Brev:
Er han for lille til at sove igennem?
13. maj 2009
Alder:
2 mdr.
Er han for lille til at sove igennem?
Hej Helen
Tak for dit gode svar. Jeg har holdt ud mht. at amme. Kunne ikke rigtig få det til at fungere i forhold til det med at ligge på ryggen og amme, men har forsøgt at holde igen på mælken i starten af amningen ved ganske simpelt stoppe mælkestrålen med fingeren når min søn irriteret slap, den og give og holde lidt pause inden jeg tilbød ham brystet igen. Det ser ud til at have stor effekt i forhold til hans maveproblemer.
Nu er der så dukket et andet "problem" op: Han sover igennem om natten. Han er meget hektisk aktiv og madkrævende hele aftenen fra kl. ca 18 til 23-24 og sover herefter helt til kl. 6-7 om morgenen, hvor han så bliver ammet. Er det for længe for en på hans alder (8 uger) at være uden mælk? Jeg har prøvet at vække ham i løbet af natten (typisk ved 3-4 tiden); men han kan ikke rigtig blive vågen nok til at sutte mere end en meget lille tår.
Han vejede 3800 g ved fødslen og da han var 6½ uge var han oppe på 6100 g, så han er ikke noget lille skravl. Vægten har dog stået næsten stille siden da - vejer nu ca. 6200 g. Jeg har en fornemmelse af at han er vokset lidt for stærkt i starten, og at hans mave har haft svært ved den store mængde mælk, som det har krævet. Han virker som om han har det rigtig godt nu- tager sig nogle lange lure og er meget snakkende og på, når han er vågen. Skal jeg bekymre mig om den ringe vægtstigning på det seneste og forsøge at "tvinge" ham til at spise oftere (måske især om natten), eller skal jeg regne med at det bare er en overgang at han tager så lidt på og at han selv kan styre det med maden?
Med venlig hilsen
Hannibals mor