Tackling af gråd

24. juni 2009

Kategori:
Alder:
2 år, 2 mdr.

Tackling af gråd

Hej Helen!

Jeg har brug for et råd om hvordan jeg tackler gråd.

Selvfølgelig må min datter græde alt det hun vil. Hvis hun er ked af noget, har slået sig etc. vil jeg altid trøste hende, og jeg spørge altid ind til hvad hun er ked af.

Men- når gråden bliver den pjevsede a la "jeg vil gerne have en småkage nu", "vil ikke op at sove lige nu" etc etc, så bliver jeg i tvivl om hvordan jeg tackler gråden bedst. Hvis det trækker i langdrag, og trøst og samtale ikke hjælper bliver jeg ofte irriteret, og siger at nu skal hun stoppe med at pjevse, at jeg ikke kan høre hvad hun siger/vil før hun holder op, at hvis hun skal sidde ...

Annonce

... hos mig, og ikke op i sengen, skal hun stoppe med at græde.

Hun siger så til mig nu, at "jeg må gerne græde mor" - og mit hjerte brister. For da jeg selv var en lille pige, blev jeg ofte mødt med "hvis du skal græde igen, så må du gå ind på værelset, gå fra bordet etc etc". Det vil jeg ikke give videre, jeg husker det som ukærligt, og som en afvisning Og så alligevel hører jeg pludselig mig selv sige tilsvarende til min datter. Åhh altså.

Hvordan tackler jeg pjevsegråden på bedste måde (for jeg synes jo også, at det er nødvendigt at sige fra, så den ikke bliver selvforstærkende og enormt langvarig)?

Mange hilsener,

Fies mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

11. maj 2024 | Opdragelse | 2 år, 4 mdr.

Trodsalderen - knap 2.5 år

Hej Helen. Vi har en datter på 2 år og 4 mdr. Der er fuld fart på hende. Hun...

6. maj 2024 | Opdragelse | 2 år, 5 mdr.

Særlig sensitiv? - 2 år, 5 mdr.

Kære Helen. Min datter på snart 2,5 år er i fuld udvikling. Hun er lidt...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

21. april 2024 | Opdragelse | 2 år, 3 mdr.

Tilknytning mor og far

Hej Helen Lige en tanke som efterhånden fylder meget. Vi har snart en...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

Annonce

Viden om børn:

Allergi børn

Børn fødes ikke med allergi, men alle børn kan få allergi, og det er vigtigt at forebygge allergi i hverdagen.

Allergi er ofte en arvelig sygdom, som tit knytter sig til astma, høfeber, børneeksem og fødevareallergi. Hvis forældre eller søskende har allergi eller har haft behandlingskrævende allergi, så vil risikoen for, at et nyt lille barn også får allergi være større. Men selvom I ikke har allergi i familien, vil der være 5-10% risiko for, at jeres barn udvikler allergi.

Læs mere i Babylex

Barnløshed

De fleste par har en naturlig forventning om blive forældre på et tidspunkt. Men for nogle sker det dog ikke bare af sig selv.

Hvis man som par forsøger at blive gravide gennem et år, uden at de lykkes, så betragtes det som ufrivilligt barnløshed. Statistikken siger, at ca 80 % vil bliv gravide i løbet af et år.

Årsagerne til at man ikke bliver gravid kan være rigtig mange og det tager tid at finde frem til den rigtige behandling for det enkelte par. Derudover er...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Jeg har længe fulgt med i din brevkasse og har selv fået hjælp til mange "problemer" fra dine svar til andre! Du har været en stor hjælp uden du har vidst det ...!

Bedste hilsner
Sanne mor til dreng på 8 måneder