Svar: Start i vuggestue - 9 mdr.
20. juli 2009
Alder:
9 mdr.
Kære Sus
Jeg kan godt huske hvordan det var at skulle starte arbejde, da mine piger i sin tid var små, så jeg ved godt hvordan du har det :o)
Det lyder dog så fint det du fortæller og jeg tror du bekymrer dig unødigt ... :) Det betyder ikke at afleveringerne vil være fuldstændig uproblematiske, men det skal nok gå. Du fortæller jo om en pige, der stille og roligt er begyndt at åbne lidt mere op, som tør udforske verden lidt mere på egen hånd og på afstand af dig, som accepterer at være lidt på arm af bedsteforældre og som også lader far passe og være der for hende, når mor ikke er der. Det er rigtig fint at I gør disse ting, så hun stille og roligt bliver tryg ved at mor ikke er der 24 timer i døgnet.
Man kan ikke hærde et barn positivt ved at sende det ud til alle mulige mennesker for at blive passet. Det vil således ikke styrke hende, at I nu begynder at lade bedsteforældre og andre passe hende fordi hun skal i daginstitution. I styrker hende ved at være der for hende og motivere hende til netop at turde kravle lidt væk, vise hende at I stadig er der, at I ikke har forladt hende selvom I er på den anden side af væggen. I kan lege 'borte-tit' lege eller gemmelege med hende, det er en god idé.
Du fortæller også at I har fået en god institution og det lyder alt sammen rigtig godt. Pædagogerne gør sig nogle rigtigt gode overvejelser og når de skønner at det vil være godt at du bliver i institutionen hos din datter de første dage, evt. den første uge - så skal du gøre det.Det gør ikke spor at det er dig, der gør alt, - skifter hende, giver hende mad osv. Det er 'kun' praktiske ting. Det handler om at hun skal gøres tryg ved stedet, ved rutinerne. Hun bruger dig som et spejl og når hun mærker at du er tryg og rolig ved steder, sidder og taler og griner sammen med pædagogerne, så oplever hun stedet som et rart og godt sted at være og vil naturligt stille og roligt også turde være mere sammen med pædagogerne og de andre børn.
Og så må du naturligvis se hvordan det så går. Hvis det bare kører derudad, så vil det være fint at du går og kommer tilbage, når hun har spist eller sovet, så hun oplever at få en hverdag i vuggestuen. Her skal du aftale at hun siger farvel med en fast pædagog, så hun ved hvem der tager over når du går, de skal vinke farvel til dig og så går du uden at trække tiden ud. Det er vigtigt at hun fornemmer at du er helt tryg ved at aflevere hende i favnen på pædagogen - igen, jo mere tryg og rolig du er, jo mere bliver hun det også.
Hvis hun mærker at det her er svært for dig, hvis hun fornemmer at du har svært ved at gå og trækker tiden, så vil hun tro at noget er galt og så vil hun naturligvis med dig og vil ikke blive tilbage. Så tænk over at du virker som et spejl og at hun aflæser dig utroligt godt. Måske er far den bedste til at aflevere i starten ...?
Jeg håber du kan bruge mine tanker lidt videre, fortsat held og lykke med det hele.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske