Brev:
Kattens til fordomme
12. oktober 2009
Alder:
5 mdr.
Kattens til fordomme
Kære Helen
Vi har katte (2 stk) og spædbarn under samme tag og oplever tit en stor skepsis overfor denne kombination. Reaktionen da jeg blev gravid var ofte "Tillykke, hvad nu med kattene?" Jeg er overrasket over denne fordomsfuldhed, da jeg selv er vokset op med kæledyr. Er det blevet forkert at have børn og dyr i samme hjem?
Jo, vi har et tæt forhold til vores katte. De er hvor vi er og sover i vores seng. Men de kommer ikke i nærheden af vores søns seng og han sover ikke i vores. Desuden er de vaccinerede som de skal og loppe-/ormefri.
Vi er naturligvis opmærksomme på risikoen for allergi, og får han det, så flytter kattene ud. Men er hans risiko større end hos andre børn? Han har jo fået antistoffer fra modermælken og har alle muligheder for at udvikle dem selv, da kattene har været i hjemmet hele tiden.
I starten var de ligeglade med hinanden, men nu begynder vores dreng at synes at kattene er spændende. Han følger dem med øjnene og vil gerne røre. Interessen er gensidig. Hvad er din holdning?
Venlig hilsen
en katteelskende mor