Brev:
MME og motorik / udvikling
28. oktober 2009
Alder:
3 mdr.
MME og motorik / udvikling
Hej Helen.
Mange tak for dit forrige svar:o) Vi har nu fået styr på Victors problem med forstoppelse og madindtag. Vi skiftede fra Nutramigen til Profylac. Samtidig insisterede vi på, at lægen skulle tage problemet alvorligt. Det gjorde han så og har også været god til at følge op på problemerne og foreslå ændringer. Dejligt:o) Han foreslog Movicol, men det virkede desværre ikke. Så vi gik tilbage til laktulose, og nu får Victor 2 ml morgen og aften.
Hans aff. er blød, og nu mosler han kun lidt, når det er på vej ud, og det lader ikke til at gøre ondt. Han har aff. 1-2 gange i døgnet. Vi er lidt nervøse for, at trappe for tidl. ud af laktulosen, da Victor tidl. har været meget følsom overfor ændringer. Vi har indtil videre fjernet 1 ml, men kun ½ ml af gangen, og ventet nogle dage, indtil vi har fjernet den næste ½ ml.
Han øger sit indtag af MME hver uge, hvor han tidl. havde indtaget en uændret mængde i 6 uger (og tog ca. 250 gram på om ugen!!) Han er nu oppe på gennemsnitligt 850-900 ml om ugen. Ifølge vores egen vægt, er han oppe på 6,7 kg. Han er en meget lang dreng skal lige siges. Ved fødslen var han 55 cm og vejede 4100 gram og 2 mdr. gammel, var han 65 cm lang og vejede 6 kg. Han har indtil videre taget 1 kg på om måneden.
Jeg vil gerne vide, hvor længe Victor skal have Profylac? Hvilket mærke, tror du vil egne sig til ham, når engang han skal skifte? Vi er lidt bange for at maven skal gå i hårdknude igen, når han om en måneds tid skal introduceres til fast føde.
Derudover har jeg nogle spørgsmål om hans motoriske udvikling:
Victor er en meget aktiv og livlig dreng, som bevæger arme og ben meget. Han er 12 uger gammel og vil gerne opleve en masse (og helst ikke sove, suk!) Han har i et stykke tid forsøgt at trille, og i går trillede han første gang fra ryg til mave. Desværre var den underste arm i klemme, og han røg kort tid efter tilbage på ryggen igen til hans store skuffelse. Men er det okay, at han ikke kan trille fra mave til ryg? Han har gjort det nogle gange med ikke bevidst. Han bliver også vred og skælder ud, hvis jeg forsøger at trille ham fra mave til ryg, og han stemmer imod med albuerne.
Han har længe støttet på albuerne, når han ligger på maven, men nu er han begyndt at løfte benene fra underlaget og den ene arm. Hvorfor gør han det?
Jeg er begyndt at lege lidt "vildere" lege med ham. Jeg svinger bl.a. ham i et lagen og er også begyndt at løfte ham lige så stille op, med hovedet nedad så han kigger... - ja jeg ville ønske det var på mig, men han har travlt med at kigge rundt og spænder også lidt i ryggen, så han svajer, mens han hænger med hovedet nedad. Sidstnævnte får ham til at smile, med at svinge i lagnet ved jeg ikke, om han kan lide. Jeg er lidt nervøs for at gøre ham bange, men jeg vil samtidig gerne udfordre ham lidt. Vil han græde, hvis det er for voldsomt? Han ligger bare og kigger med store øjne.
Når han sidder på mit skød, vil han ikke lægges tilbage i min arm og hvile, med mindre han er meget træt eller lige vågnet. Han trækker sin overkrop frem, så han sidder rigtig op og faktisk lidt foroverbøjet, så jeg kun støtter ryggen lidt og ikke holder hovedet. Hovedet dingler ikke. Må han det, eller er det for hårdt for hans ryg? Og hvor længe må han sidde der?
Han vil gerne stå og "hoppe" på mit skød. Har fået at vide, at det kan gøre ham kalvknæet, så skal jeg undgå det? Synes det lyder ulogisk, for jeg lader ham jo selv styre, om han står eller sidder.
Han sutter utroligt meget på sine hænder, og rækker også ud efter legetøj, der hænger over ham, og har enkelte gange fået fat. Men han griber ikke ud efter legetøj, som jeg rækker ham eller som ligger ved siden af ham. Hvornår begynder han at tage fat i legetøjet?
Kan du anbefale en bog, hvor barnets fysiske og psykiske udvikling er beskrevet godt?
Så er jeg vist også tømt for spørgsmål i dag:o)
På forhånd tak for dit svar.
Med venlig hilsen
Mette.