Brev:
Tackling af gråd
24. juni 2009
Alder:
2 år, 2 mdr.
Tackling af gråd
Hej Helen!
Jeg har brug for et råd om hvordan jeg tackler gråd.
Selvfølgelig må min datter græde alt det hun vil. Hvis hun er ked af noget, har slået sig etc. vil jeg altid trøste hende, og jeg spørge altid ind til hvad hun er ked af.
Men- når gråden bliver den pjevsede a la "jeg vil gerne have en småkage nu", "vil ikke op at sove lige nu" etc etc, så bliver jeg i tvivl om hvordan jeg tackler gråden bedst. Hvis det trækker i langdrag, og trøst og samtale ikke hjælper bliver jeg ofte irriteret, og siger at nu skal hun stoppe med at pjevse, at jeg ikke kan høre hvad hun siger/vil før hun holder op, at hvis hun skal sidde hos mig, og ikke op i sengen, skal hun stoppe med at græde.
Hun siger så til mig nu, at "jeg må gerne græde mor" - og mit hjerte brister. For da jeg selv var en lille pige, blev jeg ofte mødt med "hvis du skal græde igen, så må du gå ind på værelset, gå fra bordet etc etc". Det vil jeg ikke give videre, jeg husker det som ukærligt, og som en afvisning Og så alligevel hører jeg pludselig mig selv sige tilsvarende til min datter. Åhh altså.
Hvordan tackler jeg pjevsegråden på bedste måde (for jeg synes jo også, at det er nødvendigt at sige fra, så den ikke bliver selvforstærkende og enormt langvarig)?
Mange hilsener,
Fies mor