Svar: Kattens til fordomme
12. oktober 2009
Alder:
5 mdr.
Kære Katteelskende mor
Når man allerede i graviditeten stiller spørgsmålstegn ved at have katte, så handler det om risikoen for sygdommen Toxoplasmose. Toxoplasmose eller haresyge, som det også kaldes, skyldes en parasit, som lever overalt i naturen.
Den smitter på forskellig måde, hyppigst ved at man spiser råt eller ikke gennemstegt kød fra dyr, der er inficeret med toxoplasmose. Den næsthyppigste smittevej sker, når man er i forbindelse med afføring fra dyr, der færdes frit i naturen og her er det især ved skiftning af kattebakken, der er en risiko.
Man kan se i en blodprøve, om du har haft sygdommen og du har sandsynligvis fået tjekket dette i graviditeten. Din dreng er også ved fødslen blevet undersøgt for, om han skulle have medfødt toxoplasmose. Dette sker ved PKU-blodprøven (hælprøven), der rutinemæssigt tages på alle nyfødte børn efter fødslen. Teoretisk er det muligt at overføre smitte (toxoplasmosen) via modermælken til sit barn, hvis man som kvinde er smittet ...
Det farlige ved toxoplasmose i forbindelse med graviditet er, at barnet kan smittes, hvis du selv får sygdommen. Sygdommen hos fosteret kan forårsage blindhed og hjerneskade. Jeg synes dog ikke du skal være specielt bekymret nu, men du skal naturligvis tage dig dine forholdsregler omkring skiftning af kattebakken ...
Du skal være omhyggelig med hygiejnen, brug handsker og have svampe, børste og lignende, som kun bruges til dette formål og ikke til andet.
En anden ting er naturligvis det med allergi og så siger man jo også at nogle katte kan finde på at lægge sig ovenpå babyen i f.eks. barnevognen, fordi katten godt kan lide varmen, dynen osv. Det giver naturligvis en risiko for at barnet bliver kvalt - hvorvidt det er hold i dette tvivler jeg dog lidt på ... mon ikke de fleste katte ville lægge sig ved siden af babyen eller flytte sig, når barnet sparker osv. I hvert fald, når der er tale om en dreng på snart ½ år, han er jo stærk og kan godt bruge sine arme og ben ... :)
Du har fuldstændig ret i at det er dejligt at børn og dyr vokser op sammen og at man lærer sine børn nogle vigtige og gode ting ved at lade dem have kæledyr. F.eks. at de skal være gode ved dyrene - ikke hive dem i halen, prikke dem i øjnene osv. men skal kæle for dem, sørge for at de får mad, vand osv. Det er bestemt ikke forkert at have børn og dyr i samme hjem, men begge parter skal respektere hinanden.
Håber mine tanker hjælper videre på vej, fortsat held og lykke.
Rigtig god weekend!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske