Klynker og pylrer

18. november 2009

Kategori:
Alder:
12 mdr.

Klynker og pylrer

Hej Helen.

Jeg har haft skrevet et par gange ang. problemer med at sove i dagplejen, hvilket gik os rigtig meget på ... Nu tror jeg vi har "løst" problemet - i hvert fald er der ikke problemer på den konto længere.

Vi blev enige om at skære den ene middagslur væk om formiddagen - da han også begyndte at blive svær at få til at sove derhjemme. I stedet er han nu vågen indtil lige efter frokost, hvor han til gengæld derefter sover 2-3 timer - typisk fra 12 og til 14.15. Og han har faktisk gjort det hver dag uden undtagelse. Ekstra bonus er også at han er så træt om aftenen når han kommer i seng - typisk omkring kl. 19.15, at han sover med det samme.

Så det er bare det bedste vi har gjort :)

Jeg har dog et nyt spørgsmål til dig, for vores lille familie er ved at være hårdt prøvede på den konto.

Vores Oskar er generelt en glad dreng - nysgerrig og med gå på mod. Det sidste beviser han lige nu, hvor han stædigt går ca. 10 skridt alene - falder og straks rejser sig igen. Det giver nogle knubs en gang imellem .....

Men i week-enderne og om eftermiddagen bruger han meget af sin tid på at klynke - græde og virke utilfreds. Vores dagplejemor siger at han altid er glad når han er hos hende. Derfor forstår vi ikke hvad der sker.

Det har i virkeligheden stået på i ca. 4 måneder, men blevet værre her på det sidste. Både far og mor er efterhånden ved at gå op i limningen. Vi føler at han "stjæler" så meget tid, hvor vi skal trøste og finde ud af hvad der i vejen. Storebror på 9 år flygter ind i et andet værelse, for han er efterhånden også ved at være træt af det. Selv om han virkelig elsker sin lillebror over alt.

Det underlige er, at han kan være glad og fro det ene øjeblik, for pludselig at blive ked af det - og enten begynde og græde eller klynke. Vi synes vi er obs på at han får nok at spise og drikke, at han ikke går med fyldt ble, og at han er beskæftiget. Og når han sover cirka 2-2½ timer til middag, så burde han vel heller ikke være træt.

Det eneste jeg kan komme i tanke om ...

Annonce

... kunne have noget at sige, er at han vågner meget tidligt om morgenen. Den er sjældent mere end 05.30 før han er klar.

Dvs. at han sover gennemsnitligt ca. 10 - 10½ time om natten, hvilket vel er ok for hans alder(?) - men jeg synes måske at han har haft en meget lang dag, når han når hen på eftermiddagen.

Kan man gøre noget for at rykke hans rytme - vi har prøvet at lægge ham en halv times tid senere i seng - men med det resultet at han ikke sover helt så godt og stadig vågner på samme tidspunkt.

Generelt har han sovet godt om natten, men her på det sidste har han været vågen nogle gange hvor han græder og græder og er utrøstelig. Det lykkedes altid at få ham til at sove igen - nogen gange har vi ro resten af natten, andre gange ligger han og klynker og smågræder i søvne.

Helen, jeg ved godt at det er hårdt arbejde at have en lille, men jeg ville aldrig være det foruden.

Men helt ærlig, så er meget af glæden ved at have fået en lille gået fløjten her på det sidste. Især min mand, som ellers er verdens bedste far, har svært ved at klare det.
Han er mentalt træt og opgivende og føler sig "fanget" i vores nye rolle.

Jeg er tilbøjelig til ofte at give ham ret og kan slet ikke forstå at det er så anderledes denne gang. Vores første dreng var altid glad og meget sjældent ked af det, da han var i den alder.

Det er måske derfor vi har så svært ved at tackle denne nye og uventede situation. Men stadig synes jeg jo ikke at han burde være så ked hele tiden. Og den klynken går igennem marv og ben.
Det er noget andet når han bare græder fordi han er faldet eller fordi der er noget der går ondt. Så ved man i det mindste hvorfor ......

Har du nogen idé om hvad der kan være med ham/os og evt. forslag til hvad vi kan gøre for at lette hverdagen? Vi er kede af at vi er kommet i den situation hvor vi kører på reserven hver dag og næsten er lettede hver gang vi kan aflevere ham i dagplejen. Det er jo helt forfærdeligt...

På forhånd tak, og tak for din fantastiske brevkasse:)

Oskars mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

15. februar 2024 | Sovevaner | 14 mdr.

Søvn 14 måneder

Hej Helen. Min dejlige søn på 14 måneder driver os til vanvid om natten....

12. februar 2024 | Sovevaner | 10 mdr.

Hvor meget skal min datter sove?

Hej Helen Jeg har en datter, som er 10 måneder gammel. Hvor meget skal hun...

11. februar 2024 | Sygdom | 11 mdr.

Dårlig hørelse?

Kære Helen . Så er jeg her igen. Vores søn på nu 11,5 mdr. er stadig...

Annonce

Viden om børn:

Regnslag

Du bør vælge regnslag der har Varefakta mærke. Det betyder at regnslaget er godkendt med hensyn til at kunne sikre barnet luft nok.

Du bør jævnligt sikre at elastikken i regnslaget er i orden. Er den for løs, kan selv et lille barn trække regnslaget ind i barnevognen og blive kvalt.

Regnslag bør kun anvendes, når man går tur i regnvejr og bør således ikke være på vognen, hvis det ikke regner.

Stil barnevognen under et halvtag, hvis det regner, når...

Læs mere i Babylex

Opkast - baby og børn

Der er forskel på at gylpe og på at kaste op. Gylp kommer stille efter et måltid, hvor opkast er mere voldsomt og i større mængder. Hvis barnet kaster op, vil det ofte også være uroligt og utilpas. Hvis barnet kun kaster op en enkelt gang, er der ikke grund til bekymring.

Opkastning hænger ofte sammen med, at barnet fejler noget andet og måske også har feber. Barnet vil ofte have ondt i maven, virke slap og træt, vil måske vægre sig mod at spise. Sammen med opkastning kommer...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Tusinde tak for dit fantastiske svar til vores lille familie sidst. Det hjalp virkelig på natten at give ham en fast rytme i dagstimerne.

Tak fra Hannibals mor