Svar: Føler mig meget brugt

27. december 2009

Kategori:
Alder:
16 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Diverse.

Kære frustrerede mor

Det er helt okay at 'læsse af' hos mig - det er jo en stor del af det at have en brevkasse, at man kan skrive sine tanker, følelser, glæder, frustrationer osv. ned og trykke send. Nogle gange hjælper det faktisk netop at få det skrevet ned ... :)

Det er godt at du har søgt hjælp og det er godt at du går hos en psykolog og får nogle samtaler der. Det lyder også som om at det har hjulpet dig og som om at det går stille og roligt fremad.

Når man har en efterfødselsreaktion, kan man have forskellige symptomer. Ligesom vi alle er forskellige, så reagere vi også forskelligt i sådanne situationer og derfor er symptomerne ikke altid ens. Nogle har det der kaldes tankemæssige forstyrrelser, andre har følelsesmæssige forstyrrelser og så kan man også have fysiske forstyrrelser. Rent faktisk kan man godt have lidt af det hele og de fleste kvinder med en efterfødselsreaktion vil opleve at have tanker, der hører til under alle 3 grupper ...

Hvis du har tankemæssige forstyrrelser, kan du f.eks. have følgende symptomer:

- Du kan være bange for at gøre skade på dig selv eller dit barn
- Du kan isolere dig, fordi du føler at det er problematisk at gå ud til venner og familier
- Du kan have tvangshandlinger, hvor du er nødt til at tjekke bestemte ting igen og igen.

Hvis du har følelsesforstyrrelser, kan du f.eks. have disse symptomer:

- Du græder rigtig meget, uden at kunne sætte ord på, du er bare rigtig ked af det
- Du føler dig som en dårlig mor, du føler ikke du kan tage godt nok vare på dit barn
- Du føler at du hellere ville være uden barn
- Du har svært ved at have dit barn tæt på ...

Annonce

... dig
- Du føler dig utilstrækkelig
- Du bliver let vred på barnet, din mand eller dig selv
- Du føler stor skyld
- Du glemmer ting og føler dig ofte forvirret
- Du er bange, du tør ikke være alene
- Du føler dig fanget og vil gerne gå fra det hele
- Du føler at alt virker håbløst
- Du er træt, træt, træt
- Du drømmer - har ofte mareridt

Hvis du har fysiske forstyrrelser, kan du f.eks. have disse symptomer:

- Du har ondt i hovedet eller i maven
- Du føler dig ofte svimmel
- Du ryster på hænderne
- Du har hjertebanken og evt. smerter i brystkassen
- Du føler at verden går forbi dig uden at du er med, det er som at være i en osteklokke
- Du føler at du har en jernring om dit hoved
- Du har en klump i halsen
- Du føler det er svært at trække vejret

Når jeg læser din beskrivelse af hvordan du har det, så tænker jeg at du har symptomer som naturligt hænger sammen med den efterfødselsreaktion du har fået konstateret. Du oplever at du har gode dage, at det går godt og du føler dig rask, men der er også dage, som er mindre gode og hvor du føler det er svært at have dine børn, især din datter tæt på dig og hvor du f.eks. føler at dine børn var langt væk, så du kun skulle tænke på dig selv.

Helens bog om børn og opdragelse
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og opdragelse" - tydelige voksne giver trygge børn

Det er meget vigtigt at du taler med din psykolog om at du har disse tanker, det er jo netop derfor du går hos psykologen og hun/han er der jo for at hjælpe dig.

Det er ikke grimt at sige eller tænke som du gør, det hænger sammen med den sygdom, den efterfødselsreaktion, du lige nu har. Det vigtigste er at gøre noget ved det og du er allerede godt på vej.

Pas rigtig godt på dig selv og din familie.

Knus herfra :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om diverse:

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

4. januar 2024 | Diverse | 5 mdr.

Menstruation efter fødslen - 5 mdr.

Kære Helen. Jeg fødte en dreng den 15. juli 2023. Jeg ammer ham, men han får...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

28. december 2023 | Diverse | 5 mdr.

Fladt baghoved - 5 måneder

Hej Helen Vores søn har haft nogle spændinger i den ene side af halsen, som...

Annonce

Viden om børn:

Vugge - vugning, bevægelse

At blive vugget, vippet og bevæget er med til at stimulere det lille barns vestibulærsans, også kaldet labyrintsans. Denne sans udvikles tidligt i graviditeten, og det ufødte barn får stimuleret denne sans, når moderen bevæger sig rundt. Når den gravide mor går omkring, så bliver barnet naturligt vugget og bevæget i livmoderen.

Det indre øre består af to dele: Balanceorganet og sneglen (Cochlea). Disse to dele kaldes med en fællesbetegnelse for labyrinten. Balanceorganet består...

Læs mere i Babylex

Astma

Børn med astma trækker ikke vejret på samme måde som vi andre. Når man har astma, så snører luftvejene sig sammen, passagen for luft ind og ud af lungerne bliver mindre og barnet har derfor svært ved at trække vejret.

Astma er det man kan kalde for en lungesygdom og børn med astma vil ofte have anfald, hvor de tydeligt har problemer med vejrtrækningen. Under et astmaanfald vil barnet få en hvæsende, pibende vejrtrækning, kvælningsfornemmelse, vedvarende hoste og nogle gange også...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

TAK for din fantastiske brevkasse! Jeg har overhovedet ikke tal på, hvor mange gange jeg har hentet uvurderlig hjælp ved at læse dine svar på alle mulige problematikker om tør hud, sutteflaske, søvn, afføring, øjenbetændelse osv. osv.

1000, 1000 tak!

Du gør livet nemmere for nybagte forældre og deres afkom. 😊

De bedste hilsner fra
Lise, mor til dejlige Anna på snart 5 mdr.