Svar: Splittet mellem far og søn

25. maj 2010

Kategori:
Alder:
19 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Diverse.

Kære I

Tak for dit brev og alle dine tanker, jeg vil meget gerne give et par ord med på vejen.

Det lyder for mig som om at far har brug for at få bearbejdet den sorg han bærer på i forhold til at have mistet sin far. Det lyder lidt for mig som om, at der ligger noget gemt der, som gør forholdet til hans egen søn lidt svært, i hvert fald får jeg lidt på fornemmelsen, at far måske har svært ved at tackle afvisningen af jeres dreng, fordi han føler han skal være taknemmelig for netop at have en far ... Men problemet er jo at jeres dreng ikke afviser bevidst og for at være 'imod' sin far, han gør det på grund af sin udvikling, sin alder og så naturligvis også fordi han også mærker at far reagerer som han gør, så tingene bliver måske nogle gange forstærket - og det i negativ retning.

For at far kan rumme jeres dreng og ikke tage det personligt, når jeres dreng reagerer som han gør, så er det utrolig vigtigt at far har fået bearbejdet den sorg han går rundt med og til det kræves professionel hjælp - jeg tænker her på en psykolog. Og jeg synes faktisk at du skal prøve at tale med din mand om at få psykolog samtaler, hvorigennem han ...

Annonce

... også kan få hjælp til at tackle de følelser og frustrationer, der opstår mellem ham og jeres søn, netop fordi han har mistet sin egen far.

Har du og din mand samme læge? I givet fald kunne du også prøve at tale med jeres læge om, hvad muligheder I har for at få hjælp, om din mand kan henvises til psykolog via egen læge, om egen læge i første omgang vil tage nogle samtaler med ham osv. Og så må du naturligvis også tale med din mand.

Helens bog om børn og opdragelse
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og opdragelse" - tydelige voksne giver trygge børn

Det er rigtig rigtig vigtigt at I finder tid til at sætte jer ned og få talt ordenligt sammen. Måske har du en veninde eller måske har du forældre, som kan passe jeres dreng en dag/aften, f.eks. fra lørdag til søndag, så I to forældre har tid til hinanden og tid til at få talt ordenligt sammen - uden at blive afbrudt af jeres dreng. Det er vigtigt at prioritere det, for der kommer ikke noget godt ud af at gå som 'katten om den varme grød', hvor I skiftevis bliver frustrerede, skændes eller bliver kede af det. Så du må prøve at skabe rum for at I kan få talt ordenligt sammen og få lukket op for noget af alt det som er så svært for jer begge :)

Rigtig meget held og lykke med det og stort knus herfra :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om diverse:

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

4. januar 2024 | Diverse | 5 mdr.

Menstruation efter fødslen - 5 mdr.

Kære Helen. Jeg fødte en dreng den 15. juli 2023. Jeg ammer ham, men han får...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

28. december 2023 | Diverse | 5 mdr.

Fladt baghoved - 5 måneder

Hej Helen Vores søn har haft nogle spændinger i den ene side af halsen, som...

Annonce

Viden om børn:

Fostervandsprøve

En fostervandsprøve er en prøve af fostervandet. Denne prøve kaldes også for amniocentese. Når man tager en fostervandsprøve, så er det primært for at undersøge fostervandet for celler, der med ret stor sikkerhed kan fortælle, om fosteret har en kromosomfejl eller kendte arvelige sygdomme.

Fostervandsprøve tages først omkring 16. graviditets uge, da der først på dette tidspunkt er fostervand nok til, at fosteret kan tåle, at man tager de 15-20 ml fostervand ud, som skal bruges...

Læs mere i Babylex

Ammestillinger

Prøv dig frem med forskellige ammestillinger. Du kommer til at bruge mange timer på at amme og derfor er det vigtigt, at du gør dig det så behageligt som muligt.

Det er godt, hvis du kan hvile dig samtidig med at du ammer barnet og det er vigtigt, at du slapper af og ikke spænder i kroppen, hvis mælken skal løbe frit.

Sørg for god støtte til ryg og arme, når du sidder op, så du ikke får spændinger i skuldrene. Sid i en god stol, brug evt. puder i forskellige...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Mange tak for dit svar. Vi brugte alle dine råd i går, og Oscar endte med at sove fra 23, hvor han selv vågnede for mad og helt indtil 04.45, så jeg er lykkelig! Nu må vi bare blive ved, og så skal det forhåbentlig nok gå ...

Tak fra Maja
Mor til Oscar på 7 måneder