Svar: Svine influenza, sprog, putte rutiner og være væk fra far
27. juli 2009
Alder:
18 mdr.
Kære Pia og Nicholas
Jeg får flere og flere spørgsmål om svineinflenza og kan godt fornemme at mange mødre er urolige herfor. Jeg kan dog kun oplyse ud fra hvad sundhedsstyrelsen siger og det er blandt andet at befolkningen i Danmark generelt ikke har grund til bekymring. Langt de fleste, der bliver smittet med Influenza A H1N1 vil opleve et mildt sygdomsforløb sammenlignet med gængs vinterinfluenza.
De siger også at gravide og børn under 2 år skal være særligt opmærksomme og søge læge med det samme, hvis man får influenza symptomer.
I forhold til brug af masker, så skriver sundhedsstyrelsen på deres hjemmeside:
"Som almindelig borger i Danmark er der ingen grund til at bære maske. Sundhedsstyrelsen anbefaler, at læger og andet sundhedspersonale, der har direkte kontakt med patienter, der er under udredning for Influenza A(H1N1), bruger maske og andet beskyttelsesudstyr.
Sundhedsstyrelsen anbefaler ikke brug af masker for andre. Det vil sige, at der for andre personalegrupper i sundhedsvæsenet eller den almindelige befolkning ikke er grund til at bære maske eller andet beskyttelsesudstyr." (sst.
Sundhedsstyrelsen anbefalinger går på:
- Vask hænder ofte med vand og sæbe. (Personligt tænker jeg at håndsprit eller håndgel kan være en fornuftig ting at medbringe)
- Host eller nys i ærmet. Da influenza smitter via dråber, så skal mund og næse dækkes, når man nyser eller hoster. Brug også engangslommetørklæder i stedet for din hånd
- Bliv hjemme, hvis du er syg. Influenza smitter let så har du symptomer og er i tvivl, så bliv hjemme og kontakt lægen telefonisk.
Med hensyn til sprog, så tænker jeg at du skal tale til Nicholas præcis som du plejer. Hvis du plejer at synge sange på græsk eller engelsk så syng dem som du plejer, hvis der er bestemte ord eller sætninger du plejer at bruge på på græsk eller engelsk så brug dem også selvom I er i Danmark. Tal dansk 85% af tiden præcis som du plejer. Han vil opleve at omgivelserne også taler dansk og vil måske synes det er mærkeligt hvis du så pludselig taler anderledes end du plejer ... Så prøv at gøre tingene som sædvanligt, det vil jeg mene er bedst :)
Med hensyn til 1 times tidsforskel så betyder dette sjældent særlig meget. Selve rejsen vil gøre at søvnen ikke bliver som den plejer, rutinen vil dagen igennem være ændret og du kan derfor ikke holde fast i tiderne som vanligt uanset hvad. Du kan prøve at holde tiden, men det kan sagtens skubbe sig +/- 1 time i den ene eller anden retning uden at det gør noget. Du vil højst sandsynlig uden større problemer flytte ham næsten direkte til dansk tid.
Hvis det mod forventning giver problemer, så kan du flytte ham med ca 15 minutter dagligt indtil rytmen atter passer :)
Det er rigtig smart at man kan tale over webcam, bruge skype osv. Det vil være rigtig godt at gøre dette, så Nicholas kan se og høre at far stadig er der og ikke pludselig er forsvundet. Jeg synes også du skal tage et lille fotoalbum med, hvor der er billeder af jer alle 3, så kan I en gang imellem kigge i bogen, snakke om far, sige godnat til ham osv. så han på den måde mindes om at far er der :)
Jeg håber du kan bruge ovenstående lidt videre, fortsat held og lykke og rigtig god rejse - rigtig god ferie!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske