Svar: Kattens til fordomme

12. oktober 2009

Kategori:
Alder:
5 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Diverse.

Kære Katteelskende mor

Når man allerede i graviditeten stiller spørgsmålstegn ved at have katte, så handler det om risikoen for sygdommen Toxoplasmose. Toxoplasmose eller haresyge, som det også kaldes, skyldes en parasit, som lever overalt i naturen.

Den smitter på forskellig måde, hyppigst ved at man spiser råt eller ikke gennemstegt kød fra dyr, der er inficeret med toxoplasmose. Den næsthyppigste smittevej sker, når man er i forbindelse med afføring fra dyr, der færdes frit i naturen og her er det især ved skiftning af kattebakken, der er en risiko.

Man kan se i en blodprøve, om du har haft sygdommen og du har sandsynligvis fået tjekket dette i graviditeten. Din dreng er også ved fødslen blevet undersøgt for, om han skulle have medfødt toxoplasmose. Dette sker ved PKU-blodprøven (hælprøven), der rutinemæssigt tages på alle nyfødte børn efter fødslen. Teoretisk er det muligt at overføre smitte (toxoplasmosen) via modermælken til sit barn, hvis man som kvinde er smittet ...

Det farlige ved toxoplasmose i forbindelse med graviditet er, at barnet kan smittes, hvis du selv får sygdommen. Sygdommen hos fosteret kan forårsage blindhed og hjerneskade. Jeg synes dog ikke du skal være specielt bekymret nu, men du skal ...

Annonce

... naturligvis tage dig dine forholdsregler omkring skiftning af kattebakken ...

Du skal være omhyggelig med hygiejnen, brug handsker og have svampe, børste og lignende, som kun bruges til dette formål og ikke til andet.

En anden ting er naturligvis det med allergi og så siger man jo også at nogle katte kan finde på at lægge sig ovenpå babyen i f.eks. barnevognen, fordi katten godt kan lide varmen, dynen osv. Det giver naturligvis en risiko for at barnet bliver kvalt - hvorvidt det er hold i dette tvivler jeg dog lidt på ... mon ikke de fleste katte ville lægge sig ved siden af babyen eller flytte sig, når barnet sparker osv. I hvert fald, når der er tale om en dreng på snart ½ år, han er jo stærk og kan godt bruge sine arme og ben ... :)

Helens bog om børn og opdragelse
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og opdragelse" - tydelige voksne giver trygge børn

Du har fuldstændig ret i at det er dejligt at børn og dyr vokser op sammen og at man lærer sine børn nogle vigtige og gode ting ved at lade dem have kæledyr. F.eks. at de skal være gode ved dyrene - ikke hive dem i halen, prikke dem i øjnene osv. men skal kæle for dem, sørge for at de får mad, vand osv. Det er bestemt ikke forkert at have børn og dyr i samme hjem, men begge parter skal respektere hinanden.

Håber mine tanker hjælper videre på vej, fortsat held og lykke.

Rigtig god weekend!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om diverse:

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

4. januar 2024 | Diverse | 5 mdr.

Menstruation efter fødslen - 5 mdr.

Kære Helen. Jeg fødte en dreng den 15. juli 2023. Jeg ammer ham, men han får...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

28. december 2023 | Diverse | 5 mdr.

Fladt baghoved - 5 måneder

Hej Helen Vores søn har haft nogle spændinger i den ene side af halsen, som...

Annonce

Viden om børn:

Moderkagebiopsi, moderkageprøve

En moderkagebiopsi kaldes også for Chorion Villus Samling eller CVS. Moderkageprøven laves for at undersøge for kromosomsygdomme og visse arvelige sygdomme hos fosteret.

Moderkageprøve laves, når du er mellem 11. og 16. graviditetsuge. Prøven laves normalt ved, at der stikkes en tynd kanyle ind gennem maveskindet. Det føles ofte som at få taget en blodprøve, men kanylen bevæges ofte lidt frem og tilbage, fordi man derved kan få taget en lille bid af moderkagen ud. Man scanner før...

Læs mere i Babylex

Rabarber

Rabarber er velegnede til grød, kompot, suppe og marmelade. Hvis I ofte bruger rabarber i madlavningen, er det en god idé at tilsætte 'Nonoxal' (kalkchlorid) under kogning.

Dette forhindrer at saften i rabarber reagerer med kroppens kalk, som bl.a. giver ubehagelige reaktioner på tænderne.

Rabarber er bedst tidligt i sæsonen fra april og indtil omkring Skt. Hans. Rabarber indeholder små mængder oxalsyre, og i højsommeren stiger mængden af oxalsyre i stilkene. Hvis...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak for en vidunderlig website - du gør virkelig et fantastisk stykke arbejde.

Karina, mor til dreng 5 måneder