Brev:
Putning, nattesøvn og mad
18. november 2009
Alder:
7 mdr.
Putning, nattesøvn og mad
Kære Helen,
Tak for din brevkasse og mange gode svar, jeg tit har fundet inspiration i, til diverse problemer.
Vores datter på godt og vel 7 måneder sover rigtig uroligt i øjeblikket. Vågner ca. en gang i timen og vil gerne tages op og lægges til, hvor hun ofte ikke spiser særlig meget men blot ligger med brystet lidt i munden, hvorefter hun falder i søvn tæt puttet ind til mig. De sidste mange nætter har hun fået lov til at sove i sengen hos mig, da jeg ellers skulle op og tage hende over mange gange i nattens løb, hvilket jeg, indrømmet, ikke har orket.
Hun har ellers altid været god til at sove om natten, og i mange måneder vågnede hun først v. 3-4 tiden, hvor hun blev ammet og sov så videre hos mig, indtil hun ville op om morgenen (typisk v. 6-7-tiden).
Hun bliver lagt i seng om aftenen v. 18-19-tiden alt efter hvornår hun har sovet sin sidste lur og hvor træt hun virker. I øjeblikket vågner hun så typisk allerede v. 21-23 tiden, hvor hun græder og vil have en tår, hvorefter jeg indimellem kan lægge hende over i sin egen seng. Sengen står i vores soveværelse endnu, selvom vi har talt om, at hun snart skal på eget værelse, men der har været så meget roderi, at vi har udskudt det lidt.
Men hun er også rigtig svær at putte i øjeblikket. Tidligere har jeg kunnet amme hende liggende, og når hun så var rolig (ikke sov), kunne jeg lægge hende over i sengen, hvorefter hun selv faldt i søvn. Nu ligger hun typisk og karter rundt, når jeg lægger hende over, og efter et stykke tid går protesterne over i gråd, indtil jeg tager hende op og lægger hende til igen. Den seneste uge har jeg flere gange måttet gå i seng sammen med hende, da hun slet ikke ville lægges over i sin seng og vågnede bare vi tænkte på det! De sidste par dage er det dog lykkedes at lægge hende over, men muligvis var det fordi hun nåede at falde i søvn ved brystet.
Af og til, når hun har været meget urolig, når hun skulle sove, så har far kunnet tage hende op og vugge lidt, til hun faldt til ro, hvorefter han har kunnet lægge hende ned, så hun er faldet i søvn igen. Men de sidste par dager har der intet været, som virkede.
Vi har prøvet at rykke sengetiden både frem og tilbage, og at lade der både være kortere og længere tid imellem sidste lur og aftenputningen, men der er ikke rigtig noget af det, der har haft nogen effekt. I de sidste mange måneder har vi om dagen kørt en 2 timers vågencyklus, hvor hun efter de 2 timer har kunnet lægges til at sove med succes næsten hver gang. Den cyklus fungerer ikke helt mere, men selvom der går længere tid imellem, er hun stadig svær at få til at sove, græder og er ked af det.
Det er som om hun er på grænsen til at få en længere cyklus, og er imellem 2 og 3 lure, men fordi hun ofte kun sover 45 min. ad gangen, har hun stadig brug for 3. Af og til tager hun af sig selv en "dobbelt", som vi er begyndt at kalde det, og indimellem kan man få hende til at sove videre, når hun er vågnet efter de 45, hvis man går lidt med barnevognen.
Idag, hvor det stormede og øste ned, prøvede jeg at lægge hende til at sove indenfor, da vi ikke har noget halvtag eller sted med læ udenfor, men forgæves. Hverken putte med mig i vores seng, ligge i sin egen eller i barnevognen virkede, heller ikke mens jeg skubbede den frem og tilbage. Hun har simpelthen vænnet sig til, at man skal ud at trille for at sove. Jeg ville så gerne lære hende at falde i søvn uden noget halløj, så hun både kan sove ude og inde, men er i syv sind, hvordan jeg skal få det gjort. Er slet ikke til de metoder, hvor de skal have lov til at græde, da jeg bliver alt for stresset og påvirket af hendes gråd. Da jeg forsøgte mig idag, græd hun helt hysterisk, efter jeg havde stået og kørt frem og tilbage med barnevognen, og så snart jeg tog hende op, var hun god igen, så jeg er ikke i tvivl om, at hun ved, hvor hun har mig....
Hun spiser heller ikke voldsomt meget om dagen. Hun får 3 måltider (2 x grød og 1 x mos), men hun spiser måske max. 0,5 dl ad gangen. Jeg prøver af og til at give hende et mellemmåltid, men hun virker generelt ret uinteresseret i mad. Det var også først, da hun blev 6 måneder, man overhovedet kunne få mere end 3-5 teskefulde i hende, og hun er stadig kun til det helt tynde, næsten flydende. Er der bare lidt klumper i mosen eller er havregrøden for tyk, laver hun opkastlyde. Hun virker slet ikke klar til mere faste ting endnu, eller noget hun kan bide i.
At hun ikke spiser så meget kan naturligvis også spille ind på den elendige nattesøvn, og når hun vågner dér v. 21-23-tiden (hvor hun måske har spist 0,25 dl kl. 17), tror jeg på, at hun ER sulten. Men hvordan får jeg hende til at spise mere?
Ifølge min egen sundhedsplejerske skal jeg nærmest "sulte" hende, eller i hvert fald ikke amme særlig meget, og hverken for tæt på måltidet før eller efter. Men jeg synes virkelig det er svært, for jeg føler, at jeg enten stadig ammer for meget eller for lidt, fordi det er svært at passe ind. Kan slet ikke finde ud af, hvor meget og hvornår jeg skal amme nu.
Hun får bare vand til sin mad, da hun døjer en del med forstoppelse (og får laktulose herfor), så jeg skal vel stadig amme en del, så hun får, hvad hun skal have? Er det farligt for hende, at hun ikke får mere at spise, kan hun komme til at mangle noget?
Hun er ellers en dejlig og glad lille pige, der måske ikke er så langt fremme i sin motoriske udvikling (hun sidder ikke særlig godt, kravler ikke og er først de sidste par uger begyndte at trille bevidst begge veje), men til gengæld er hun meget opmærksom og nysgerrig og udforsker sin stemme, pludrer, råber og hviner, og elsker at ligge og studere detaljer i eksempelvis sit legetøj. Jeg synes jeg leger og tumler en del med hende for også at stimulere det motoriske.
Puh, det blev ret langt, men jeg håber jeg har fået alle informationer med, så du får en fornemmelse for, hvad vi går og "kæmper" med herhjemme. Håber du har nogle råd til, hvad vi kan gøre anderledes for at få det hele til at køre lidt bedre med både søvn og mad.
Med venlig hilsen
Elisabeth