Udmalket modermælk, pasning og søvn

23. maj 2009

Kategori:
Alder:
2 mdr.

Udmalket modermælk, pasning og søvn

Hej Helen..

Jeg har lige et par spørgsmål :)

Jeg ammer min søn, og supplerer en sjælden gang med noget MME på flaske når jeg føler at jeg måske ikke rigtig mætter ham. Min mor skal passe ham en hel dag/nat og han er 11uger.
Jeg prøver så vidt muligt at få malket ud, men det går så langsomt og det tager tid og det er svært at finde tid når man har den lille.

Mit spørgsmål er hvor meget af mit modermælk skal han have på en flaske ad gangen når min mor skal have ham, og hvor meget MME skal han have? Jeg tror ikke at jeg får malket ud til hele dagen, så hun må supplere med det i stedet.

Jeg syns det er meget svært, da jeg jo ikke ved hvor meget mælk han får når jeg ammer ham. Og man vil jo heller ikke risikere at give ham får meget MME. Han vejer ca 6000-6400kg tror jeg. Når jeg selv tager ham på vægten.

For når hun skal passe ham, er der vel en "regel" for hvor meget MME han må få, end hvis jeg selv ammer. :)

Mit andet spørgsmål går på hans søvn. Når han har fået noget noget at spise så er han lige vågen 1 time -2. så giver han udtryk for at han er træt så derfor lægger jeg ham til at sove. For det meste kan jeg få ham til at sove uden de helt store problemer om dagen men skal dog lige vugge ham i armen inden han falder i ...

Annonce

... søvn. Så sover ham som reget max 30min så er han vågen igen og frisk. Er det "normalt" at han kun tager sådan en lille powernap hver gang han sover om dagen?

Medmindre jeg går med ham i barnevognen så går der længere tid. Når han så vågner er han frisk og glad. Så går der måske en lille halv time til, så vil han have mad. På den måde kommer jeg jo til at made ham næsten hver time-halvanden. Er det ikke for meget?

Han har hver dag omkring to gange om dagen den såkaldte "ulvetime hvor han skriger længere tid før man får ham til at falde til ro igen. Det svinger hvornår det er om dagen, men om aften er det som regel mellem 7-22. og så går det løs.

Hvorfor har han det hver dag? og er det noget han stopper med, og hvad kan jeg selv gøre for at få han til at stoppe med det? syns at det er hårdt at bruge så mange kræfter på at få ham til at sove hver dag/aften. Jeg kunne på et tidspunkt ligge ham i vuggen omkring kl 22, også faldt han i søvn af sig selv, det kan jeg ikke længere.

Hvornår begynder han af få en rutine som man kan nogenlunde regne med og arbejde efter?

Ved godt at han er lille endnu. Men vil så gerne gøre det hele rigtigt, sådan så det bliver lettere for mig selv når han bliver lidt ældre.

På forhånd tak for svaret.

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

7. januar 2024 | Kost og ernæring | 2 mdr.

Flaskegivning liggende

Hej Helen Rigtig godt nytår til dig og din familie! Nu er det blevet min tur...

Annonce

Viden om børn:

RS virus

RS-virus eller respiratorisk syncytialvirus er i vintermånederne den hyppigste årsag til akut bronkitis hos små børn og RS-virus kan også udvikle sig til lungebetændelse.

RS-virus er meget smitsomt og det rammer typisk børn under to år og ofte er børnene under seks måneder. Det er især større søskende, som smitter de mindre søskende, som så kan blive rigtigt syge og kræve indlæggelse. RS-virus er dog sjældent livstruende og barnet kommer sig igen uden men.

De...

Læs mere i Babylex

Svangerskab

Svangerskab er et andet ord for graviditet. Det betyder at en kvinde bærer et barn i sig, man kan sige at "hun er svanger" = "at hun er gravid". Man kan også sige "gennemføre svangerskabet", "afbryde svangerskabet", "først i svangerskabet" "sidst i svangerskabet" osv.

Svangerskab bruges ofte, når man taler om svangerskabsforgiftning. Se derfor "svangerskabsforgiftning".

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Der er ingen tvivl om at Helen er en sundhedsplejerske med hjertet på rette sted og det betyder meget for mig i perioder hvor jeg har været usikker på nogle ting.

Camilla Martin