Svar: Pege, gå selv, væksthormon

15. juli 2010

Kategori:
Alder:
20 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Diverse.

Hej med dig

Bare lige et nysgerrigt spørgsmål ... Du skrev til mig første gang, da din dreng var 15 måneder. Her fortalte du at han var lille af størrelse, var lille da han blev født og stadig ikke hørte til de fysisk store børn. Du fortalte mig dengang at han var blevet undersøgt, der var taget en masse blodprøver, han havde fået foretaget flere scanninger og fået lavet en sved test. I havde fået konstateret at han ikke fejlede noget, at han var sund og rask og fint i stand til at optage næringen fra sin mad osv. ... Dejlige nyheder dengang - men i dag fortæller du mig så at han nu har fået konstateret manglende væksthormon ...

Vil du ikke være sød at fortælle mig, hvad der er sket i mellemtiden, hvorfor man alligevel har valgt at undersøge ham igen og nu har konstateret behov for væskehormon - bare så jeg også kan blive lidt klogere - tak :)

Nå men til dit egentlige spørgsmål - din dreng pegetrip ... Jeg tænker som du, at han ikke ved hvad han vil og spørgsmålet er hvordan I kan beroliget ham og få ændret denne vane.

Det kunne være en god idé at give ham lidt brød, frugt eller vand på sengekanten, så han starter med at få lidt lige når han vågner. Efter en lang nats søvn, er hans blodsukker måske lidt lavt og det kan godt gøre at han om morgenen virker helt urolig .. Netop børn som ikke danner væksthormon, vil have tendens til lave blodsukre, så mad på sengenkanten kan være en rigtig god idé hos jer :)

Prøv derfor at skabe lidt rutiner fra morgenstunden, hvor I bestemmer, hvordan det foregår og prøver at holde fast i den beslutning. F.eks. sidde med ham i værelset, lade ham få lidt at spise og drikke og måske læse en lille bog imens.

Hvis det fortsætter op af dagen, så er det sandsynligvis fordi han også mangler sprog. Han kan ikke sætte ord på hvad han vil eller ikke vil ... Prøv ikke at give ham for mange spørgsmål, giv ham ikke for mange valgmuligheder. Men vælg for ham. Spørg ham f.eks. ikke "vil du have banan eller æble?" eller "vil du have mælk eller vand?" - tag et valg for ham og giv ham det du skønner han skal have. Hvis du f.eks. har besluttet at han kan spise banan og han så peger på æblerne derefter, så følg ham og det han peger på og sig "du kan få æble bagefter, du skal spise bananen først".

Det vil naturligt godt kunne udløse en stor frustration hos ham, når tingene ikke går som han gerne vil, når han ...

Annonce

... mærker din modstand og at du holder fast - og det er naturligt for hans alder. Her er det vigtigt at du kan rumme den, frustation han har og at du forsøger at sætte ord på "sååå, det er også irriterende at du ikke få æble, sååå" men hold fast i at det får han, når han har spist sin banan. Så han mærker at du godt forstår hvad der sker, du forstår godt hvad han vil, men at du også holder fast.

Naturligvis skal han nogle gange have sin vilje, for børn der mødes med et ja nogle gange, vil naturligt også bedre kunne acceptere et nej andre gange ...

Med hensyn til at blive træt i sine små ben, når I er ude at gå, så bliver han ganske givet dette og det kræver træning at lære at gå længere ture selv. Det er derfor helt fint at han nogle gange kommer op og bliver båret og får en pause og andre gange må I så holde fast i at han selv skal gå. Det hjælper her ofte at gøre det at gå til en sjov leg, I kan synge imens, I kan prøve at hoppe lidt, I kan gå med ham imellem jer, så han kan blive løftet og svinge mellem jer ved at holde i jeres hænder osv. Og så må klapvognen med, så han kan sidde i den, hvis I skal på længere ture :)

Helens bog om børn og opdragelse
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og opdragelse" - tydelige voksne giver trygge børn

Og ja - så tror jeg også at du nok skal regne med at han naturligt bliver mere træt i sine ben og i sine muskler generelt, hvis han i en længere periode har manglet væksthormon. Dette skulle gerne ændre sig nu, hvor han tilføres væksthormon dagligt, men der kan meget fint være en sammenhæng mellem manglende væksthormon og trætte ben. Væksthormon virker på musklerne. Musklerne bliver stærke, og kroppen kan bedre klare hårdt arbejde.

Nogle børn oplever, at de under behandling med væskehormon kan mærke det man kalder for vokseværk. Det gør ondt i knæ og underben - det er helt ufarligt, men kan være ubehageligt for barnet og kan naturligt igen gøre, at han ofte hellere vil bæres og køres rundt ... Igen skal I jo finde en balance her, for nogle gange vælger han måske også den lidt lette løsning, fordi han også prøver grænser. Så balancen handler om at støtte ham ved netop at aflaste hans ben, når han er træt, men også prøve at skubbe ham til at gå lidt selv, fordi han naturligt godt kan med den alder han har ... :)

Jeg håber mine tanker hjælper videre på vej, fortsat held og lykke :) Og så vil jeg som sagt meget gerne lige høre, hvad der er sket fra din dreng var 15 måneder og til undersøgelser og til nu ...

Rigtig god sommer!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om diverse:

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

4. januar 2024 | Diverse | 5 mdr.

Menstruation efter fødslen - 5 mdr.

Kære Helen. Jeg fødte en dreng den 15. juli 2023. Jeg ammer ham, men han får...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

28. december 2023 | Diverse | 5 mdr.

Fladt baghoved - 5 måneder

Hej Helen Vores søn har haft nogle spændinger i den ene side af halsen, som...

Annonce

Viden om børn:

Fostervandsprøve

En fostervandsprøve er en prøve af fostervandet. Denne prøve kaldes også for amniocentese. Når man tager en fostervandsprøve, så er det primært for at undersøge fostervandet for celler, der med ret stor sikkerhed kan fortælle, om fosteret har en kromosomfejl eller kendte arvelige sygdomme.

Fostervandsprøve tages først omkring 16. graviditets uge, da der først på dette tidspunkt er fostervand nok til, at fosteret kan tåle, at man tager de 15-20 ml fostervand ud, som skal bruges...

Læs mere i Babylex

Bedsteforældre

Det er dejligt at have bedsteforældre og for de fleste børn og børnefamilier spiller bedsteforældrene en stor rolle.

Bedsteforældre kan være ressourcepersoner, der træder til og hjælper jer i hverdagen med de praktiske opgaver. De vil ofte også gerne hjælpe med børnepasning, hvis I forældre har brug for lidt tid for jer selv.

Børn har glæde af at kende deres bedsteforældre, det er vigtigt for børn at kende deres historie og det er dejligt for dem at have...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

Tak for hjælpen - det virker!!

Jeg vil takke dig for din støtte i vores søvnprojektet. Det virker så godt, at vi indimellem synes det er for godt/let til at være sandt. I går havde jeg veninder på besøg og alligevel var det så let som ingenting. Det er en lettelse og putningen er blevet en fornøjelse for alle parter.

Det var lange 5 uger for at få det til at fungere, men det hele værd!

Tusinde tak for din støtte.

Fra to nu langt mindre trætte forældre