Svar: Kliklyde med munden?
24. juni 2009
Alder:
5 mdr.
Hej med dig
Det lyder umiddelbart som om at din datter laver kliklyde med kæben og det synes jeg du skal prøve at drøfte med lægen, da din datter ikke er ældre og ellers ville jeg normalt anbefale at drøfte det med børnetandplejen.
Større børn der laver kliklyd med kæben, vil man normalt behandle med en speciel skinne og hvad man gør med så små børn ved jeg desværre ikke. Det lyder som om at hun laver en forskydning af den bruskskive (discus) som sidder i kæbeleddet ...
Man kan måske forestille sig at det naturligt vil ændre sig fordi hun jo ikke er mere end 5 måneder gammel, men det må lægerne vurdere. Under alle omstændigheder bør du nok prøve at aflede hende, når hun gør det, så hun stille og roligt vendes fra denne vane og i stedet begynder at lege og undersøge lyd på en ny måde. Måske kan en sut i munden hjælpe, en bide ring eller lignende - du kan også prøve at motivere hende til at blæse bobler eller sige "pprr-lyd" for at få hende på andre tanker end kliklyd med kæben.
Jeg håber ovenstående hjælper lidt på vej og giv mig meget gerne en tilbagemelding, så vi alle kan blive lidt klogere, når der er tale om så lille et barn :o)
Fortsat held og lykke og rigtig god sommer!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske