Svar: Nattesøvn og mad?
21. juli 2009
Alder:
8 mdr.
Kære 2 gangs mor
Det er dejligt at høre, at det skrider stille og roligt frem med maden og jeg kan se ud af din dagsplan, at Freja nu er begyndt at få mere og mere variation og er blevet bedre til at sutte og tygge på noget og også holder maden bedre i sig. Det er rigtig godt.
Det er fint, hvis du kan give hende mos fra glas, grød osv. og ved siden af så forsøge med lidt små hapsere, mad med lidt mere bid i. Det gør ikke spor at maden hun får med ske mere eller mindre bare skal synkes, og den mad som hun så får med fingrene (spiser selv eller du putter i munden på hende) skal hun tygge. Det kan hjælpe hende til bedre at finde ud af teknikken at skille tingene lidt ad :)
Det I umiddelbart skal til at ændre på er hendes mælkeindtag i løbet af dagen. Det er naturligvis vigtigt at hun får sin mælk og det er også vigtigt at hun får væske nok, men hun for fortsat en del flasker og nu hvor hun er 8 måneder gammel vil 3 flasker dagligt ofte være fint. Det vil her være godt at give hende flaske tidlig morgen, aften og sen aften. Både fordi det giver bedre plads til maden i maven om dagen og kan være med til at hun ikke så let kaster maden op, men også fordi hun ofte vil sove bedre og mere sammenhængende ved at få flaske på ydertidspunkterne.
Det er dog også meget vigtigt at du nu er opmærksom på at hun ikke må falde i søvn med flasken. Jeg får lidt på fornemmelsen at I er ved at komme ind i en rytme, hvor hun får flaske, falder i søvn og puttes og det kan være uhensigtsmæssigt, fordi hun så hver gang hun skifter søvnfase vil savne flasken, vågne op, søge efter den, småklynke, være urolig osv. og ingen af jer får så sovet særlig meget.
Det er derfor vigtigt at hun får sin mælk, men at hun ikke falder i søvn med flasken i munden, hun skal lige nå at registrere hvor hun bliver lagt og lære at sengen er et trygt og rart sted, det sted hvor hun skal sove. Det gælder både dag og nat, at hun skal lære at sove uden afhængig af flaske. Den må gerne give hende ro, få hende til at slappe af og være en del af putteritualet, så hun er forberedt på hvad der nu skal ske, men hun må ikke falde i søvn med den.
Det I skal være opmærksomme på er altså et lidt mindre indtag af mælk i løbet af dagen og en mindre afhængighed af flasken for at kunne sove.
En plan for dagen ser således ud:
Tidlig morgen 05/06: Flaske og sover lidt videre
Morgen 7.30: Havregrød, vand af kop.
Formiddag 9-9.30: ½ bolle med smør, ost i stænger, frugtmos, frisk frugt i hånden at sutte på, vand af kop.
Puttes til formiddagslur uden flaske
Frokost 11.30-12: Grøntsagsmos med kød eller fisk og suppleres med små brødhapsere med forskelligt smørbart pålæg, gerne fiskepålæg, fint med avokadomos, agurkestave osv. som nu og mosen må gerne være mos fra glas. Vand af kop.
Puttes til middagslur og forsøg med en lille flaske eller helt uden flaske ... Obs at hun ikke falder i søvn med flasken i munden, men lærer at sove uden denne afhængighed.
Eftermiddag 16: En lille portion flerkornsgrød, yoghurt, frugtmos osv. som du også giver nu, igen også lidt i hånden at gumle på, øve sig på, opbløde med spyt og evt. små bidder af en bolle ligesom om formiddagen. Vand af kop.
Powernap forsøge sprunget over
Aften 18: Mere og mere familiemad, ris, pasta, kød, fisk, grøntsager osv. Stadig masser af mos men også små bidder ved siden af, som I hjælper hende med at få, det kan være små bidder af en frikadelle eller lignende. Giv hende også kartoffelbåde, kogte grøntsager osv. i hånden som hun selv kan sidde med og gnave på. Vand af kop.
Flaske og puttes til natten ca 19.30-20. Skal igen lige nu at registrere hvor hun lægges og ikke falde i søvn med flasken
Sen aften 23-24: Flaske som spises mere eller mindre i søvne og sover herefter til næste morgen tidlig.
Som I kan se indgår der 2 lure i løbet af dagen og en masse små måltider og de dage, hvor jeres datter sover tidligt dagen igennem og sover kortvarigt, vil hun naturligt have brug for en lille powernap om eftermiddagen. Det er dog også sådan, at den søvn der ligger efter kl. 16 normalt vil påvirke nattesøvnen, så at forsøge at putte hende lidt senere og holde hende sovende til en god lang middagslur vil også kunne påvirke nattesøvnen.
I skal således medtænke mad om dagen, mælk 3 gange dagligt og her aften, sen aften og tidlig aften. I skal medtænke at hun ikke falder i søvn med flasken men får en søvnassociation som kan berolige hende uden at kræve jeres aktive tilstedeværelse og at hun derudover har en rytme dagen igennem, hvor hun ikke sover for tidligt og således kan undvære sin sene powernap ...
Jeg håber ovenstående hjælper videre på vej, fortsat held og lykke:o) Rigtig god weekend!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske