Svar: Udvikling, søvn og tænder
4. januar 2010
Alder:
8 mdr.
Kære Esthers mor
Man skal som udgangspunkt ikke pace børn til at gøre ting, som de ikke er parate til. Det vil sige, at man ikke skal stille sit barn op og træne det i at gå, hvis barnet er 8 måneder og slet ikke har styrke til dette ...
Men man må meget gerne støtte sit barn i den udvikling, som barnet naturligt er igang med og hvis jeres datter selv rejser sig ved tingene, så er det rigtig fint og det skal hun naturligvis have lov til. Hun får netop styrken i benene ved at rejse sig igen og igen. Lige nu er det sandsynligvis med armenes kræfter at hun får trukket sig op at stå, f.eks. ved tremmerne i sengen - og det må hun meget gerne.
Det er meget fint at hun står på knæene og finder balancen, når hun rækker ud efter ting. Hun lyder til at være rigtig godt igang og det er et sundhedstegn og helt fint :)
Skæve ben skyldes normalt mangel på d-vitamin og er normalt ikke et problem vi ser mere, da alle børn i dag tilbydes d-vitamin dagligt fra de er 14 dage gamle.
Med hensyn til søvn og drømme så handler det om at jeres datter lige nu er i separationsfasen. Netop i den alder, hvor børn begynder at kravle, rejse sig ved tingene og bevæge sig mere og mere ud i verden på egen hånd - vil de naturligt have svært ved at overgive sig til søvnen om aftenen og de vågner også om natten.
På den ene side øver hun sig i at bevæge sig væk, adskille sig fra jer, - og på den anden side øger det hendes behov for ekstra fysisk kontakt. Det er rigtig svært at sige farvel til dagen og alle oplevelserne, det er svært at koble fra - og det er rigtig svært motorisk at bevæge sig væk fra forældrene om dagen, for hun har stadig brug for stor fysisk kontakt og viden om at I er der for hende.
Derfor søger hun dig ekstra om aftenen, når roen skal falde over hende og også om natten, når hun vågner - enten af en drøm eller fordi hun får sig lagt i stillinger, som hun ikke selv mestrer at komme væk fra.
Den øgede motoriske udvikling som du oplever om dagen betyder altså at hun også rent fysisk har mere uro i kroppen om aftenen og om natten, når hun skal sove. Nogle gange skal man lade hende karte rundt, lige trække tiden lidt, lade hende trille om på maven og falde i søvn der. Det er okay. Og atter andre gange skal man være der ret hurtigt, hjælpe med at blive lagt ned igen og få hende videre i søvnen.
Med hensyn til ondt for tænder, så er nogle børn voldsomt plaget af dette i ca 1-2 døgn, lige der hvor tænderne bryder frem. Andre mærker intet til det, forældrene konstaterer bare at der pludselig er kommet en ny tand ... Det vil naturligt ofte være værre, hvis barnet får flere tænder på en gang og kindtænderne kan være rigtig slemme ... Men igen, ingen faste regler her :)
Så det er sandsynligvis hendes alder og den udvikling hun lige nu går igennem, der forstyrrer hendes nattesøvn og gør hende lidt ekstra tryghedssøgende.
Rigtig meget held og lykke fortsat :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske