Svar: Opførsel, mad og græder flere gange om natten

9. marts 2010

Kategori:
Alder:
2 år, 3 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Diverse.

Hej med dig

Du fortæller at Omar ikke går i institution - hvorfor gør han ikke det? Min umiddelbare tanke er faktisk, at det vil være rigtig godt for Omar at komme ud blandt andre børn og lære at være sammen med andre.

Han har brug for at være sammen med andre børn og andre voksne, det vil gøre at hans sprog bliver bedre og der vil i en vuggestue være pædagoger, som kan vurdere hans sprog og også henvise ham til en talepædagog, når og hvis de skønner det nødvendigt. Der er i de fleste kommuner også tilknyttet flersprogskonsulenter, som netop kommer ud og taler med familier som jeres om børns sprog og de udfordringer der ligger i at vokse op som flersproglig.

I kommunen hvor du bor (hvis du altså bor i DK, du har tidligere skrevet at I var flyttet til Sverige), vil det være sådan at når I taler andre sprog end dansk derhjemme, så har dit barn behov for ekstra støtte i dansk og her tilbyder kommunen sprogstimulering. Ligeså snart barnet er mellem 3 og 6 år, så har du faktisk pligt til at lade dit barn deltage i sprogstimulering.

Det er vigtigt at Omar lærer dansk fordi det styrker hans venskaber med andre børn og det er vigtigt at han føler han har gode venner. Det er også nødvendigt for at han kan klare sig godt i skolen og får en tryg og god skolegang og så er det nødvendigt, for at han kan klare sig godt i skolen og få en uddannelse.

Det med at dele sine ting, eller smide sin mad på gulvet, hvis andre børn kommer eller slå fra sig - det er også noget han skal lære. Han skal lære at dele og lære at være sammen med andre børn og det kan han ...

Annonce

... kun lære, hvis han kommer i vuggestue. Han lyder altså som en dreng, som vil have rigtig godt af at komme ud blandt andre og det synes jeg du skal overveje.

Som skrevet er jeg i tvivl om hvorvidt I bor i Danmark eller Sverige, men uanset hvad, så har din dreng brug for at komme ud blandt andre børn og bor I i Sverige, så er det også vigtigt. Så har han jo yderligere et sprog at skulle forholde sig til og han har brug for meget hjælp og støtte - og det af voksne som er uddannet til det :)

Med hensyn til Basim, så vågner han og græder om natten fordi han er sulten - han får alt alt for meget mælk og det er du nødt til at stoppe med. Han er 11 måneder nu og bør ikke få mere end 2 flasker mælk dagligt = 400ml. En plan for dagen ser sådan ud:

Morgen: Havregrød, sødmælk af kop.

Formiddag: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt, vand af kop

Formiddagslur

Frokost: Rugbrød med forskelligt pålæg, evt. suppleret med et glas mos på glas beregnet til børn på 10 måneder, vand af kop.

Helens bog om børn og opdragelse
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og opdragelse" - tydelige voksne giver trygge børn

Middagslur

Eftermiddag: En portion tykmælk med frugtmos, ½ bolle med smør, ost, frisk frugt i hånden, vand af kop.

Aften: Ris, pasta, kød, fisk, grøntsager, sovs - hvad I andre nu spiser - igen evt. et glas babymos på glas beregnet til børn på 10 måneder, vand af kop.

Flaske og puttes til natten

Sen aften: Flaske og sover uden mælk til næste morgen tidlig.

Som du kan se skal Basim slet ikke have flaske om dagen mere, men skal have rigtig mad ... jeg ved godt at det er svært, men prøv! :)

Rigtig meget held og lykke med dem begge fortsat.

Rigtig god weekend!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om diverse:

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

4. januar 2024 | Diverse | 5 mdr.

Menstruation efter fødslen - 5 mdr.

Kære Helen. Jeg fødte en dreng den 15. juli 2023. Jeg ammer ham, men han får...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

28. december 2023 | Diverse | 5 mdr.

Fladt baghoved - 5 måneder

Hej Helen Vores søn har haft nogle spændinger i den ene side af halsen, som...

Annonce

Viden om børn:

Rødbede

Fra 6 mdr´s alderen kan du godt begynde at give dit barn rødbede, hvilket mange børn elsker og de kan give mosen en meget flot farve. Rødbeder kan også bages i ovnen sammen med andre rodfrugter.

Du skal dog være opmærksom på at rødbeder indeholder nitrat og derfor kun bør udgøre 1/10 af den portion mos, som barnet spiser. Alternativt bør de kun gives med ca 14 dages mellemrum.

Læs mere i Babylex

Prævention - efter fødsel

Man kan godt blive gravid kort tid efter en fødsel - også selv om man ammer. Har I lyst til at genoptage jeres sexliv, er det derfor en god idé at finde en brugbar præventionsform.

Så længe du ammer, bør du ikke tage p-piller eller mini-piller, fordi østrogen nedsætter mælkeproduktionen, og fordi man endnu ikke kender langtidsvirkningerne, når medicinen går i modermælken.

I stedet kan det være en god idé at bruge kondom, også fordi det beskytter dig mod infektion....

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Allerførst vil jeg gerne sige dig tusind tak for dine hurtige og uddybende svar, og fordi du tog mine bekymringer alvorligt. Det var lige, hvad jeg havde brug for.

Mor til Agnethe 5 måneder