Svar: Putning, nattesøvn og mad

18. november 2009

Kategori:
Alder:
7 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Diverse.

Kære Elisabeth

Tak for dit brev :) Det lyder som om at din datter hører til de børn der skal have lidt mere tid og det er okay, men det er stadig vigtigt at hun stimuleres og udfordres lidt og at du stille og roligt forsøger at skabe lidt nye rutiner omkring mad og omkring søvn, for som du selv er inde på, så hænger de to ting sammen.

Jeg vil starte med at sende dig en plan for dagen, fordi jeg tænker at det vil give dig et overblik over hvordan en dag kan skrues mest hensigtsmæssigt sammen for jer alle sammen. En plan for dagen ser således ud:

Tidlig morgen 05: Ammes og sover videre i mors seng

Morgen 7.30-8: Havregrød, vand af kop. Hvis hun vil ammes om morgenen, så skal hun ikke det mere, i stedet skal I stå op og lade dagen begynde

Formiddag 9.30: Frugtmos (jerntilskud), frisk blød frugt i hånden - det kan være en appelsinbåd, en båd af blomme, fersken eller lignende som hun kan sidde og sutte saften ud af.

Puttes til formiddagslur - prøv at putte hende uden amning og hvis vejret er til det, så sæt hende op i barnevognen, tril en tur og lad hende se på verden, mærke vinden i ansigtet og put hende først, når hun tydeligt viser træthedstegn og behov for at sove. Læg mærke til tidspunktet da det også vil give dig en idé om hvornår du kan putte hende indendøre.

Frokost 11.30-12: Grøntsagsmos med kød eller fisk, det kan være hjemmelavet mos eller mos fra glas til børn fra 6-8 måneder. Suppler med ristede rugbrødsbjælker i hånden, agurk og lignende. Se i babykøkkenet her på siden, hvordan du laver rugbrødsbjælker og agurken kan du lave ved at skære en skive på 1 cm tykkelse, fjerne kernerne i midten, så du får en ring som du kan sætte på hendes tommelfinger. På den måde kan hun bedre holde omkring den :) Vand af kop.

Ammes og puttes til middagslur ca kl. 13

Eftermiddag 16: En portion flerkornsgrød med frugtmos, frisk frugt i hånden som om formiddagen, vand af kop.

Hvis hun har sovet meget kort middagslur, så har hun måske brug for en powernap her og i forhold til at hun har problemer med forstoppelse så kan en amning om eftermiddagen også være okay en overgang for at få hendes væskeindtag sat op.

Aften 18: Grøntsagsmos med kød eller fisk og udgangspunktet bliver mere og mere jeres mad, det kan være lidt ris med lidt sovs og lidt kogte grøntsager eller en kartoffelbåd du giver hende som hun kan gnave i. Vand af kop.

Ammes og puttes til natten ca 19.30

Sen aften 23-24: Ammes rigtig fra begge sider og puttes herefter igen og sover videre til ...

Annonce

... næste morgen tidlig uden at få mælk.

Det er super vigtigt at du sørger for at holde din datters mave igang og det vil være godt at du giver hende laktulose dagligt så hun får det både morgen og aften i en periode. Hvis hun har forstoppelse vil det naturligt påvirke hendes indtag af rigtig mad og øge hendes lyst og behov for brystet (= væskeindtag) og det vil kunne tage pladsen op for den rigtig mad som jo også er vigtig i forhold til at holde gang i maven.

Det vil derudover være rigtig godt at du som udgangspunkt altid starter med at give hende skemad og vand når hun vågner af en lur og først tilbyder brystet inden hun skal sove igen - lige bortset fra om formiddagen hvor hun godt nu må begynde at lære at sove uden brystet - en rutine du så stille og roligt kan få indført på andre tidspunkter også. Samtidig giver det bedre plads til frokosten i maven, hvis du ikke ammer der.

Det er vigtigt at du giver hende mad i hånden og du kan evt. gøre det inden du serverer skemaden, så hun bliver opmærksom på at det er spisetid. Hun skal ikke have f.eks. æblebåde da de knækker meget let og kan komme galt i halsen, men en appelsinbåd eller lignende at sutte på er fint. Det er en god måde at øve sig mundmotorisk på.

Helens bog om børn og opdragelse
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og opdragelse" - tydelige voksne giver trygge børn

Det er også en god idé at medtænke at hun nu er så gammel at hun ikke behøver sove efter kun 2 timers vågenhed, hun må gerne være vågen i længere tid og det er vigtigt at du forsøger at stimulere hende både fysisk og mentalt, netop fordi hun derefter så naturligt også vil sove bedre.

Hun skal fortsat have små hyppige måltider og hun skal ikke sultes, lidt og tit er bedre end få og store mængder. Du skal skabe en fast rutine omkring det at spise, hun skal sættes i den høje stol hver gang og skal have maden på samme måde og på samme tidspunkt - det har stor betydning for hendes indre ur og lyst til mad at du forsøger at holde en nogenlunde fast rytme. Det er også med til at hun begynder at spise mere på sigt.

Hvis børn drikker for meget mælk og ikke indtager nok fast føde - så kan det være problematisk og man taler faktisk om det der hedder mælkedrankere, hvor barnet på grund af sit store mælkeindtag kommer til at mangle vigtige næringsstoffer. Det problem har I ikke, så ro på, det er bare et spørgsmål om at hun stille og roligt skal igang og I er allerede på vej og hun hører som sagt til dem der skal have lidt mere tid, men hun skal også hjælpes og udfordres :)

Jeg håber at ovenstående plan og tanker hjælper videre på vej, fortsat held og lykke med hende :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om diverse:

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

4. januar 2024 | Diverse | 5 mdr.

Menstruation efter fødslen - 5 mdr.

Kære Helen. Jeg fødte en dreng den 15. juli 2023. Jeg ammer ham, men han får...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

28. december 2023 | Diverse | 5 mdr.

Fladt baghoved - 5 måneder

Hej Helen Vores søn har haft nogle spændinger i den ene side af halsen, som...

Annonce

Viden om børn:

Gulsot nyfødt

Ca. 60% af alle nyfødte får en gullig farve i huden, det kaldes gulsot eller icterus/ikterus. Det opstår ofte, når barnet er 2-3 dage gammelt, og det topper, når barnet er 5 dage.

Gulsot er hos de fleste børn en ufarlig tilstand, som ikke skader barnet, og som ikke kræver behandling. Det opstår, fordi børn fødes med en del ekstra røde blodlegemer. Da barnet lå i livmoderen, var blodlegemerne med til at ilte barnets blod, men efter fødslen har lungerne overtaget denne funktion,...

Læs mere i Babylex

Strømper

Strømper skal passe til barnets fod og gerne være en lille smule længere.

Til de spæde børn, kan man købe frotté strømper som er dejligt bløde og med næsten ingen elastik og dermed ikke noget, som strammer.

Strømper kan være af uld, bomuld eller af et blandingsprodukt og det kan være en god idé at medtænke, hvad materiale du vælger at købe strømper i. Til børn der sveder meget, kan uld være en fordel. Det samme gælder om vinteren, hvis dit barn f.eks. skal have...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tusind tak for dine tidligere svar, det er så dejligt at skrive til dig, du giver altid sådan nogle gode varme råd.

Det er dejligt at kunne skrive til dig, når man er bekymret.

Hilsen
Guldklumpens mor