Brev:
Vores datters natteroderi
20. juli 2009
Alder:
2 år, 2 mdr.
Vores datters natteroderi
Hej Helen
Vi er en familie bestående af fire medlemmer, som desperat har brug for div råd ift vores datter på 2 år og 2 mdr. Førnævnte blev for tre måneder siden storesøster til Konrad.
Omvæltningen med en lille ny i huset har hun, givet grundet sin unge alder, tacklet utrolig flot. Hun elsker sin lillebror og hjælper, på egen opfordring, til med alt det hun kan. Som forældre forsøger vi på bedste vis at fordele sol og vind lige, således hun ikke oplever et svigt. Det ser ud som om det virker.
Lidt om vores datter: Beate er født nysgerrig!! hun sad uden støtte da hun var 5 mdr, gik uden støtte da hun var 8 1/2 mdr og mestrer motoriske udfordringer svarende til en 3-4 årig og taler næsten rent. Hun lader sig ikke begrænse af noget. Hun har altid haft et lille søvnbehov, hvorfor hun i en alder af 11 mdr kun sov en time om dagen. Hun har dog altid været eminent til at sove om natten (sover på eget værelse) og kommer, efter eget ønske, i seng kl.19 hver aften, (putteritualet varer ca ti min.) hvorefter hun falder i søvn i løbet af 5-10 min. Alt dette uden problemer.
Vi har dog fået den kedelige vane, at servicere hende med sutten når hun vågner om natten, hvilket typisk er 1-2 gange, hvorefter hun falder i søvn med det samme. Vi har forgæves forsøgt, at lægge en masse sutter i sengen, men damen ved jo at vi kommer. Nå, nu til det egentlige problem:
Beates natlige opvågninger er blevet tiltagende og omhandler ikke kun sutten, men er derimod efterfulgt af skrigeri om at hun vil op og lege ell over i sin store seng (hun har en stor seng ved siden af sin tremmeseng. Dette uanset tidspunkt.
Typisk vågner hun allerede mellem kl.04-04.30 og hun falder IKKE i søvn igen. Vi er begge modtandere af, at lade hende ligge og græde, hvorfor vi med jævne mellemrum går ind til hende og kærligt, men bestemt beder hende om at lægge sig til at sove igen. Dette forgæves. Vi lader døren stå på klem og har et lille lys tændt, da hun er blevet bange for mørket. Men vi føler os fanget mellem to onder. På den ene side kan hun ikke sove når der er mørkt, men omvendt kan hun ikke finde ro når lyset er tændt (selvom det kun er en vågelampe) Hun er simpelthen al for nysgerrig.
Hun er envidere kommet i selvstændighedsfasen med alt hvad dertil høre af vil selv, udtalte raserianfald osv. Hun er, og har altid været, en MEGET viljefast og bestemt pige som ved hvad hun vil, og hvornår hun vil det. Men med en god portion tålmodighed og qua mit job som pædagog støtter vi hende i hendes bestræbelse på selvstændighed. Problemet er at selv samme vilje er omend endnu mere markant og udtalt om natten.
Vi har forsøgt at putte hende senere, men med det kedelige resultat, at hun så vågner endnu tidligere. Man skulle så tro at de tidlige morgener ville resultere i en længere middagslur, men nej. Ofte sover hun kun 40 min. Det er som om middagslurene bliver kortere og kortere for hver uge der går.
Det skal i øvrigt lige tilføjes, at hun ikke vil sove videre i vores seng om natten. Det har hun aldrig ville, ikke engang under sygdom.
Hvad søren stiller vi op? Acceptere at hun vågner mellem kl fire og halv fem hver morgen, eller skal vi fortsætte kampen, som indtil videre har stået på i lidt over en måned!? Med det sagt så er Beate altid glad og kun "gnaven" når hun ikke har fået sin søvn.
Jeg håber du har kunne finde en sammenhæng i dette lange brev.
Mange Hilsner
Familien Bæk