi ligger og spekulerer :)
Det er fint at I har flyttet hans seng ind i soveværelset, hold fast i at han stadig puttes i sin egen seng. Sæt jer på jeres seng eller hvordan det nu er indrettet og læs lidt højt for ham, imens han ligger i sin seng. Se om ikke han på den måde, ved jeres tilstedeværelse og ved at I taler om dagen, læser lidt historie, måske synger en sang imens I holder ham lidt i hånden - kan få ham til at overgive sig til søvnen på en tryg og rolig måde :)
Med hensyn til at han ikke spiser særlig meget, så kan han naturligvis være påvirket af varmen. Det kan også være at han er forkølet, har ondt i halsen, er ved at få kindtænder eller andet der spiller ind. Og så kan det naturligvis også være at han på grund af sin alder, nu begynder at spise mere selektivt.
Prøv ikke at fokusere på mængden af mad, men mere på at han skal spise lidt og tit. Det er bedre at han spiser ½ bolle og lidt frugt og så går der et par timer og så spiser han lidt yoghurt med rugbrødsdrys osv. End at han spiser en stor portion og så i mange timer ingenting spiser ...
Rigtig meget held og lykke med det hele :)
Rigtig god sommer!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske