Brev:
Udvikling, søvn og tænder
4. januar 2010
Alder:
8 mdr.
Udvikling, søvn og tænder
Kære Helen
Vores anden datter på knap 8 mdr. trives fint og kravler allerede meget og hurtigt rundt og afsøger nysgerrigt omverdenen. Hun har et par gange endda forsøgt at rejse sig og står tit på knæene når hun rækker ud efter ting. Hun er i det hele taget overordentlig fysisk veludviklet i modsætning til vores ældste datter, der var længe om at lære at kravle og gå, men derimod udviklede sproget hurtigere.
Min bekymring går på om hun kan gå for tidligt. Jeg har hørt at det kan give skæve ben hvis børn begynder at gå i 9 måneders alderen? Er der noget man kan gøre?
Et andet spørgsmål er hendes søvn. Hun vågner ofte for tiden og søger tryghed hos mig. Vil gerne hyggeammes og småklynker i søvne. De sidste to nætter har jeg måtte tage hende over i sengen hos mig efter jeg gentagne gange havde forsøgt at lægge hende tilbage i hendes tremmeseng. Kan hun allerede være begyndt at drømme noget som skræmmer hende? Hvordan er den psykiske udvikling omkring 8 måneder?
Og sidste spørgsmål: Hvor længe kan de have ondt for tænder? Hun har lige fået de to forreste i nedermunden, og havde tydeligt ondt i den forbindelse. Kan hun stadig have ondt fra det og kan det være det som forstyrrer nattesøvnen?
Hun spiser rigtig fint og trives ellers rigtig, rigtig fint.
Med venlig hilsen
Esthers mor