Svar: Start i vuggestue - 9 mdr.

20. juli 2009

Kategori:
Alder:
9 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Diverse.

Kære Sus

Jeg kan godt huske hvordan det var at skulle starte arbejde, da mine piger i sin tid var små, så jeg ved godt hvordan du har det :o)

Det lyder dog så fint det du fortæller og jeg tror du bekymrer dig unødigt ... :) Det betyder ikke at afleveringerne vil være fuldstændig uproblematiske, men det skal nok gå. Du fortæller jo om en pige, der stille og roligt er begyndt at åbne lidt mere op, som tør udforske verden lidt mere på egen hånd og på afstand af dig, som accepterer at være lidt på arm af bedsteforældre og som også lader far passe og være der for hende, når mor ikke er der. Det er rigtig fint at I gør disse ting, så hun stille og roligt bliver tryg ved at mor ikke er der 24 timer i døgnet.

Man kan ikke hærde et barn positivt ved at sende det ud til alle mulige mennesker for at blive passet. Det vil således ikke styrke hende, at I nu begynder at lade bedsteforældre og andre passe hende fordi hun skal i daginstitution. I styrker hende ved at være der for hende og motivere hende til netop at turde kravle lidt væk, vise hende at I stadig er der, at I ikke har forladt hende selvom I er på den anden side af væggen. I kan lege 'borte-tit' lege eller gemmelege med hende, det er en god idé.

Du fortæller også at I har fået en god institution og det lyder alt sammen rigtig godt. Pædagogerne gør sig nogle rigtigt gode overvejelser og når de skønner at det vil være godt at du bliver i institutionen hos din datter de første ...

Annonce

... dage, evt. den første uge - så skal du gøre det.Det gør ikke spor at det er dig, der gør alt, - skifter hende, giver hende mad osv. Det er 'kun' praktiske ting. Det handler om at hun skal gøres tryg ved stedet, ved rutinerne. Hun bruger dig som et spejl og når hun mærker at du er tryg og rolig ved steder, sidder og taler og griner sammen med pædagogerne, så oplever hun stedet som et rart og godt sted at være og vil naturligt stille og roligt også turde være mere sammen med pædagogerne og de andre børn.

Og så må du naturligvis se hvordan det så går. Hvis det bare kører derudad, så vil det være fint at du går og kommer tilbage, når hun har spist eller sovet, så hun oplever at få en hverdag i vuggestuen. Her skal du aftale at hun siger farvel med en fast pædagog, så hun ved hvem der tager over når du går, de skal vinke farvel til dig og så går du uden at trække tiden ud. Det er vigtigt at hun fornemmer at du er helt tryg ved at aflevere hende i favnen på pædagogen - igen, jo mere tryg og rolig du er, jo mere bliver hun det også.

Helens bog om børn og opdragelse
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og opdragelse" - tydelige voksne giver trygge børn

Hvis hun mærker at det her er svært for dig, hvis hun fornemmer at du har svært ved at gå og trækker tiden, så vil hun tro at noget er galt og så vil hun naturligvis med dig og vil ikke blive tilbage. Så tænk over at du virker som et spejl og at hun aflæser dig utroligt godt. Måske er far den bedste til at aflevere i starten ...?

Jeg håber du kan bruge mine tanker lidt videre, fortsat held og lykke med det hele.

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om diverse:

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

4. januar 2024 | Diverse | 5 mdr.

Menstruation efter fødslen - 5 mdr.

Kære Helen. Jeg fødte en dreng den 15. juli 2023. Jeg ammer ham, men han får...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

28. december 2023 | Diverse | 5 mdr.

Fladt baghoved - 5 måneder

Hej Helen Vores søn har haft nogle spændinger i den ene side af halsen, som...

Annonce

Viden om børn:

Donorhjælp

Hvis man ikke kan blive gravid på almindeligvis, så kan man benytte sig af en donor. Og i Danmark er der to muligheder:

1. Donor med sæd:
Kvinder der ikke har nogen mandling partner eller hvor den mandlige partners sædkvalitet ikke kan anvendes til befrugtning, har mulighed for at blive gravide med en sæddoner.

Sæddonation kan både være anonym og åben. På lægeklinikker vil den normalt være anonym, hvor man kan få åbne donorer på jordemoderklinikker.

Læs mere i Babylex

Calcium

Calcium findes hovedsagligt i mælkeprodukter, herunder modermælk og modermælkserstatninger.

Calcium er vigtigt til opbygning af skelettet og er derfor af stor betydning for børn, der naturligt skal vokse meget. Hvis barnet ikke får calcium nok, vil der frigøres calcium fra skelettet for at opretholde koncentrationen af calcium i blodet.

Børn der ammes eller får flaske får dækket deres behov for calcium derigennem og det anbefales at børn får modermælk eller...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tusind tak for dine tidligere svar som er virkelig brugbare.

Jeg er glad for din tilgang til barnet. Synes det kan virke meget frustrerende at der stilles store krav til de små og at der er en holdning til at man bare skal tage "kampen" med dem og dermed have sig et ulykkeligt barn. Så hvor er jeg glad for at have dig!

Med venlig hilsen
Pernille, mor til dreng på 6 måneder