Brev:
Tager ikke nok initiativ
19. maj 2009
Alder:
2 år, 6 mdr.
Tager ikke nok initiativ
Kære Helen.
Jeg har i dag talt med en sød pædagog fra min søns vuggestue som fortalte, at de nu bruger Marte Meo på ham, fordi de ikke mener han er alderssvarende i forhold til at tage initiativ.
De synes han er verdens nemmeste vuggestuebarn. Han protesterer aldrig, går ikke aktivt ind i en leg med andre, men betragter bare tingene udefra.
De opfordrer ham nu til at deltage, hvilket jo giver ham masser af opmærksomhed og i bund og grund er det jo fantastisk, at de er så dygtige, at de vil ruste min søn til børnehavelivet.
Han har altid været sådan. Altid betragtet på afstand. Han er let at "kanøfle", for han siger ikke fra.
Det smerter mig at der er fokus på ham på den måde og som jeg skrev, er jeg også glad for at de "gør deres arbejde"!!
Herhjemme oplever vi virkelig at han prøver os af, trodser, sætter grænser, giver ordrer og alt det han skal. Når han leger med sine gode legekammerater (en til en), er det også en fryd og der gør han det, som de i vuggestuen efterlyser.
Så hvad pokker kan vi selv gøre for at fremme det i ham. Jeg kan ikke lade være med at tænke om han bare er en følsom lille dreng der har det fint med at hvile i sig selv og ikke gøre det store nummer ud af noget? Eller er den helt gal med ham??
Jeg oplever altså, at han leger med de andre ind imellem. Men der er jo forskel på at komme ind i legen og selv tage initiativ.
Glæder mig til dit svar.
Kærlig hilsen
mor