Svar: Min baby gylper vand
14. juni 2009
Alder:
2 mdr.
Kære Jannie
Gylp kan se meget forskelligt ud, det afhænger helt af hvad type mælk barnet får og hvor lang tid siden det er at barnet har spist. Hvis det er lang tid siden, så er mælken fordøjet i systemet og så er det vandlignende gylp der kommer op. Hvis mælken ikke er helt fordøjet, så kan man ofte se det komme retur som lidt vandblandet hytteostlignende gylp og hvis barnet gylper kort tid efter det har spist, så vil mælken være mere almindelig mælkeagtig, når barnet gylper.
At hun har været lidt forkølet kan også spille ind, hun kan sagtens have lidt slim stående, som kommer op som lidt klar slimet væske.
Det du fortæller lyder således helt normalt, men I skal naturligvis være opmærksom hvis gylpen ændrer farve (der må f.eks. ikke være blod i gylpen) eller hvis jeres datter virker meget generet af sin hoste, har problemer med sin vejrtrækning osv. så skal I også have fat i jeres læge. Det samme gælder, hvis hun begynder at gylpe så meget, at hun ikke får næringen fra maden og derfor ikke tager godt nok på.
Håber dette giver lidt ro og hjælper lidt videre frem, fortsat held og lykke med hende:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske