Brev:
Opfølgende spørgsmål om natteuro
28. december 2009
Alder:
7 mdr.
Opfølgende spørgsmål om natteuro
Kære Helen,
Tak for dit svar og opmuntrende ord! Det gav os lige modet igen. Jeg håber, du har haft en god jul!
Vi har et par spørgsmål i forlængelse af dit svar. De er måske lidt detalje-orienterede, men vi vil gerne sikre os, at vi følger dine forslag korrekt.
Det er gået overraskende godt at ændre vores søns rytme, og vi har haft et par enkelte gode nætter med et stræk på 4 timer!
RYTME I NATTEUROEN
Vi har nogle dage puttet ham til natten kl. 19, fordi han simpelthen har været så træt. Er det vigtigt at holde ham gående til 19.30?
Vi har opdaget, at hans natteuro følger et mønster. Der er lidt små-uro en eller et par gange inden kl. 22, men han sover videre igen med det samme, hvis vi bare lige giver ham sutten, holder ham lidt i hånden el.lign.
Når kl. bliver 22 bliver han rigtig urolig. Nogle gange må vi gå rundt med ham en time på armen, mens han klager sig. Han falder tit i let søvn flere gange under vejs og vågner så med et sæt igen. Det virker som om noget generer ham ’turevis’. Vi har prøvet at give ham knap 100 ml. kamillete eller kogt vand med sukker, og det har hjulpet ham til at falde til ro. Han drikker dette ret hurtigt. Hvis vi kun putter vand i flasken, tager han den ikke.
Kl. 23/00 giver vi ham en flaske. Han drikker her 200 ml og falder straks i søvn igen.
Kl. ca. 3 er der uro igen – nogle nætter har vi først fået ham til at falde til ro, når klokken nærmede sig 4.30, og jeg gav ham morgenamningen der.
Vores morgener er blevet rykket lidt med den nye rytme, så vi vågner kl. 6.30/7.
Hans afføring er blevet lidt mere hård den sidste uge, men han kommer af med noget flere gange dagligt...
Jeg er lidt nysgerrig på, hvor længe mad er om at fordøjes – tænker på, om det er noget, han får på et bestemt tidspunkt om dagen, der generer kl. 22-23. Kan det være sult eller er det luft i maven/anden mavegene, der er på spil - måske også kl. 3?
Er det ok at give sukkervand, eller skal vi stoppe med det?
DAGSSØVN
Vi kan ikke få vores søn til at sove mere end ca. halvanden time til den lange lur. Vi har prøvet at forlænge den på alle måder (har forsøgt i halve timer, før vi giver op). Vi har både prøvet at trille med barnevognen og lægge ham herhjemme. Er halvanden time nok? Det betyder jo, at han er rigtigt træt hen ad aften, når han vågner før 15 fra middagsluren og har været vågen i over 4 timer. Eller skal han kunne klare så mange timer i hans alder?
MÅLTIDER
- Må vi putte frugtmos i hans havregrød om morgenen. Det kan ind i mellem hjælpe ham til at få lidt mere ned...
- Du skriver, at han skal have en lille portion flerkronsgrød kl. 16. Vi er lidt i tvivl om, hvad vi kan forvente, at han spiser til måltiderne – hvor meget er en lille portion?
- Vi har hørt, at øllebrød hjælper med at holde træge maver i gang – er det en god ide at give det som variation? Til både havregrøden og flerkornsgrøden?
MME
Vi har som du kan se valgt at forsøge os med MME til det sene aftensmåltid. Jeg er egentligt lidt ked af ikke at amme ham her, men det er ok, hvis det kan hjælpe til bedre søvn. Hvad er det MME har af fordele ift. modermælk? Mætter det bedre eller er det pga. mindre mælk hos mig nu hvor jeg ammer færre gange? Jeg har generelt haft meget mælk og oplever også at have endnu, men han spiser sjældent ret længe ved mig. Jeg spørger, for jeg tror, at en bedre forståelse for, hvad MME kan, vil hjælpe mig til at finde mig til rette med at være gået over til flaske ved dette måltid.
Mange hilsner
Moderen