Svar: Hvornår skal man bekymre sig om dårlige vaner?

28. juli 2009

Kategori:
Alder:
0 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Diverse.

Kære Mona

Det er et godt, men meget bredt spørgsmål du stiller og derfor er det svært at svare helt præcist ... men jeg skal prøve :)

Man kan ikke forkæle et barn for meget med kærlighed, omsorg, nærhed, trøst, lydhørhed osv. Børn har brug for at vi tager os af dem og brug for at vi reagerer naturligt på deres behov. Når de græder, så er der en grund til dette og derfor skal de holdes om, trøstes og beroliges og man må søge at finde årsagen til gråden og få problemet løst.

Tidligere forældre generationer lod ofte deres børn græde, for 30-40 år siden var det helt normalt at sige at når børn græd så 'trænede de deres lunger' - man kan stadig høre bedsteforældre komme med udtalelser som dette, men i dag er vi blevet klogere! I dag ved vi at det er uhyre vigtigt at reagere på barnets gråd og hjælpe barnet med at blive beroliget og få kroppen i balance.

Det gælder for hele barndommen, det har stor betydning for den tid hvor barnet vokser op, at der er lydhøre forældre. Det lille barns hjerne er ved fødslen meget umoden og udvikler sig og tilpasser sig efter det miljø barnet vokser op i. Man ved f.eks. at børn der vokser op hos tyranniserende forældre vil udvikle overdreven vagtsomhed og de vil have forhøjede aggressions- eller frygtreaktioner. Hvor børn der vokser op hos forældre der lytter, omfavner, leger med barnet, trøster osv. vil blive i stand til at håndtere stress på en god måde senere i livet og de vil kunne beherske vrede, være venlige, deltagende osv.

Så hvis forkælelse er at tage sit barn op, lytte til det, vugge det, kærtegne, berolige osv. så er forkælelse godt. Ikke bare nu, men altid! Forkælelse for barnets hjerne er guld værd!

Der er naturligvis det der hedder dårlige vaner, ...

Annonce

... men det er ikke det samme som forkælelse. Man kan f.eks. komme ind i en dårlig vane med at give barnet sut hele tiden, når det skal sove, hvorfor barnet lærer at sutten skal være i munden og vågner op hver ½-1 time for at få den ... Man kan også give sig selv dårlige vaner, fordi man kommer så lang ud at man pludselig havner i en uheldig situation. Det kan være når børn ikke vil sove og så finder forældrene tilfældigt ud af, at hvis barnet sidder i autostolen i bilen, så sover han sødt og dejligt, med det resultat at man som forældre begynder at kører rundt med sit barn i bilen bare for at få ham til at sove ...

Sådanne ting er naturligvis uheldige vaner, og ting man får påført sig selv, fordi man er havnet i en situation hvor man vil gøre hvad som helst, bare det virker. Men det skulle jo gerne være et spørgsmål om at få råd og vejledning inden man når dertil, så man ikke havner der :)

Helens bog om børn og opdragelse
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og opdragelse" - tydelige voksne giver trygge børn

Lige netop omkring søvn, så tænker mange på dårlige vaner. Vi ved jo hvor vigtigt det er at få sin søvn - både for os og for vores børn og derfor er det noget forældre har stor fokus på fra begyndelsen. Omkring 2 måneders alderen vil man kunne begynde at indføre lidt fast putteritual i form af sutteklud og lignende, men barnet sover stadig fleksibelt. De fleste børn vil i 3-4 måneders alderen være parate til lidt mere struktur og regelmæssighed i forhold til søvn, man begynder at kunne planlægge lidt mere, bedre kunne overskue dagen osv. og i takt med at barnet begynder med skemad i 5-6 måneders alderen kommer der endnu mere struktur på.

- måske var det søvn og vaner du tænkte på?

Jeg håber du hermed er hjulpet lidt videre på vej, lige nu hvor din dreng er så lille og ny skal du bare 'forkæle' ham alt hvad du kan :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om diverse:

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

4. januar 2024 | Diverse | 5 mdr.

Menstruation efter fødslen - 5 mdr.

Kære Helen. Jeg fødte en dreng den 15. juli 2023. Jeg ammer ham, men han får...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

28. december 2023 | Diverse | 5 mdr.

Fladt baghoved - 5 måneder

Hej Helen Vores søn har haft nogle spændinger i den ene side af halsen, som...

Annonce

Viden om børn:

Brystpumpe

En brystpumpe er en pumpe, som kan stimulere til mælkedannelse og som kan malke mælk ud af kvindens bryst.

Der findes både manuelle og elektriske brystpumper og hvilken type pumpe du bør vælge, afhænger helt af dit behov for udmalkning.

Den manuelle brystpumpe vil ofte være god, hvis man som kvinde ammer og kun en gang imellem - f.eks. i forbindelse med en enkelt tur i byen - har brug for at malke overskydende mælk ud. Det er altså en pumpe der fint kan bruges,...

Læs mere i Babylex

Graviditet uden for livmoderen

Graviditet uden for livmoderen er en meget alvorlig graviditetskomplikation, der optræder i ca 2 procent af alle graviditeter.

Det er forbundet med stor risiko for moderens liv og det er ikke muligt at gennemføre en sådan graviditet. Ofte er der faktisk heller ikke tale om et rigtigt foster, og dermed ikke om en rigtig graviditet.

Spiral udgør en risiko for at man bliver gravid uden for livmoderen. Derudover kan det spille ind, hvis man tidligere har haft...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for din plan for dagen, både hvad angår søvn og mad. Det er lykkes os at overholde din plan og det har været guld værd. Nu sover vi alle sammen meget bedre om natten.

De sidste 3 uger, har han faktisk kunne sove fra kl. 20 til 06 hver nat - og det er fantastisk, før vågnede han en gang i timen!

Tak fra drengens forældre