Svar: Solcreme til baby
13. maj 2009
Alder:
4 mdr.
Kære Frederiks mor
Det er helt relevant at smøre lidt solcreme på Frederiks udsatte steder, - hænder, ansigt, ører osv. når I bevæger jer rundt i sommerlandet. Det er langt bedre at smøre barnet ind end at risikere en forbrænding.
Det anbefales at man bruger mindst faktor 15 og at man bruger rigeligt af den. Til mindre børn vil jeg normalt anbefale en faktor 20-25 i Danmark. Derudover anbefaler jeg at man vælger at købe vandfast solcreme til børn, da den holder bedre. Det er vigtigt at smøre barnet ind 20 minutter før det skal ud i solen, så cremen kan nå at trænge ind i huden. Hvis barnet er blevet våd, tørret med et håndklæde eller lignende, så skal der smøres igen.
Solcremer skal både beskytte mod UVA- og UVB stråling og derudover bør man vælge produkter som er fri for parabener, parfume og andre skadelige stoffer. Du kan købe f.eks. Derma eller Neutral, som begge er svanemærket - det sælges i de fleste almindelige supermarkeder. Du kan også forhøre dig på apoteket eller hos Matas - flere produkter er i dag fri for parfume og hormonforstyrrende stoffer.
Derudover skal din dreng naturligvis have tøj på, som beskytter mod solen. En kasket eller bøllehat der dækker for ørerne, hovedbunden og giver lidt skygge i ansigtet er godt.
Den skarpe middagssol bør naturligvis undgås og han skal så vidt muligt opholde sig i skyggen. Man må sørge for at lave skyggefulde pladser med parasoller, solsejl, sætte sig under et stort gammelt træ osv.
Men som du skriver, solens stråler kan man ikke helt undgå, når man går tur og han skal kigge på verden, så lidt solcreme sammen med en beskyttende hat er rigtig fornuftigt. Det samme gælder naturligvis hænder, fødder, ben osv. som kan være fremme i solen, når man er ude :o)
Fortsat held og lykke - og god tur ud i det fri :o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske