Svar: Udmalket modermælk, pasning og søvn
23. maj 2009
Alder:
2 mdr.
Hej med dig
Din dreng har behov for ca 1/6 af sin vægt i døgnet, uanset om han bliver ammet eller får modermælk eller modermælkserstatning af flaske. Det betyder at hvis han nu vejer ca 6500g, så ligger hans mælkebehov på knap 1100ml i døgnet.
De fleste børn spiser hver 3-4 time og det betyder at han skal have mellem 140-180 ml hver 3-4 time. Får han dette, så er han dækket ind med mælk og han skal naturligvis have lov til at flexe - det betyder at han nogle gange måske kun vil drikke 100ml og andre gange kan han drikke 200ml, det styrer han mere eller mindre selv. Når man ammer, så er det ofte sådan at barnet får mere mælk om morgenen, din mælkeproduktion er højest om morgenen og mindre om aftenen. Tilgengæld dier barnet ofte hyppigere om aftenen og får således bedre fyldt sig op til natten.
Med hensyn til søvn, så må du gerne begynde at arbejde på en lidt mere fast rytme for dagen. Du skal gå ud fra at din dreng nu skal sove 3 lure dagligt - en formiddagslur, en middagslur og en lur sidst på eftermiddagen og han må meget gerne sove mere end ½ time af gangen, så det vil være fint, hvis du til en af turene kunne gå en tur med barnevognen simpelthen for at få ham ind i en rytme, hvor han sover et lidt længere stræk. Du kan således godt påvirke hans indre ur på den måde.
Jeg er normalt ikke meget for at lave planer for dagen til børn i denne alder, fordi de stadig er meget selvstyrende, men for at give dig lidt overblik, så kunne en dag se nogenlunde således ud:
Tidlig morgen: Amning/flaske og sover videre
Formiddag: Amning/flaske
Puttes til formiddagslur
Frokost: Amning/flaske
Puttes til middagslur
Eftermiddag: Amning/flaske
Sover sin 3 lur
Aften: Amning/flaske
Puttes til natten
Sen aften: Amning/flaske, spises mere eller mindre i søvne
Midt nat: Amning/flaske og sover videre
Da du nogle gange må supplere din amning med flaske, så vil det være helt naturligt at du i løbet af dagen nogle gange må dele amning/flaske op og give din dreng mælk to gange imellem hver lur, således at der faktisk kun går 1½ time imellem at han spiser. Det vil dog ofte være sådan, at i takt med at han bliver ældre, din mælkemængde øges osv. så vil han ikke behøve mælk så hyppigt.
Da du tidligere har fortalt at han kan sove 5 timer eller mere om natten, så vil han naturligt have behov for at die hyppigere om dagen og fungerer det med amning med kort interval og supplement ved flaske, så er det fint at du sørger for netop at fylde ham godt op dagen igennem. Du skal dog overveje om det er fordi han har behov for hyppigere mælk at han vågner hyppigt ... Jeg har tidligere anbefalet dig at amme ham, når han vågner af en lur. Hjælpe ham med at spise effektivt og længe, nus ham lidt i hænderne og under fødderne, i håret osv. så han ikke falder for meget i søvn og når han så er færdig med at spise fra den side, så skal han bøvse, skiftes osv.
Inden han så skal puttes til lur igen, så lægger du ham til modsatte bryst og lader ham spise det han viser behov for der. På den måde får du stimuleret begge dine bryster imellem hver lur og du får ham fyldt lidt ekstra op inden han skal sove og viser det sig så ikke nok med din egen mælk, så er det du må supplere med en flaske.
Du kan naturligvis også vælge kun at give flasken, hvis det er sådan det fungerer bedst for jer, så han kun får et måltid i sin vågne periode - netop det at give flasken vil jo give dig præcis viden om hvor meget han har drukket og vil således måske give dig lidt ro i forhold til om han få mælk nok, hvad det er han vil osv. Det kan gøre det lettere at aflæse hans signaler, hvis du ved om han er sulten eller ej ... Jeg ved ikke hvordan du har det bedst? Måske vil det at han skal passes og her få flaske et helt døgn være med til at give en anden rytme, det må tiden vise. I flasken kan være udmalket modermælk eller modermælkserstatning - igen hvad du føler du har overskud til og kan overskue, magte.
Derudover skal du naturligvis være opmærksom på at du er nød til at malke ud og stimulere til mælkedannelse, når du er væk fra ham i et døgn. Både for at du fortsat kan amme ham igen, når I atter er sammen, men også for at undgå at du pludselig får en brystbetændelse ...
Ulvetimen hænger sandsynligvis sammen med at han har behov for mere søvn i løbet af dagen, han sover for kortvarigt og bliver derfor overstimuleret og kan ikke finde ro om aftenen. Derfor er det vigtigt at du nu forsøger at arbejde på en fast rytme med de tre lure dagligt og gerne en lidt længere middagslur, så han ikke bliver så træt og ked af det om aftenen.
Det er fint at du fortsat svøber ham og prøver at lulle ham til ro, som jeg tidligere har beskrevet, du kan ikke forvente at du kan ligge ham i seng og han så falder i søvn af sig selv .... når han ikke er ældre, har han naturligt behov for hjælp til at overgive sig til søvnen :o)
Håber mine tanker hjælper videre på vej, fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske