Svar: Udmalket modermælk, pasning og søvn

23. maj 2009

Kategori:
Alder:
2 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Diverse.

Hej med dig

Din dreng har behov for ca 1/6 af sin vægt i døgnet, uanset om han bliver ammet eller får modermælk eller modermælkserstatning af flaske. Det betyder at hvis han nu vejer ca 6500g, så ligger hans mælkebehov på knap 1100ml i døgnet.

De fleste børn spiser hver 3-4 time og det betyder at han skal have mellem 140-180 ml hver 3-4 time. Får han dette, så er han dækket ind med mælk og han skal naturligvis have lov til at flexe - det betyder at han nogle gange måske kun vil drikke 100ml og andre gange kan han drikke 200ml, det styrer han mere eller mindre selv. Når man ammer, så er det ofte sådan at barnet får mere mælk om morgenen, din mælkeproduktion er højest om morgenen og mindre om aftenen. Tilgengæld dier barnet ofte hyppigere om aftenen og får således bedre fyldt sig op til natten.

Med hensyn til søvn, så må du gerne begynde at arbejde på en lidt mere fast rytme for dagen. Du skal gå ud fra at din dreng nu skal sove 3 lure dagligt - en formiddagslur, en middagslur og en lur sidst på eftermiddagen og han må meget gerne sove mere end ½ time af gangen, så det vil være fint, hvis du til en af turene kunne gå en tur med barnevognen simpelthen for at få ham ind i en rytme, hvor han sover et lidt længere stræk. Du kan således godt påvirke hans indre ur på den måde.

Jeg er normalt ikke meget for at lave planer for dagen til børn i denne alder, fordi de stadig er meget selvstyrende, men for at give dig lidt overblik, så kunne en dag se nogenlunde således ud:

Tidlig morgen: Amning/flaske og sover videre

Formiddag: Amning/flaske

Puttes til formiddagslur

Frokost: Amning/flaske

Puttes til middagslur

Eftermiddag: Amning/flaske

Sover sin 3 lur

Aften: Amning/flaske

Puttes til natten

Sen aften: Amning/flaske, spises mere eller mindre i søvne

Midt nat: Amning/flaske og sover videre

Da du nogle gange må supplere din amning med flaske, så vil det være helt naturligt at du i løbet af dagen nogle gange må dele amning/flaske op og give din dreng mælk to gange imellem hver lur, således at der faktisk kun går 1½ time imellem at han spiser. Det vil dog ofte være sådan, at i takt med at han bliver ældre, din mælkemængde øges osv. så vil han ikke behøve mælk så hyppigt.

Da du tidligere har fortalt at han kan sove 5 timer eller mere om natten, så vil han naturligt have behov for at die hyppigere om dagen og fungerer det med amning med kort interval og supplement ved flaske, så er det fint at du ...

Annonce

... sørger for netop at fylde ham godt op dagen igennem. Du skal dog overveje om det er fordi han har behov for hyppigere mælk at han vågner hyppigt ... Jeg har tidligere anbefalet dig at amme ham, når han vågner af en lur. Hjælpe ham med at spise effektivt og længe, nus ham lidt i hænderne og under fødderne, i håret osv. så han ikke falder for meget i søvn og når han så er færdig med at spise fra den side, så skal han bøvse, skiftes osv.

Inden han så skal puttes til lur igen, så lægger du ham til modsatte bryst og lader ham spise det han viser behov for der. På den måde får du stimuleret begge dine bryster imellem hver lur og du får ham fyldt lidt ekstra op inden han skal sove og viser det sig så ikke nok med din egen mælk, så er det du må supplere med en flaske.

Du kan naturligvis også vælge kun at give flasken, hvis det er sådan det fungerer bedst for jer, så han kun får et måltid i sin vågne periode - netop det at give flasken vil jo give dig præcis viden om hvor meget han har drukket og vil således måske give dig lidt ro i forhold til om han få mælk nok, hvad det er han vil osv. Det kan gøre det lettere at aflæse hans signaler, hvis du ved om han er sulten eller ej ... Jeg ved ikke hvordan du har det bedst? Måske vil det at han skal passes og her få flaske et helt døgn være med til at give en anden rytme, det må tiden vise. I flasken kan være udmalket modermælk eller modermælkserstatning - igen hvad du føler du har overskud til og kan overskue, magte.

Helens bog om børn og opdragelse
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og opdragelse" - tydelige voksne giver trygge børn

Derudover skal du naturligvis være opmærksom på at du er nød til at malke ud og stimulere til mælkedannelse, når du er væk fra ham i et døgn. Både for at du fortsat kan amme ham igen, når I atter er sammen, men også for at undgå at du pludselig får en brystbetændelse ...

Ulvetimen hænger sandsynligvis sammen med at han har behov for mere søvn i løbet af dagen, han sover for kortvarigt og bliver derfor overstimuleret og kan ikke finde ro om aftenen. Derfor er det vigtigt at du nu forsøger at arbejde på en fast rytme med de tre lure dagligt og gerne en lidt længere middagslur, så han ikke bliver så træt og ked af det om aftenen.

Det er fint at du fortsat svøber ham og prøver at lulle ham til ro, som jeg tidligere har beskrevet, du kan ikke forvente at du kan ligge ham i seng og han så falder i søvn af sig selv .... når han ikke er ældre, har han naturligt behov for hjælp til at overgive sig til søvnen :o)

Håber mine tanker hjælper videre på vej, fortsat held og lykke:o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om diverse:

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

4. januar 2024 | Diverse | 5 mdr.

Menstruation efter fødslen - 5 mdr.

Kære Helen. Jeg fødte en dreng den 15. juli 2023. Jeg ammer ham, men han får...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

28. december 2023 | Diverse | 5 mdr.

Fladt baghoved - 5 måneder

Hej Helen Vores søn har haft nogle spændinger i den ene side af halsen, som...

Annonce

Viden om børn:

Lattergas ved fødsel

Lattergas er en blanding af ilt og kvælstofilte, som man indånder gennem en maske.

Lattergas bruges som smertestillende og er et tilbud til kvinder, der er i fødsel. Jordmoderen vejleder kvinden i, hvordan masken bruges - lattergas virker bedst, hvis du trækker vejret i masken, når du mærker, at der er en ve på vej, og så lægger masken fra dig igen, når veen klinger af.

Lattergas virker på den måde, at kvinden mærker smerten, men ikke lader sig gå på af den, og den...

Læs mere i Babylex

Fiskeolie og børn

Fiskeolie eller det der også hedder Omega-3 fedtsyrer er sunde fedtsyrer, som især findes i fede fisk. De er livsnødvendige for os mennesker, både for børn der skal vokse og udvikle sig og for ældre der skal "vedligeholdes". Derfor skal der være omega-3 fedtsyrer tilstede i vores kost.

Fødevarestyrelsen anbefaler, at du selv spiser og også giver dit barn fisk 2 gange om ugen som hovedmåltid. Derudover næsten hver dag som pålæg til frokost.

Det er vigtigt at variere...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Hvor blev jeg glad for, at du også mener, at min moderlige intuition har noget på sig. At få at vide at ens intuition kan være ok, giver selvtillid. Giver troen på, at man godt kan finde ud af at være mor...

TAK, Lene