Brev:
Panikanfald i forbindelse med at falde i søvn
25. maj 2010
Alder:
2 mdr.
Panikanfald i forbindelse med at falde i søvn
Hej Helen,
Jeg har et spørgsmål angående vores dreng på 2,5 måneder han trives fint vejer 7 kg han bliver kun ammet. Han sover godt om natten - vågner for at blive ammet og sover så videre, så det er fint.
Men i løbet af dagen - hele dagen - er han meget ked af det. Hver gang han er vågen er han glad og i godt humør en times tid hvor han bliver ammet, skiftet og snakket med mens vi har øjenkontakt.
Efter en times tid begynder han at virke træt - han gaber og hans øjne bliver små og røde - og så begynder han at græde. Jeg tolker det som om han har svært ved at falde til ro og tror umiddelbart ikke det er noget fysisk som ondt i maven eller andet, men det er selvfølgelig svært at vide. Jeg har ham oppe for at bøvse efter hvert måltid og han gylper ofte og har afføring mange gange om dagen.
Jeg har forsøgt at prøve at putte ham efter tre kvarter, efter en time, efter fem kvarter og efter halvanden time (altså ikke efter samme lur) - intet virker. Han græder i alt fra et kvarter til et par timer inden han falder i søvn. Jeg synes han virker panisk - han har rigtig mange mororeflekser i løbet af en dag og hans øjne ruller rundt og hans arme fægter og han trækker vejret hurtigt - blot når jeg står lige så stille og holder ham og han skal falde i søvn.
Jeg har prøvet alt jeg kan komme i tanke om for at lette det for ham at falde hen - amning (virker lidt inden han bliver panisk og drejer hovedet fra side til side med munden vidt åben og skriger), bæresele, ligge i sengen og amme som om natten, gå med barnevognen, lægge ham i vugge hvor jeg står over og snakker roligt med ham, stå over barnevognen og snakke roligt med ham - intet virker.
Det der virker bedst er at vugge ham i armene og have øjenkontakt med ham af og til - så græder han ikke hele tiden - men kun af og til - og han falder til sidst til ro, så han ikke græder sig i søvn, men har en rolig vejrtrækning når han falder hen. Det er dog utrolig hårdt at stå sådan et par timer om dagen og det betyder heller ikke at han ikke græder - han græder bare mindre.
Jeg har også det problem at jeg ikke kan hente og bringe min store dreng i vuggestuen, da han vågner når barnevognen kører - og så er det forfra igen x 3 da han jo så heller ikke er udhvilet fordi han bliver vækket.
Når han sover er han nu begyndt at tage nogle ordentlige lure på mellem 3 - 6 timer - hvor han for nogle dage siden max sov tre kvarter (3 timer om natten), så det er jo rigtig dejligt - jeg har også prøvet at hjælpe ham til dette, ved at stå klar og berolige ham når han vågnede, så han kunne lære at sove videre - i nat blev jeg nødt til at vække ham efter 8 timer da mine bryster var ved at eksplodere - så det er lige fra den ene yderlighed til den anden - men det er vel ok. Det skal i øvrigt også nævnes at jeg putter ham i liften inden han sover helt - det fungerer ok, så han ikke er så chokeret over at vågne op et andet sted end han faldt i søvn.
Jeg tror måske en af grundene til at han har så svært ved at falde hen (som jeg tror er problemet) er at han helst skal have sin tommeltot i munden - det er svært at give ham sutten - han skriger højt hvis man forsøger med den på det forkerte tidspunkt - og så er det forfra med at vugge ham igen, da han jo så vågner mere op. Men når han først finder sin tommeltot - så sover han rigtig godt - det tager ham bare lang tid at finde den - vi ved godt at det er en uskik, men det er vi lige pt mere end villige til at se gennem fingre med. Det virker ikke at forsøge at proppe tommeltotten i munden på ham.
Nå men spørgsmålet går på hvad du tror der er galt - om du tror - som jeg at han panikker af ukendte årsager når han skal falde i søvn og hvis du tror det er problemet - hvorfor og hvad kan man gøre ved det? Jeg vil forresten også lige nævne at han altid har haft utrolig let ved at panikke - lige fra fødslen har han haft utrolig mange mororeflekser dagligt - når han blev lagt forsigtigt på puslebordet, hvis der var en lyd - når han ikke har tøj på er han en stor mororefleks - det er dog blevet bedre - men det er altså ikke specielt i forbindelse med at han skal falde hen.
Jeg ser virkelig meget frem til at høre fra dig
Med venlig hilsen
Rikke