Svar: Søvn og bananform
15. juli 2010
Alder:
4 mdr.
Kære Eva
Det er helt okay at du i øjeblikket vælger at lægge dig med din dreng om aftenen, når han skal sove og har svært ved at finde ro. Netop det at ligge i dobbeltsengen, være tæt på dig, mærke at du er der, nedrullede gardiner, et køligt værelse, dæmpet belysning, afskærmet fra fjernsyn, køkkenmaskiner osv. er rigtig godt og hjælper ham til at koble fra og sige godnat til dagen og bedre overgive sig til søvnen.
Det er ikke dårlig vane at lade barnet falde i søvn på en tryg og god måde, som virker. Det er alfa omega og langt bedre at gøre dette end at kæmpe med skrig og skål og et overtræt barn, der bare er rigtig ked af det og forbinder det at skulle sove med noget, som ikke er hyggeligt og rart :)
Så gør du det, du lige nu oplever virker for jer begge - man skal ikke ændre på det der som udgangspunkt fungerer :) Ro på - det er helt okay lige nu.
Med hensyn til skævhed i nakke og ryg - hvis din dreng er så skæv eller låst i ryggen, at han ligger i banan-form, så lyder det bestemt som om at han har brug for behandling og ikke som noget der normalt vil gå over af sig selv ...
Da det er fysioterapeuten der har henvist jer til kiropraktor, så synes jeg I skal få ham/hende til at vurdere igen. Hvis der er løsnet op for ledene, der hvor det har været galt, vil lidt massage og øvelser med fysioterapeuten sandsynligvis være godt igen. Ofte er det vigtigt at gøre begge dele. I kan få vejledning i øvelser som I selv kan lave hjemme, så det ikke behøver "koste penge", hver gang :) Det er jo ofte ret dyrt at gå til sådanne behandlinger. Tal også med kiropraktoren om, hvad I kan forvente, hvor mange behandlinger der skønnes nødvendigt.
Hvis du er i tvivl om hvorvidt det er relevant og hjælper, så drøft det også med jeres læge. Det er vigtigt at jeres dreng har bevægelighed i sine led, muskler og bindevæv, hvis ikke han har det, vil det naturligt godt kunne påvirke hans motoriske udvikling fremover. Men man er næsten nødt til at se ham, for at vurdere hvordan hans skævhed er og hvad behandling han har behov for og en læge er normalt den bedste til at vurdere dette :)
Jeg håber du kan bruge ovenstående videre, fortsat held og lykke og rigtig god sommer!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske