Svar: Flytning - 7 mdr.
3. marts 2010
Alder:
7 mdr.
Kære UM
Hvor lyder det dejligt med nyt hus og så endda jeres drømmehus, det kan jo ikke være bedre :) tillykke med det.
Det er helt perfekt at børnene kan blive ved med at gå i samme institutioner og at deres hverdag vil lige sig selv mere eller mindre. Det lyder ikke som om at flytningen vil give nogen problemer for jer.
Det at I også har mulighed for at være i det nye hus, besøge stedet, gå ture der osv. er jo helt perfekt for at forberede børnene på at der er der I skal bo. Vise dem deres værelse, tale med dem om det - det er super!
Det vigtigste for jeres børn i forbindelse med flytningen er at de har deres nære ting omkring sig og at hverdagen ligner sig selv så meget som muligt. Det betyder at de skal i institution osv. som de plejer, det er lidt et frirum, hvor de ikke skal tage stilling til noget nyt, men bare glider ind og er en del af mængden af børn som de plejer.
Men de nære ting er også de ting som de i dagligdagen omgiver sig med og som giver dem tryghed. Det er f.eks. deres seng, sovebamse, dyne og noget bestemt legetøj. Det er ret vigtigt at I får pakket børnenes ting i en kasse, hvor I hurtigt kan finde det igen, så I i det nye hus hurtigt kan tage deres "tryghedsgivende" ting frem - for så er det ligesom allerede at være "hjemme", hvis du forstår hvad jeg mener. Så er det ikke som at være på ferie :)
Ellers tænker jeg at børn jo bruger os rigtig meget som et spejl og de er utroligt sensitive for hvordan vi voksne har det. Hvis de mærker at vi stresser, er urolige og utrygge, ja så bliver de det også og vil tydeligt virke pjevsede og til at mangle overskud. Hvorimod, hvis de mærker at vi er glade og nyder det nye hus, det nye sted, ja så spejler de sig i det og vil naturligt tage imod det positivt :)
Rigtig meget held og lykke med hele :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske