Svar: Svine influenza, sprog, putte rutiner og være væk fra far

27. juli 2009

Kategori:
Alder:
18 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Diverse.

Kære Pia og Nicholas

Jeg får flere og flere spørgsmål om svineinflenza og kan godt fornemme at mange mødre er urolige herfor. Jeg kan dog kun oplyse ud fra hvad sundhedsstyrelsen siger og det er blandt andet at befolkningen i Danmark generelt ikke har grund til bekymring. Langt de fleste, der bliver smittet med Influenza A H1N1 vil opleve et mildt sygdomsforløb sammenlignet med gængs vinterinfluenza.

De siger også at gravide og børn under 2 år skal være særligt opmærksomme og søge læge med det samme, hvis man får influenza symptomer.

I forhold til brug af masker, så skriver sundhedsstyrelsen på deres hjemmeside:

"Som almindelig borger i Danmark er der ingen grund til at bære maske. Sundhedsstyrelsen anbefaler, at læger og andet sundhedspersonale, der har direkte kontakt med patienter, der er under udredning for Influenza A(H1N1), bruger maske og andet beskyttelsesudstyr.

Sundhedsstyrelsen anbefaler ikke brug af masker for andre. Det vil sige, at der for andre personalegrupper i sundhedsvæsenet eller den almindelige befolkning ikke er grund til at bære maske eller andet beskyttelsesudstyr." (sst.

Sundhedsstyrelsen anbefalinger går på:

- Vask hænder ofte med vand og sæbe. (Personligt tænker jeg at håndsprit eller håndgel kan være en fornuftig ting at medbringe)

- Host eller nys i ærmet. Da influenza smitter via dråber, så skal mund og næse dækkes, når man nyser eller hoster. Brug også engangslommetørklæder i stedet for din hånd

- Bliv hjemme, hvis du er syg. Influenza smitter let så har du symptomer og er i tvivl, så bliv hjemme og kontakt lægen telefonisk.

Med hensyn ...

Annonce

... til sprog, så tænker jeg at du skal tale til Nicholas præcis som du plejer. Hvis du plejer at synge sange på græsk eller engelsk så syng dem som du plejer, hvis der er bestemte ord eller sætninger du plejer at bruge på på græsk eller engelsk så brug dem også selvom I er i Danmark. Tal dansk 85% af tiden præcis som du plejer. Han vil opleve at omgivelserne også taler dansk og vil måske synes det er mærkeligt hvis du så pludselig taler anderledes end du plejer ... Så prøv at gøre tingene som sædvanligt, det vil jeg mene er bedst :)

Med hensyn til 1 times tidsforskel så betyder dette sjældent særlig meget. Selve rejsen vil gøre at søvnen ikke bliver som den plejer, rutinen vil dagen igennem være ændret og du kan derfor ikke holde fast i tiderne som vanligt uanset hvad. Du kan prøve at holde tiden, men det kan sagtens skubbe sig +/- 1 time i den ene eller anden retning uden at det gør noget. Du vil højst sandsynlig uden større problemer flytte ham næsten direkte til dansk tid.

Helens bog om børn og opdragelse
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og opdragelse" - tydelige voksne giver trygge børn

Hvis det mod forventning giver problemer, så kan du flytte ham med ca 15 minutter dagligt indtil rytmen atter passer :)

Det er rigtig smart at man kan tale over webcam, bruge skype osv. Det vil være rigtig godt at gøre dette, så Nicholas kan se og høre at far stadig er der og ikke pludselig er forsvundet. Jeg synes også du skal tage et lille fotoalbum med, hvor der er billeder af jer alle 3, så kan I en gang imellem kigge i bogen, snakke om far, sige godnat til ham osv. så han på den måde mindes om at far er der :)

Jeg håber du kan bruge ovenstående lidt videre, fortsat held og lykke og rigtig god rejse - rigtig god ferie!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om diverse:

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

4. januar 2024 | Diverse | 5 mdr.

Menstruation efter fødslen - 5 mdr.

Kære Helen. Jeg fødte en dreng den 15. juli 2023. Jeg ammer ham, men han får...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

28. december 2023 | Diverse | 5 mdr.

Fladt baghoved - 5 måneder

Hej Helen Vores søn har haft nogle spændinger i den ene side af halsen, som...

Annonce

Viden om børn:

Vugge - møbel

En vugge er en lille babyseng, der kan vugges/gynges. At bruge en vugge har mange fordele, da det er med til at stimulere barnets ligevægtsorgan og dermed har betydning for barnets videre udvikling. Samtidig er en vugge ofte mindre end en tremmeseng, hvilket er med til at gøre den tryg for baby at sove i - mange børn kan sove i en vugge de første 3-4 måneder.

Der findes mange forskellige vugger på markedet, og i mange familier er en vugge også noget, der går i arv. Nogle vugger...

Læs mere i Babylex

Brok (hernie)

Et barn der buler lidt ud ved navlen, har sandsynligvis navlebrok. Udposningen er typisk på størrelse med en hasselnød, men den kan også blive stor som en valnød.

Navlebrok er ikke farligt, og det forsvinder ofte før barnet er blevet 2 år. Det giver sjældent gener, men det kan sætte sig fast og give smerter - i disse tilfælde skal brokket skubbes på plads enten af forældrene eller af lægen.

Hvis navlebrokket ikke forsvinder af sig selv, vil man ofte vælge at...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Hvor blev jeg glad for, at du også mener, at min moderlige intuition har noget på sig. At få at vide at ens intuition kan være ok, giver selvtillid. Giver troen på, at man godt kan finde ud af at være mor...

TAK, Lene