Svar: MME og motorik / udvikling
28. oktober 2009
Alder:
3 mdr.
Kære Mette
Det lyder rigtig godt at I har fået styr på Victors mave, det lyder som om at det har stor betydning for hans mælkeindtag og det er super godt at han nu drikker lidt mere. Dejligt!
Der sker ikke spor ved at bibeholde laktulose de næste uger, så I hjælper maven lidt på vej. Der sker heller ikke spor ved at give ham laktulose når I på et tidspunkt skal begynde med skemaden, så hans mave ikke går i stå igen. jeg ved godt at der står på pakken at det er vanedannende, men sådan er det faktisk ikke med laktulose, det kan du roligt give ham. Jeg har aldrig hørt en mavetarm læge med viden om børn sige at det var et problem, så ro på i forhold til det :)
Med hensyn til Profylac, så vil det være rigtig godt at fortsætte med dette til han er 4 måneder gammel. Herefter vil jeg foreslå dig at skifte til Nan H.A. hvor proteinerne der delvist hydrolycerede. Det har altså delvis effekt i forhold til allergi, men kan også anbefales til børn med tendens til træg mave.
Det er meget fint og aldersmæssigt helt super, at Victor nu begynder at trille lidt fra mave til ryg. Han gør det, som du skriver, ikke bevidst endnu og kan blive næsten helt forskrækket, når han pludselig vender den modsatte vej. Du må gerne hjælpe ham med at holde armene ind under brystkassen, så han ligger på dem, så er det lettere for ham at trille.
Det er meget normalt at børn begynder at ligge med armene ud til siden og løfte benene og ligge som om de flyver, - det gør det noget sværere for dem at trille og derfor er det netop godt at hjælpe ham med at holde armene inde under sig, når I 'træner' at trille lidt :) Han må dog også gerne 'flyve', fra den flyvende stilling begynder børn ofte at dreje om deres egen akse, altså dreje rundt om sig selv på maven.
Du må gerne lege de lidt vildere lege med ham, det er rigtig godt at tumle med ham og få ham til at bruge sig selv motorisk. Samtidig er det med til at stimulere hans balance og dermed styrke ham motorisk. Når han smiler synes han det er sjovt, så han kigger med store øjne, så er det fordi det er en ny fornemmelse som han lige skal vende sig til - men stadig okay. Når han græder, så er det for meget, så bryder han sig ikke om det ...
Når han sidder på dit skød, så må han gerne selv flytte sig lidt forover og læne sig tilbage, som han har lyst til og behov for. Netop fordi han sidder hos dig, så vil det netop være muligt at give ham stillingsskift og det er det som er vigtigt. Små børn har ikke godt af at sidde i den samme stilling for længe.
Han må også meget gerne stå på dit skød, hvor du holder ham omkring livet og har han lyst til at hoppe og sparker han fra med sine ben, så må han også meget gerne det. Du kan sagtens mærke, hvornår han gør det selv og hvornår han bliver træt og tung og har brug for atter at sidde ned.
Det passer ikke at han bliver kalvknæet af at bruge sine ben. Børn bliver naturligt født let hjulbenede og i takt med at de vokser op, så ændres fødder og ben sig. Børn går således igennem stadier, hvor de er platfodede, hjulbenede og kalveknæede - det hører med til en almindelig udvikling. Derudover var der i gamle dage mange hjulbenene mennesker, fordi man manglede D-vitamin, men det får alle børn jo i dag, så ingen problemer der heller.
Der er naturligvis noget rigtigt i at man ikke skal stille barnet op og forsøge at lære det at gå eller lignende, før barnet selv viser tegn på at gøre disse ting. Barnets ben er klar til at bære barnet, når barnet begynder at trække sig op ved sengen tremmer, møblerne osv. og det kommer stille og roligt hen af vejen. Men hos jer er der jo slet ikke tale om det, her er der tale om at du lader ham stå på dine lår imens du bærer hans vægt og han får lov til at støde fra og bruge sine ben - helt okay!
Med hensyn til legetøj, så vil han normalt med den alder han har nu, begynde at reagerer på det du viser ham. Hvis du holder en stofrangle i stærke farver for han ham, rasler lidt med den osv. så vil han kigge efter den, synes den er interessant og vil begynde at bruge sine arme og ben som reaktion på at det her er spændende. Arme og ben vil ofte bevæge sig.
Stille og roligt vil han begynde at kunne slå ud efter det og hen af vejen begynder han så at kunne tage fat i det. Så lige nu vil han kigge efter det og begynde at gribe efter det. Omkring 19 ugers alderen vil han blive mere bevidst, vil række ud efter det, gribe det, ryste det mere bevidst. Han vil her også kunne forsøge at dreje sig efter det, når det ligger på gulvet osv.
Med hensyn til bøger, så findes der rigtig mange og det bedste er næsten, hvis du kigger i min bogguide. Se under 'Udvikling' og under 'Opdragelse'.
Hvis du savner bøger om hvordan du kan lege med ham, så har Politikken udgivet flere bøger - f.eks. "Leg med din baby" og "Barnets udvikling". Bøger der handler mere om barnets psykiske udvikling kunne være f.eks. bogen "Børns Udvikling" udgivet på Gyldendal. Du er nødt til at se de forskellige for at se, hvad det er præcist du søger ... :)
Med hensyn til leg og stimulation, så er der også udgivet dvd omkring dette. Det kunne være f.eks. "stimulastik".
Jeg håber at du hermed er hjulpet videre på vej, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske