Svar: Føler mig meget brugt
27. december 2009
Alder:
16 mdr.
Kære frustrerede mor
Det er helt okay at 'læsse af' hos mig - det er jo en stor del af det at have en brevkasse, at man kan skrive sine tanker, følelser, glæder, frustrationer osv. ned og trykke send. Nogle gange hjælper det faktisk netop at få det skrevet ned ... :)
Det er godt at du har søgt hjælp og det er godt at du går hos en psykolog og får nogle samtaler der. Det lyder også som om at det har hjulpet dig og som om at det går stille og roligt fremad.
Når man har en efterfødselsreaktion, kan man have forskellige symptomer. Ligesom vi alle er forskellige, så reagere vi også forskelligt i sådanne situationer og derfor er symptomerne ikke altid ens. Nogle har det der kaldes tankemæssige forstyrrelser, andre har følelsesmæssige forstyrrelser og så kan man også have fysiske forstyrrelser. Rent faktisk kan man godt have lidt af det hele og de fleste kvinder med en efterfødselsreaktion vil opleve at have tanker, der hører til under alle 3 grupper ...
Hvis du har tankemæssige forstyrrelser, kan du f.eks. have følgende symptomer:
- Du kan være bange for at gøre skade på dig selv eller dit barn
- Du kan isolere dig, fordi du føler at det er problematisk at gå ud til venner og familier
- Du kan have tvangshandlinger, hvor du er nødt til at tjekke bestemte ting igen og igen.
Hvis du har følelsesforstyrrelser, kan du f.eks. have disse symptomer:
- Du græder rigtig meget, uden at kunne sætte ord på, du er bare rigtig ked af det
- Du føler dig som en dårlig mor, du føler ikke du kan tage godt nok vare på dit barn
- Du føler at du hellere ville være uden barn
- Du har svært ved at have dit barn tæt på dig
- Du føler dig utilstrækkelig
- Du bliver let vred på barnet, din mand eller dig selv
- Du føler stor skyld
- Du glemmer ting og føler dig ofte forvirret
- Du er bange, du tør ikke være alene
- Du føler dig fanget og vil gerne gå fra det hele
- Du føler at alt virker håbløst
- Du er træt, træt, træt
- Du drømmer - har ofte mareridt
Hvis du har fysiske forstyrrelser, kan du f.eks. have disse symptomer:
- Du har ondt i hovedet eller i maven
- Du føler dig ofte svimmel
- Du ryster på hænderne
- Du har hjertebanken og evt. smerter i brystkassen
- Du føler at verden går forbi dig uden at du er med, det er som at være i en osteklokke
- Du føler at du har en jernring om dit hoved
- Du har en klump i halsen
- Du føler det er svært at trække vejret
Når jeg læser din beskrivelse af hvordan du har det, så tænker jeg at du har symptomer som naturligt hænger sammen med den efterfødselsreaktion du har fået konstateret. Du oplever at du har gode dage, at det går godt og du føler dig rask, men der er også dage, som er mindre gode og hvor du føler det er svært at have dine børn, især din datter tæt på dig og hvor du f.eks. føler at dine børn var langt væk, så du kun skulle tænke på dig selv.
Det er meget vigtigt at du taler med din psykolog om at du har disse tanker, det er jo netop derfor du går hos psykologen og hun/han er der jo for at hjælpe dig.
Det er ikke grimt at sige eller tænke som du gør, det hænger sammen med den sygdom, den efterfødselsreaktion, du lige nu har. Det vigtigste er at gøre noget ved det og du er allerede godt på vej.
Pas rigtig godt på dig selv og din familie.
Knus herfra :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske