Svar: Allergi og kræsenhed

19. maj 2009

Kategori:
Alder:
16 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Diverse.

Kære Pia

Tak for dit brev og alle dine tanker, jeg kan godt hører at du går og overvejer mange ting ... :o)

For det første tænker jeg, at med de gentagende øreproblemer, luftvejslidelser, børneeksem osv. så lyder det meget fornuftigt at tjekke om ikke han har en eller anden form for allergi og hvad han i givet fald ikke tåler. Jeg kan godt forstå at du ikke er meget for at få taget blodprøver, fordi det har virket som et overgreb på din dreng og man kan også tale med lægen om at lave f.eks. en priktest i stedet - i første omgang - men ellers vil man normalt også tage en blodprøve.

Når man allergi-udreder i Danmark, så vil man lave en grundig sygehistorie, altså tale med jer om hvad symptomer på allergi, luftvejslidelser osv. jeres dreng har haft og hvornår. Man vil derudover lave en priktest og tage en blodprøve, for bestemmelse af immunglobulin E (IgE). For at stille diagnosen "fødevareallergi" vil man normalt fjerne visse fødevarer fra barnets kost og efter en periode vil man så provokere barnet med de pågældende fødevarer.

De to blodprøver - for madallergi og environment allergi, - dem kender jeg umiddelbart ikke. I Danmark er det måling af IgE man tager og som sagt laver man en priktest på barnets hud. Jeg vil foreslå dig at kontakte Astma og Allergiforbundet eller du kan kontakte Copsac, Dansk forskningsklinik for børn med astma, eksem, høfeber og allergi - som hører til på Gentofte Hospital. Du finder dem under mine superlinks/diverse.

Med hensyn til myggestik og forebyggelse, så er det naturligvis vigtigt at du bruger myggenet osv. som du også forsøger med og som også lyder til at have en virkning. Det er naturligvis altid en opvejning af hvor meget man kan og bør gøre, for det er jo ganske givet ikke særlig sundt at have maskiner som udsender dufte og at smøre sig ind i forskellige slags cremer - ofte virker mange af disse ting jo allergifremkaldende og hormonforstyrrende ... Så for lidt og for meget, det er en svær balance at finde.

Det må som udgangspunkt anbefales at man giver sit barn tøj på, så der er så lidt bar hud som muligt, hvor myggene kan stikke. Men netop hænder og ansigt, vil naturligt være udsat for stik og her kan man godt smøre med lidt myggebalsam. Hvorvidt der findes midler, som ikke indeholder allergifremkaldende eller hormonforstyrrende stoffer ved jeg desværre ikke. Jeg ved at Medic ...

Annonce

... Team producerer Mepyramin og Pax som kan bruges til at stille kløen hvis man er blevet bidt. Jeg ved også at man i udlandet kan købe produkter med stoffer som ikke er tilladt i produkter i Danmark, det gælder f.eks. myggebalsam indeholdende DEET (N,N-Diethyl-meta-toluamide) og opholder man sig et sted hvor der findes subtropiske myg og insekter, så kan det være en idé at købe det lokalt, for at det virker. Men hudvenligt, allergivenligt er det naturligvis ikke ....

Med hensyn til mad, så lyder det som om at din dreng får meget samme mad dagligt, at variationen fra dag til dag ikke er så stor - men han får dog mad fra alle fødevaregrupper og spiser således både brød, gryn, ris, pasta, kød, fisk, grøntsager osv. af forskellig slags og lyder således til at være dækket ind ernærningsmæssigt. Det man måske kunne ønske sig var mere rigtig mad. Han får stadig meget mos og jeg synes at et barn på 16 måneder bør kunne spise mad i stykker, kunne bide af brød osv. Maden skal skæres ud så den passer til barnet, grød om morgenen er fint, lidt mosede kartofler om aftenen er fint, men som udgangspunkt kan børn i din drengs alder godt spise mad i stykker ...

Helens bog om børn og opdragelse
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og opdragelse" - tydelige voksne giver trygge børn

Jeg kan ikke helt tyde ud af planen, hvor meget mad der moses og hvor meget der gives i stykker og som således er mere alderssvarende mad ... Da han både spiser lasagne, frikadeller, hakkebøf, pommes-frites osv. så lyder det som om at han får mad i stykker og det er vigtigt at I fortsat giver ham dette. At han i vuggestuen måske får mere mos end han gør hjemme, kan I nok ikke gøre så meget ved, det er kulturen hvor I bor og sådan er det - men prøv om aftenen så vidt muligt at give ham mad, som svarer til hans alder, som udfordrer ham mundmotorisk - brød der skal bides af, stykker af kød der skal tygges, pastaskruer, spaghetti osv. han kan spise det som det er.

Jeg synes altså ikke at maden som sådan lyder for ensformig, han får et varieret tilbud og lyder også til at spise godt og lyder i det hele taget til at trives. Mit forslag går på at få ham til at spise mere mad i mere alderssvarende konsistens. Netop omkring 16 måneders alderen vil mange børn kunne spise med ske selv, så grøden, yoghurten osv. kan han spise på denne måde, men den øvrige mad kan spises med fingrene eller med gaffel og mere og mere selvhjulpent :o)

Jeg håber mine tanker hjælper videre på vej, fortsat held og lykke:o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om diverse:

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

4. januar 2024 | Diverse | 5 mdr.

Menstruation efter fødslen - 5 mdr.

Kære Helen. Jeg fødte en dreng den 15. juli 2023. Jeg ammer ham, men han får...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

28. december 2023 | Diverse | 5 mdr.

Fladt baghoved - 5 måneder

Hej Helen Vores søn har haft nogle spændinger i den ene side af halsen, som...

Annonce

Viden om børn:

Gulsot nyfødt

Ca. 60% af alle nyfødte får en gullig farve i huden, det kaldes gulsot eller icterus/ikterus. Det opstår ofte, når barnet er 2-3 dage gammelt, og det topper, når barnet er 5 dage.

Gulsot er hos de fleste børn en ufarlig tilstand, som ikke skader barnet, og som ikke kræver behandling. Det opstår, fordi børn fødes med en del ekstra røde blodlegemer. Da barnet lå i livmoderen, var blodlegemerne med til at ilte barnets blod, men efter fødslen har lungerne overtaget denne funktion,...

Læs mere i Babylex

Gråd og børn

Når det lille barn græder, så fortæller dit barn dig, at det ikke har det ikke har det helt godt eller ikke er helt tilfreds med, hvad der foregår omkring det.

Det nyfødte barns gråd er meget ensartet, men forholdsvis hurtigt vil barnets gråd ændre sig og vil have forskellige nuancer. I takt med at barnet vokser, vil du lære at tolke barnets gråd og finde ud af, hvordan du skal handle i forhold til barnets behov.

Nogle gange vil det være svært at finde ud af,...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak for dit svar omkring min søns sovevaner.

Jeg startede med at skære natamningen helt væk, og så var der kun godnattåren tilbage, den virkede han pludselig ikke så interesseret i så den blev også droppet, og helt uden drama og gråd;-)

Nu kunne jeg så få ham til at falde i søvn uden at være helt tæt på mig, men han ville stadig ikke ned i tremmesengen i vågen tilstand.

Jeg læste så at du havde rådet andre til at tage den ene side af sengen, da nogle børn følte sig indespærret.... og hold da k... det gjorde en forskel!!

Dels falder han i søvn glad og tilfreds i sin egen seng, derudover sover han bedre og længere tid i hans egen seng (han kommer stadig ind til os om natten). Han går oven i købet selv ind og lægger sig i sengen når det er sove tid!

Tak fra Rikke, mor til dreng på 16 måneder