Udvikling, søvn og tænder

4. januar 2010

Kategori:
Alder:
8 mdr.

Udvikling, søvn og tænder

Kære Helen

Vores anden datter på knap 8 mdr. trives fint og kravler allerede meget og hurtigt rundt og afsøger nysgerrigt omverdenen. Hun har et par gange endda forsøgt at rejse sig og står tit på knæene når hun rækker ud efter ting. Hun er i det hele taget overordentlig fysisk veludviklet i modsætning til vores ældste datter, der var længe om at lære at kravle og gå, men derimod udviklede sproget hurtigere.

Min bekymring går på om hun kan gå for tidligt. Jeg har hørt at det kan give skæve ben hvis børn begynder at gå i 9 måneders alderen? Er der noget man kan gøre?

Et andet spørgsmål er hendes søvn. Hun vågner ofte for tiden og søger ...

Annonce

... tryghed hos mig. Vil gerne hyggeammes og småklynker i søvne. De sidste to nætter har jeg måtte tage hende over i sengen hos mig efter jeg gentagne gange havde forsøgt at lægge hende tilbage i hendes tremmeseng. Kan hun allerede være begyndt at drømme noget som skræmmer hende? Hvordan er den psykiske udvikling omkring 8 måneder?

Og sidste spørgsmål: Hvor længe kan de have ondt for tænder? Hun har lige fået de to forreste i nedermunden, og havde tydeligt ondt i den forbindelse. Kan hun stadig have ondt fra det og kan det være det som forstyrrer nattesøvnen?

Hun spiser rigtig fint og trives ellers rigtig, rigtig fint.

Med venlig hilsen
Esthers mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

Aftensmad og natteroderi

Kære Helen. Tak for dine tidligere råd og vejledning. Jeg kunne godt bruge...

14. marts 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Kold modermælkserstatning

Hej Helen Bare et kort spørgsmål fra mig denne gang. Min lille pige er nu...

12. marts 2024 | Sovevaner | 8 mdr.

Lære at sove uden bryst

Kære Helen Jeg skriver til dig med en bekymring i forbindelse med at jeg...

Annonce

Viden om børn:

Indeklima

Et godt indeklima er vigtigt for vores helbred og for blandt andet at mindske risikoen for husstøvmideallergi. Miljøstyrelsen har følgende 5 råd til bedre indeklimavaner:

1. Luk luften ind. Sørg for gennemtræk 2x5 minutter hver dag. Luften indenfor kan være mere forurenet end luften udenfor, og der skal gennemtræk til, for at luften bliver skiftet ud. Vinduer på klem giver ikke samme effekt.

2. Gør hyppigt rent. Fjern støv en gang om ugen f.eks. ved støvsugning og...

Læs mere i Babylex

RS virus

RS-virus eller respiratorisk syncytialvirus er i vintermånederne den hyppigste årsag til akut bronkitis hos små børn og RS-virus kan også udvikle sig til lungebetændelse.

RS-virus er meget smitsomt og det rammer typisk børn under to år og ofte er børnene under seks måneder. Det er især større søskende, som smitter de mindre søskende, som så kan blive rigtigt syge og kræve indlæggelse. RS-virus er dog sjældent livstruende og barnet kommer sig igen uden men.

De...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tusind tak for dine dejlige, fornuftige svar. De passer så godt til mit temperament, og det giver altså ro i sjælen at høre fra dig. Mange gange hjælper det også at få sat ord på sine bekymringer.

Jeg finder mange gode råd i dine tidligere svar til andre forældre. Jeg kan nogle gange føle mig som verdens dårligste mor, når ingenting vil lykkes. Derfor trøster det mig, når jeg kan læse, at jeg ikke er den eneste, der har problemer med de kære børn. Så føler jeg mig ikke så alene.

Tak fra Lis, mor til datter på 4 måneder