Svar: Skorper bag ørerne og bad hvor ofte?

2. september 2009

Kategori:
Alder:
5 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Diverse.

Kære Rikke

Skorper bag ørerne skyldes ofte to ting:

1. At der naturligt samler sig skidt bag ørerne. Det ses ofte, når børn drikker mælk, at der løber lidt mælk ud af mundvigene og det lægger sig så bag ørerne.

2. Børneeksem - nogle børn får faktisk børneeksem netop bag øret, men vil ofte også have tørre hudområder andre steder.

Det er generelt vigtigt at du husker at vaske ham grundigt bag ørerne, når du bader ham og også husker at tørre ham, så han ikke er fugtig bag ørerne. Fugt bag ørerne, kan nemlig give svamp på sigt ...

Det kan hjælpe at vaske ham bag ørerne med en mild flydende og uparfumeret sæbe, hvor du skummer sæben lidt op, vasker med en skumklud og vasker efter med rent vand. Herefter duptørres, så huden er helt tør, ren og fin.

Hvorvidt bad 2 gange om ugen er for lidt, afhænger lidt af hvordan han har det med at komme i bad, samt af hvor meget du oplever at han sveder, samler nullermænd i hudfolder osv. Hvis hans fødder luger af sure tæer, hvis han samler skidt i dobbelthagen og også samler mælkerester bag ørerne, så vil det være fint at bade ham en gang mere. Er det kun bag ørerne I har ...

Annonce

... problemer, så bibehold de 2 ugentlige bade, men vask ham så dagligt bag ørerne, når du alligevel etagevasker ham på puslebordet :)

Nogle børn nyder at komme i bad, de slapper af, falder dejligt til ro og sover godt efter et bad og her vil man som forældre ofte bade barnet næste dagligt. Andre børn trives rigtig godt med bad hver 2-3 dag og det er helt okay. Det vigtigste er at barnet trives med tingene som de er :) Og så har du naturligvis ret i at det er fornuftigt at minimere brug af sæbe osv. men en gang imellem må der nu lidt sæbe til og her må man så vælge et mildt uparfumeret og hudvenligt produkt, som tilfører huden lidt naturlig fugtighed og ikke tørrer unødigt ud.

Helens bog om børn og opdragelse
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og opdragelse" - tydelige voksne giver trygge børn

Små børn sveder ikke på samme måde som vi voksne gør - de kan sagtens svede, men de har ikke svedlugt og behøver derfor ikke i samme grad dagligt bad. Det bliver ofte først et rigtig behov i puberteten. Men de har brug for at blive holdt rene i deres hudfolder, mellem tæerne, i bleområdet, håret osv. og altså også bag ørerne og her kan etagevask være helt fint. Igen må du gøre, som du føler fungerer bedst for jer begge :)

Fortsat held og lykke med ham!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om diverse:

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

4. januar 2024 | Diverse | 5 mdr.

Menstruation efter fødslen - 5 mdr.

Kære Helen. Jeg fødte en dreng den 15. juli 2023. Jeg ammer ham, men han får...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

28. december 2023 | Diverse | 5 mdr.

Fladt baghoved - 5 måneder

Hej Helen Vores søn har haft nogle spændinger i den ene side af halsen, som...

Annonce

Viden om børn:

Medicin til børn

Et lille barn må aldrig få medicin, uden at lægen har ordineret det. Børn skal have helt andre mængder end voksne og reagerer anderledes på visse produkter.

Har dit barn fået ordineret medicin, så er det vigtigt at følge lægens instruks. Er der f.eks. ordineret penicillin i 6 dage, så er det vigtigt, at du giver medicinen i 6 dage og ikke stopper efter 3 dage, fordi du synes, at barnet virker frisk og rask. Hvis du stopper for hurtigt, risikerer du, at sygdommen vender...

Læs mere i Babylex

Vælling

Vælling er en tilskudsblanding, og det minder i sammensætning om en tynd grød. Tilskudsblading adskiller sig fra modermælkserstatning ved at have et højere indhold af protein og visse mineraler. I følge sundhedsstyrelsen er der ikke grund til at give barnet tilskudsblanding fremfor modermælkserstatning. Og børn der bliver ammet har heller ikke ernæringsmæssigt brug for at få vælling.

Vælling kan tidligst gives til barnet fra 6 mdr.´s alderen, og det anbefales, at man ikke giver...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Du är min absoluta förebild inom allt med barn och allt som rör barnuppfostran/sömn/mat/sjukdom. Trots att jag aldrig träffat dig känner jag ett 100% förtroende och respekt för dig och känner att din syn på barn och hur man ska hantera olika situationer är helt rätt. Det finns så många metoder och syn på området idag men du har en sån sund och kärleksfull inställning.

För att sammanfatta det jag precis skrev: Du är min "guru" inom området och jag är glad att jag Tack vare min danska svärmor fann din sida och äntligen kunde få den hjälp och feedback jag så väl behövde!

Tack
/Erika