Rytme - 2 mdr.

2. september 2009

Kategori:
Alder:
2 mdr.

Rytme - 2 mdr.

Kære Helen.

Tak for dine tidligere besvarelse. det er bare altid dejligt at kunne få din hjælp / vejledning.

Vi har desværre haft nogle meget hårde uger med Mads, hvor han har været stærkt plaget af luft i maven. Det har været hårdt fordi han har grædt døgnet rundt.
Vi har altid kunne trøste ham ved at tage ham op men vores problem er at han har været urolig og med ondt i mave ofte, dag og nat.

Det betyder at vi langt fra er ved at komme ind i en rytme andet end at han sov lidt bedre om natten (mellem kl 21 og 02) og ellers har vi taget 1 time ad gang. I løbet af dagen har sovet 15-20 min ad gang, hvor han vågnede op med et hyl, hvor vi kunne tage ham op og trøste ham og hjælpe ham med at falde i søvn igen.

Vi startede på zoneterapi, hvor vi mangler en sidst gang, ud fra et 5-gangsforløb. Vi stoppede med Mylicon-dråber men startede igen i sidste uge og jeg synes, at det hjælper lidt selv om han får det inden han spiser, men det tog lige et par dage inden jeg kunne se noget resultat (uden de anbefalede 15 min).

Siden onsdag i sidste uge har har ''pludselig'' fået det bedre. Han græder mindre og har det nemmere ved at prutte og virker mindre generet af luft i maven. det er måske som om han er ved at vænne sig til det. men han har stadigvæk meget luft i maven og vi får nogle skrigtur en gang i mellem.

Men jeg står med en dreng nu, som ikke kan sove mere end 20 min ad gang i løbet ad dagen, hvor han vågner op og er stadigvæk træt. det er som om har har vænnet sig til at han blev vækket pga. ondt i maven og kører lidt fast i det. vi har det ikke svært at få han til at sove og vi er gode til at aflæse hans signaler når han er træt. når han vågner op så hjælper vi ham med at sove videre og han falder hurtig i søvn igen og det fortsætter indtil han vågner igen 20 min efter.

Alt i alt kan vi højst få ham til at sove 1 time på denne måde, de gange jeg er heldig, ellers så sover han mindre og så kan han være ...

Annonce

... vågen fra 1-2 timer igen. som jeg skrev før så skyldes det også stadigvæk en del luft i maven, som giver uro uden at han græder voldsomt som det var tilfældet før.

Jeg er meget trøstningsfuld og håber at det fortsætter med at blive bedre desto ældre han bliver. det jeg kunne tænke mig at blive vejledt lidt om er vores rytme. han bliver ammet hver 2. eller 3. time. det skifter lidt og det styrer han helt selv, men det hælder mest for hver 3.time, da jeg også prøver at trække det lidt ud pga. hans mave. han spiser kun 1 bryst ad gang og selv om jeg prøver at tilbyder den anden bryst så viser han meget tydeligt at det er nok med den ene bryst ad gang (han spyter brystvorten ud af munden)

han spiser for det mest når han vågner og så er han vågen i noget tid inden han viser at han er træt og bliver puttet. så jeg kan selv regne ud at han ikke kan sove en lang lur inden sulten melder sig igen (plus alt det besvær med hans mave).

Er det muligt at hjælpe ham med at komme ind i anden rytme, hvor han spiser inden han skal sove frem for når han vågner op? er han for lille til at jeg kan forvente andet? hvornår begynder børn at sove i et par sammenhængende timer i træk i løbet af dagen? eller sådan er det indtil han vokser ud af det maveuro og så kommer den sammenhængende søvn af sig selv?

Han bliver forresten 2 måneder i morgen :)

Jeg er rigtig glad for at det går bedre med hans mave, men jeg ønsker snart at kunne have noget sammenhængende tid i løbet ad dagen for huset ryddes ikke op ad sig selv hehe og det kunne også være rart at kunne koble lidt af uden at jeg venter på at han snart vågner op så jeg kan starte forfra.

(han er begyndt at sove meget bedre i løbet af natten og kan endda sove 5 timer i træk. selv om jeg også tror at det skyldes at han er så træt fordi han ikke sover godt nok i løbet ad dagen)

Håber, at du kan få mening i mit brev.

Jeg ser frem til at høre fra dig :)

Bedste hilsner

Luiza

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

9. maj 2024 | Sygdom | 2 mdr.

Født med bule i hovedet

Kære Helen. Vi har en datter, som er født den 14. marts, efter en langvarig...

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

Annonce

Viden om børn:

Tun og børn

Har du børn mellem 0 og 14 år, er det vigtigt, at du serverer masser af forskellig fisk for dem – men nye beregninger viser, at børn under 3 år bør få andre typer fisk end tunbøffer og udskæringer fra andre store rovfisk samt dåsetun.

Problemet med tunbøffer og andre store rovfisk er, at selv ved indtag af en lille mængde, kan barnet få kviksølv i en mængde, der kan skade barnets udvikling.

Alle børn op til 14-års alderen bør styre uden om tunbøffer og andre...

Læs mere i Babylex

Astma

Børn med astma trækker ikke vejret på samme måde som vi andre. Når man har astma, så snører luftvejene sig sammen, passagen for luft ind og ud af lungerne bliver mindre og barnet har derfor svært ved at trække vejret.

Astma er det man kan kalde for en lungesygdom og børn med astma vil ofte have anfald, hvor de tydeligt har problemer med vejrtrækningen. Under et astmaanfald vil barnet få en hvæsende, pibende vejrtrækning, kvælningsfornemmelse, vedvarende hoste og nogle gange også...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tusind tak for dine tidligere svar som er virkelig brugbare.

Jeg er glad for din tilgang til barnet. Synes det kan virke meget frustrerende at der stilles store krav til de små og at der er en holdning til at man bare skal tage "kampen" med dem og dermed have sig et ulykkeligt barn. Så hvor er jeg glad for at have dig!

Med venlig hilsen
Pernille, mor til dreng på 6 måneder