Start i vuggestue - 9 mdr.

20. juli 2009

Kategori:
Alder:
9 mdr.

Start i vuggestue - 9 mdr.

Kære Helen!

Jeg håber du har haft en dejlig sommerferie.

Så kom tiden hvor min barsel synger på sidste vers. Det sidste år er simpelthen gået så hurtigt. Det er på en gang skræmmende og også dejligt at tænke på at skulle på arbejde igen. Jeg glæder mig meget til at komme tilbage til mit job (som sygeplejerske) som jeg elsker, men alligevel ville jeg hellere gå hjemme hos Maj altid hvis jeg kunne, så der er en meget tve-tydig fornemmelse jeg har i maven.

Jeg kan få tårer i øjene ved tanken om at hun skal afleveres og tænker også meget over, hvordan vi får hverdagen til at hænge sammen. Jeg går ned på 32 timer og med weekendvagter hver 3. weekend i 12 timers vagter, så det giver jo en hel del fridage i løbet af hverdagene. Vi begynder at køre hende ind i institutionen d. 3 august og d. 12. august skal jeg starte på arbejde. Spørgsmålet går på hvordan vi gør det bedst?

Maj er stadig meget et trygheds-barn som har det bedst med at være i favnen på mor, når vi er nye steder eller der kommer gæster på besøg. Far kan også bruges lidt efterhånden, men helst mor når jeg er der. Far har været alene med hende en del gange her i sommerferien, hvor jeg så er kørt et par timer og har lavet nogle ting med min bonusdatter som har været her i 3 uger. Det er gået fint, men hun er meget omklamrende når jeg kommer hjem. Hun er aldrig blevet passet af andre endnu...(!)

Vi er dog begyndt at observere at hun er blevet mere modig her de sidste par uger, hun kan finde på at kravle ind i andre rum end der hvor vi er og kravler også lidt på opdagelse når vi er i haven, hvor hun før ikke turde kravle længere væk end et par meter og så blev helt ulykkelig. Hun er også begyndt at turde tage lidt kontakt til andre når vi f.eks er ...

Annonce

... ude at handle, før begyndte hun at græde hvis kassedamen kiggede på hende eller sagde noget til hende, nu kan hun godt få et lille smil. Det er rigtig dejligt at se. Familiemedlemmer som vi ser ofte vil hun også godt være ved (meget lidt) uden at begynde at græde lige så snart hun kommer derover. Sidder hun hos mig er der ingen problemer så charmere hun og stor-trives med at være i centrum.

Hun skal gå i en integreret institution et sted som vi er helt trygge ved og som har et værdigrundlag som hendes far og jeg helt kan stå inde for. Pædagogerne virker meget kompetente og der er en rigtig god stemning når man træder ind af døren. Vi har kun hørt godt om dem og vores nabo har arbejdet i den gruppe hun skal gå i og har også kun godt at sige om dem. De er 12 børn på stuen og 4 pædagoger til at tage sig af dem så de er rimeligt normeret.

Da vi var til indkørings-samtale sagde pædagogen at de ville anbefale, at jeg var der så meget som muligt med Maj i den første uge, at det var mig som gav hende mad, mig som puttede hende til formiddagslur og middagslur osv. Hvad er dine erfaringer mon med det? Jeg tror ikke pædagogerne kan få lov til noget som helst med Maj når jeg er der. F.eks gider hun ikke spise eller drikke når både far og jeg er der og far tilbyder hende noget, så er det kun mor. Er jeg der ikke kan far sagtens bruges. Er det bedre jeg så trækker mig eller er det fint på den måde?

Er der nogle reaktioner vi skal være særligt opmærksomme på og hvad tænker du om at jeg har Maj hjemme på fridage også i indkøringsperioden? Er det bedre for hende at komme afsted hver dag?

Undskyld det blev lidt langt, men jeg bekymrer mig en hel del... måske unødigt?

Tak for dine tanker og hjælp.

Med venlig hilsen
Sus

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

12. marts 2024 | Sovevaner | 8 mdr.

Lære at sove uden bryst

Kære Helen Jeg skriver til dig med en bekymring i forbindelse med at jeg...

12. marts 2024 | Amning | 8 mdr.

Nedtrapning af amning ifb. opstart af arbejde

Kære Helen Jeg skriver til dig med to bekymringer i forbindelse med at jeg...

5. marts 2024 | Sovevaner | 7 mdr.

Afhængig af sutten

Kære Helen Vi har brug for dit råd ift. brug af sut. Vores pige på 7...

12. februar 2024 | Sovevaner | 10 mdr.

Hvor meget skal min datter sove?

Hej Helen Jeg har en datter, som er 10 måneder gammel. Hvor meget skal hun...

Annonce

Viden om børn:

Brystbetændelse

I daglig tale bruges betegnelsen brystbetændelse om to tilstande i brystet - det der egentlig er tilstoppede mælkegange, som er en ikkeinfektiøs tilstand i brystet og så en infektiøs brystbetændelse.

Tilstoppede mælkegange opstår ofte fordi amninger springes over eller fordi barnet ikke har fået "tømt" brystet tilstrækkeligt, måske fordi barnet dier med forkert teknik.

Infektiøs brystbetændelse opstår ofte, fordi det er gået hul på brystvorten, hvorved der er...

Læs mere i Babylex

Angst hos børn

Børn vil i løbet af deres liv have perioder, hvor de er bange for forskellige ting. Man kan skelne lidt imellem frygt og angst. Barnet kan f.eks. blive bange for en stor hund der står og gør - her er der tale om frygt, og det kan være hensigtsmæssigt, fordi det er med til at holde barnet fra en situation, som måske kan være farlig.

Angst ligger lidt dybere og det kan f.eks. være når barnet ikke kan falde i søvn på grund af f.eks. tordenvejr. Når barnet oplever angst, så oplever...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Du är min absoluta förebild inom allt med barn och allt som rör barnuppfostran/sömn/mat/sjukdom. Trots att jag aldrig träffat dig känner jag ett 100% förtroende och respekt för dig och känner att din syn på barn och hur man ska hantera olika situationer är helt rätt. Det finns så många metoder och syn på området idag men du har en sån sund och kärleksfull inställning.

För att sammanfatta det jag precis skrev: Du är min "guru" inom området och jag är glad att jag Tack vare min danska svärmor fann din sida och äntligen kunde få den hjälp och feedback jag så väl behövde!

Tack
/Erika