Svar: Splittet mellem far og søn
25. maj 2010
Alder:
19 mdr.
Kære I
Tak for dit brev og alle dine tanker, jeg vil meget gerne give et par ord med på vejen.
Det lyder for mig som om at far har brug for at få bearbejdet den sorg han bærer på i forhold til at have mistet sin far. Det lyder lidt for mig som om, at der ligger noget gemt der, som gør forholdet til hans egen søn lidt svært, i hvert fald får jeg lidt på fornemmelsen, at far måske har svært ved at tackle afvisningen af jeres dreng, fordi han føler han skal være taknemmelig for netop at have en far ... Men problemet er jo at jeres dreng ikke afviser bevidst og for at være 'imod' sin far, han gør det på grund af sin udvikling, sin alder og så naturligvis også fordi han også mærker at far reagerer som han gør, så tingene bliver måske nogle gange forstærket - og det i negativ retning.
For at far kan rumme jeres dreng og ikke tage det personligt, når jeres dreng reagerer som han gør, så er det utrolig vigtigt at far har fået bearbejdet den sorg han går rundt med og til det kræves professionel hjælp - jeg tænker her på en psykolog. Og jeg synes faktisk at du skal prøve at tale med din mand om at få psykolog samtaler, hvorigennem han også kan få hjælp til at tackle de følelser og frustrationer, der opstår mellem ham og jeres søn, netop fordi han har mistet sin egen far.
Har du og din mand samme læge? I givet fald kunne du også prøve at tale med jeres læge om, hvad muligheder I har for at få hjælp, om din mand kan henvises til psykolog via egen læge, om egen læge i første omgang vil tage nogle samtaler med ham osv. Og så må du naturligvis også tale med din mand.
Det er rigtig rigtig vigtigt at I finder tid til at sætte jer ned og få talt ordenligt sammen. Måske har du en veninde eller måske har du forældre, som kan passe jeres dreng en dag/aften, f.eks. fra lørdag til søndag, så I to forældre har tid til hinanden og tid til at få talt ordenligt sammen - uden at blive afbrudt af jeres dreng. Det er vigtigt at prioritere det, for der kommer ikke noget godt ud af at gå som 'katten om den varme grød', hvor I skiftevis bliver frustrerede, skændes eller bliver kede af det. Så du må prøve at skabe rum for at I kan få talt ordenligt sammen og få lukket op for noget af alt det som er så svært for jer begge :)
Rigtig meget held og lykke med det og stort knus herfra :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske