Svar: Søvn og bananform

15. juli 2010

Kategori:
Alder:
4 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Diverse.

Kære Eva

Det er helt okay at du i øjeblikket vælger at lægge dig med din dreng om aftenen, når han skal sove og har svært ved at finde ro. Netop det at ligge i dobbeltsengen, være tæt på dig, mærke at du er der, nedrullede gardiner, et køligt værelse, dæmpet belysning, afskærmet fra fjernsyn, køkkenmaskiner osv. er rigtig godt og hjælper ham til at koble fra og sige godnat til dagen og bedre overgive sig til søvnen.

Det er ikke dårlig vane at lade barnet falde i søvn på en tryg og god måde, som virker. Det er alfa omega og langt bedre at gøre dette end at kæmpe med skrig og skål og et overtræt barn, der bare er rigtig ked af det og forbinder det at skulle sove med noget, som ikke er hyggeligt og rart :)

Så gør du det, du lige nu oplever virker for jer begge - man skal ikke ændre på det der som udgangspunkt fungerer :) Ro på - det er helt okay lige nu.

Med hensyn til skævhed i nakke og ryg - hvis din dreng er så skæv eller låst i ryggen, at han ligger i banan-form, så lyder det bestemt som om at han har brug for behandling og ikke som noget der normalt vil gå over af sig ...

Annonce

... selv ...

Da det er fysioterapeuten der har henvist jer til kiropraktor, så synes jeg I skal få ham/hende til at vurdere igen. Hvis der er løsnet op for ledene, der hvor det har været galt, vil lidt massage og øvelser med fysioterapeuten sandsynligvis være godt igen. Ofte er det vigtigt at gøre begge dele. I kan få vejledning i øvelser som I selv kan lave hjemme, så det ikke behøver "koste penge", hver gang :) Det er jo ofte ret dyrt at gå til sådanne behandlinger. Tal også med kiropraktoren om, hvad I kan forvente, hvor mange behandlinger der skønnes nødvendigt.

Helens bog om børn og opdragelse
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og opdragelse" - tydelige voksne giver trygge børn

Hvis du er i tvivl om hvorvidt det er relevant og hjælper, så drøft det også med jeres læge. Det er vigtigt at jeres dreng har bevægelighed i sine led, muskler og bindevæv, hvis ikke han har det, vil det naturligt godt kunne påvirke hans motoriske udvikling fremover. Men man er næsten nødt til at se ham, for at vurdere hvordan hans skævhed er og hvad behandling han har behov for og en læge er normalt den bedste til at vurdere dette :)

Jeg håber du kan bruge ovenstående videre, fortsat held og lykke og rigtig god sommer!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om diverse:

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

4. januar 2024 | Diverse | 5 mdr.

Menstruation efter fødslen - 5 mdr.

Kære Helen. Jeg fødte en dreng den 15. juli 2023. Jeg ammer ham, men han får...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

28. december 2023 | Diverse | 5 mdr.

Fladt baghoved - 5 måneder

Hej Helen Vores søn har haft nogle spændinger i den ene side af halsen, som...

Annonce

Viden om børn:

Gråd og børn

Når det lille barn græder, så fortæller dit barn dig, at det ikke har det ikke har det helt godt eller ikke er helt tilfreds med, hvad der foregår omkring det.

Det nyfødte barns gråd er meget ensartet, men forholdsvis hurtigt vil barnets gråd ændre sig og vil have forskellige nuancer. I takt med at barnet vokser, vil du lære at tolke barnets gråd og finde ud af, hvordan du skal handle i forhold til barnets behov.

Nogle gange vil det være svært at finde ud af,...

Læs mere i Babylex

Ruske

Lige meget hvor meget og hvor længe et barn græder, så må man aldrig begynde at slå eller ruske det. Et spædbarn som ruskes, kan få blødninger i hjernen og det kan medføre hjerneskade eller død.

Søg altid hjælp hos familie, venner, læge eller andre, hvis du oplever at dit barns gråd går dig så meget på, at du kan komme til at slå eller ruske dit barn. Det er vigtigt at søge hjælp! Og det er vigtigt at du taler med en du har tillid til og fortæller åbent og ærligt om, hvordan du...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

Tusind tak for dine lange svar, du er så dejlig fornuftig :) Jeg er glad for at læse, at du i det store og hele kan understøtte det, vi i forvejen har gjort.

Tak skal du have for dine svar

Venlig hilsen, mor til Sofia 8 måneder